به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا، سران آلمان و فرانسه درباره انتخاب رئیس کمیسیون اروپا اختلاف‌نظر دارند.

شکاف میان آلمان و فرانسه درباره ریاست کمیسیون اروپا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره اینکه به دنبال انتخابات پارلمانی اروپا چه کسی به سمت ریاست این کمیسیون اروپا منصوب شود دچار اختلاف‌نظر شده‌اند. «ژان کلود یونکر» هم‌اکنون رئیس‌ کمیسیون اروپاست.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، در آستانه نشست ویژه اروپا درباره بررسی نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر، یکی از مقامات دفتر ماکرون به خبرگزاری رویترز گفت که رئیس‌جمهور فرانسه اگرچه می‌خواهد در اسرع‌وقت در این مورد توافقی حاصل شود اما روند انتخاب رئیس‌ جدید کمیسیون اروپا نباید به صورت خودکار صورت بگیرد.

مرکل هم گفت که آلمان همچنان تمایل دارد که نامزد ریاست کمیسیون اروپا از حزبی انتخاب شود که در انتخابات پیروز شده است. وی ضمن تاکید بر اینکه باید در این زمینه به سرعت تصمیم‌گیری شود افزود: «ما می‌خواهیم که هر چه سریعتر در این زمینه راهکاری پیدا کنیم.پارلمان اروپا در آغاز ماه ژوئن تشکیل جلسه می‌دهد و بسیار خوب است که در آن زمان ما پیشنهادی از شورای اروپا داشته باشیم.»

سران اروپایی امروز درباره آینده اتحادیه اروپا در پی نتیجه انتخابات پارلمانی و آینده اتحادیه اروپا در بروکسل تشکیل جلسه می‌دهند.

انتخابات پارلمان اروپا طی چهار روز از پنجشنبه تا یکشنبه گذشته برگزار شد. بیش از 400 میلیون نفر از شهروندان اروپایی واجد شرکت در انتخابات پارلمانی اروپا برای انتخاب 751 نماینده اروپایی بودند. هرچند پارلمان اروپا از اختیار اجرایی اندکی برخودار است، اما ترکیب پارلمان عمدتا نشاندهنده آینده وضعیت دولت‌ها در اتحادیه اروپاست، از این رو قدرت گرفتن احزاب راستگرا در پارلمان اروپا زنگ خطری برای اروپاست، مبنی بر اینکه ممکن است به زودی راستگرایان در پایتخت‌های اروپایی نیز بیش از پیش قدرت گیرند. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس


انتهای‌پیام/

برچسب‌ها