یاسوج- آتش‌سوزی در مناطق «خاییز» و «تنگ تکاب» در استان کهگیلویه و بویر احمد که در آخرین روز از تعطیلات حادث شد باری دیگر با مشارکت مردم محلی و با دستان خالی و در هزارتوی راه‌های صعب‌العبور این منطقه مهار شد.

نیروهای مردمی و دستان خالی در برابر آتش

قدس آنلاین-گروه استان ها: ازآنجاکه به دلیل تاریکی شب بنا بر گفته مسئولان امکان به‌کارگیری بالگرد برای اطفای حریق وجود نداشت اما مردم محلی یک‌بار دیگر نشان دادند که نقش و تأثیر آن‌ها  و هم‌چنین سرعت عملشان بیش از امکانات دولتی است.

جنگل‌های زاگرس که از درختان بلوط آن به‌عنوان گنجینه‌ای بی‌همتا یاد می‌شود همه‌ساله طعمه حریق می‌شوند و باوجوداینکه اهمیت این ذخیره ملی بر هیچ شخصی پوشیده نیست اما هنوز امکانات لازم برای اطفای حریق و جلوگیری از وسعت تخریب‌ها به شکل جدی توجه نشده است.

همه‌ساله با گرم شدن هوا شعله‌های بی‌رحم آتش هر بار بخشی از پهنه جنگلی و مرتعی را به وسعت بیش از ۷۰۰ هکتار بنا بر آمارهای منتشره به خاکستر تبدیل می‌کند.

 بنا بر گفته مسئولان در آتش‌سوزی جنگل‌ها قریب به‌اتفاق رد پای عوامل انسانی که به طمع تهیه زغال چوب‌پا به عرصه جنگل می‌گذارند و یا قصد تفریح دارند کاملا مشهود است.

بسیاری از جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

مقابله با آتش با دستان خالی

همه‌ساله با آتش افتادن به جان جنگل‌ها شاهد حضور نیروهای مردمی هستیم که بدون هیچ امکانات و چشم‌داشتی و درحالی‌که تمام تجهیزات آن‌ها به یک بیل و یا شاخه‌چوب دستی ختم می‌شود به مقابله با آتش می‌پردازند.

دبیر اجرایی تشکل زیست‌محیطی نهضت سبز زاگرس بابیان اینکه نیروهای مردمی تاکنون نقش بسزایی در مهار آتش‌سوزی‌ها در است استان داشتند عنوان می‌کند: این در حالی است که برخی ادارات حتی خودروی لازم را برای انتقال مردم به محل آتش‌سوزی در اختیار نداشته و مردم محلی با دستان خالی به جنگ آتش می‌روند.

امید سجادیان اظهار می‌کند: اگرچه نیروهای مردمی مشارکت خوبی در عملیات اطفای حریق دارند اما آن‌ها ناگزیرند با خودروی شخصی به محل آتش‌سوزی مراجعه کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی و آموزش نیروهای مردمی می افزاید: مردم محلی با ابتدایی‌ترین وسایل به اطفای حریق مشغول می‌شوند. و به دلیل اینکه برخی از این نیروها نیز آموزش‌دیده نیستند  لذا در عملیات اطفای حریق  اختلال ایجاد می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: سازمان‌های دولتی نباید ارتباط خود را با مردم قطع کنند و فقط در زمان آتش‌سوزی‌ها به فکر مشارکت مردم بیفتند، بلکه باید از مدت‌ها قبل برای سازماندهی نیروهای مردمی تلاش کنند.

سجادیان بابیان اینکه کنترل روند آتش‌سوزی‌ها از عهده یک دستگاه نظیر اداره کل منابع طبیعی یا اداره کل محیط‌زیست خارج است، گفت : در برخی روزها، شاهد وقوع حریق هم‌زمان در دونقطه مختلف از یک شهرستان یا در سطح استان هستیم  که  کنترل این شرایط نیازمند سازماندهی قوی نیروهاست اما متأسفانه ستاد بحران آن‌طور که باید در شرایط کنترل حریق جنگل‌های استان، نقش ایفا نمی‌کند.

وی عنوان می کند: ادارات کل منابع طبیعی و محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به درخواست نیروهای مردمی برای تأمین امکانات به‌منظور انتقال به محل حریق، قادر به پاسخگویی نیستند زیرا این ادارات حتی برای انتقال نیروهای خود به محل وقوع آتش‌سوزی، ماشین کافی در اختیار ندارند.

وی ابرازمی کند: باوجود تعدد آتش‌سوزی‌ها و حجم تخریب‌ها اختصاص وسایل اطفای حریق و هم‌چنین آموزش نیروهای محلی و ساماندهی آن‌ها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها