سنندج- شهرستان مرزی با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است که در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۷۲ بار بمباران شد که بمباران ۱۵ خرداد یکی از خونین‌ترین آنها بود

«بانه» سند مظلومیت انقلاب/خاطره قیام خونین ۱۵ خرداد در کردستان رنگ خون گرفت

قدس انلاین-گروه استان ها:  ۱۵خرداد در تاریخ کشورمان یادآور بزرگترین حرکت حماسی قرن است ، آنگاه که سکاندار کشتی امام راحل (ره) رهبری قیام یکپارچه ی ملت را به دست گرفت ، ستون کاخ های استعمار و استکبار در سال ۱۳۴۲ ترک برداشت.

در پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲ نهالی غرس شد که در سال ۱۳۵۷ به ثمر نشست و  در سال های بعد چون چتری بر سر تمامی  مستضعفان سایه افکند اما کینه توزی دشمنان از این واقعه که دنیا را به لرزه انداخت به اشکال مختلف حتی به قیمت به خاک و خون کشیدن مردم بی گناه تا امروز ادامه داشته چنانچه که رد پای آن در فاجعه ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۳ در شهر بانه مشهود است.

تاکنون در مورد فاجعه وحشتناک کشتار مردم بی گناه شهر بانه بررسی های زیادی انجام نشده و حتی می‌توان گفت بسیاری از ملت شهید پرور ایران اسلامی اطلاع چندانی از این جنایت تاریخی ندارند.

۳۵ سال پیش در چنین روزی

 ۳۵ سال پیش در چنین روز شماری زیادی از مردم بانه از پیر، جوان، زن، مرد و کودک آمده بودند که تا در مراسم بزرگداشت ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ که از حادثه سازترین رویدادهای نیم قرن گذشته ایران است و سنگ بنای پیروزی انقلاب اسلامی بر آن نهاده شده را گرامی بدارند که ناگهان پنج فروند از هواپیماهای جنگنده بعث عراق آسمان شهر را غبار آلود کردند و اجتماع بزرگ مرزنشینان روزه دار را که در پارک شهر تشکیل شده بود، به خاک و خون کشیدند.

حادثه خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۳ که نمایشی از آتش و خون بود ۶۰۲ شهید و بیش از ۱۰۰ مجروح برجای گذاشت و بسیاری از خانواده‌ها مانند اشعری‌ها و قادرخانزاده ها بیش از پنج شهید تقدیم انقلاب کردندمردم بانه با زبان روزه آمده بودند که یاد شهدای قیام ۱۵ خرداد ۴۲ قم را با برگزاری راهپیمایی گرامی بدارند که خود نیز به این شهدا پیوستند و قیام خونین دیگری در این شهر شکل گرفت.

اگر چه هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران خاطرات تلخ و شیرین زیادی به همراه داشته است اما بمباران اجتماع بزرگ مرزنشینان روزه دار بانه در ۱۵ خرداد ۶۳ به عنوان یک حادثه تلخ و فراموش نشدنی و فاجعه بزرگ انسانی در اذهان عمومی مردم مرزدار ماندگار شده و سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل می‌شود.

این حادثه تلخ تاریخی که نمایشی از آتش و خون بود در ساعت ۱۰ صبح اتفاق افتاد و ۶۰۲ شهید و بیش از ۱۰۰ مجروح برجای گذاشت و بسیاری از خانواده‌ها مانند اشعری‌ها و قادرخانزاده ها بیش از پنج شهید تقدیم انقلاب کردند و قیام دیگری در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی خلق کردند.

نماد ایثار گری مردم بانه

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بانه در این رابطه  می گوید: ۱۵ خرداد بانه یکی از خونین‌ترین حوادث تاریخ بود که بسیاری از خانواده‌ها را عزادار کرد و زنان و کودکان بی دفاع زیادی در این روز به شهادت رسیدند.

عباس زرین با اشاره به سخنرانی امام جمعه وقت بانه ماموستا عبدالله سوری در این مراسم می افزاید: ستاد نیروی هوایی عراق با شناسایی اجتماع بزرگ مردم برای به خاک و خون کشیدن آن دست بکار شد و در چند فروند هواپیما بر آسمان شهر بانه ظاهر شده و چند نقطه از جمله پارک شهر را بمباران کردند.

وی اظهار می کند: ۴۰۰ نفر از شهدای پانزده خرداد سال ۶۳ از خانواده‌های نیروهای نظامی و انتظامی غیر بومی بودند و تعداد دیگر شهدای بسیج دانش آموزی بودند که برای شرکت در راهپیمایی و مراسم ۱۵ خرداد در این مکان تجمع کرده بودند.

زرین با اشاره به جانمایی نامناسب یادمان پارک ۱۵ خرداد بیان می کند: چند سال پس از این حادثه، بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس یادمانی در مکان بمباران پارک شهر ایجاد کرد که این یادمان در انتهای پارک و جای نامناسبی قرار دارد.

وی می افزاید: این یادمان برای همگان معنا و مفهوم خاصی ندارد و پیام و تعریفی را از این حادثه به بیننده منتقل نمی‌کند اما بر اساس نظر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس این یادمان نشان از انباشته شدن شهدا است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بانه یادآور می شود: فقط خواص می‌توانند نماد  پارک ۱۵ خرداد را درک و تعریف کنند چون این المان سنبل شهید و شهادت را برای عموم نشان نمی‌دهد.

وی با اشاره به حضور راویان جنگ در یادمان شهدای گمنام سیرانبند و یادمان ابولحسن یادآور می شود: در پارک ۱۵ خراد باید راوی جنگ حضور داشته باشد که خاطرات و داستان این حادثه خونین را برای مسافران و گردشگران تعریف کند.

برچسب‌ها