رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد آماری در مورد امید به زندگی در میان مردان و زنان در سال ۹۸ ارائه کرد.

امید به زندگی در میان زنان و مردان ایرانی چندسال است؟

 

به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا دارابی ظهر امروز در سخنرانی پیش خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند امنیت و سلامت دو نعمت بارز است؛ امنیت امروز ما محصول رشادت و ایثارگری عزیزانی است که در نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران مشغول فعالیت هستند و باید نعمت امنیت را پاس داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهدمقدس بیان کرد: نعمت سلامت را نیز باید پاس داشت؛ سلامتی بزرگترین هدیه خداوند متعال است؛ امنیت و سلامت اگر در جامعه‌ای مستقر شود زمینه آرامش و آسایش را در تمامی زمینه‌ها فراهم می‌کند؛ اگر روزی سلامت را فقط جسمانی تعریف می‌کردیم امروز شامل روانی، اجتماعی و معنوی و جسمانی است و هر 4 بعد باید وجود داشته باشد.

دارابی گفت: اگر قبل از پیروزی انقلاب را با وضعیت اکنون مقایسه کنیم شاهد هستیم که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که وظیفه‌اش ارتقاء سلامت است توانسته به نحو احسنت وظیفه‌اش را ادا کند؛ اگر روزی در این کشور پزشکان هندی و بنگالی و فیلیپینی حضور داشتند امروز به برکت سیاست‌ها، در اقصی نقاط کشور پزشک ایرانی اعم از متخصص و فوق متخصص حضور دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهدمقدس افزود: امروزه پزشکان ایرانی در همه نقاط کشور نسبت به ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی همت می‌کنند و این به برکت حمایت‌های مردم است. اگر روزی بیماری‌های واگیردار جان مردم را می‌گرفت؛ امروزه به برکت واکسیناسیون تمام بیماری‌های واگیردار ریشه‌کن شده اما با بیماری‌های غیرواگیردار مثل فشار خون و دیابت و چاقی و سرطان‌ها روبرو هستیم.

دارابی ادامه داد: مردم باید خودکنترلی و خودمراقبتی را در دستور کار قرار دهند و آن را در خانواده تسری دهند و مسئولان نیز باید شاخص‌های بهداشتی و درمانی را ارتقاء دهند؛ قبل از انقلاب امید به زندگی در مردم، 55 سال و بعد از انقلاب به 74 در میان آقایان و 78 سال در میان خانم‌ها رسیده است؛ میزان مرگ مادران باردار امروز به 20 درصد هزار رسیده که آمار زیادی کم شده است. مرگ نوزادان ما در سال 98، 9 نفر در 1000 نفر رسیده و مرگ کودکان زیر یک سال به 13 نفر در 1000 نفر رسیده است.

وی گفت: پوشش واکسیناسیون 44 صدم درصد بود اما امروز 100 درصد مردم واکسینه می‌شوند؛ امروزه 99.8 زایمان‌های ما ایمن و سالم است و همه اینها بخاطر این است که وزارت بهداشت و درمان توانسته براساس نیاز مردم حرکت کند. اولویت سلامت در دولت تدبیر و امید اولویت دوم و سپس اولویت سوم است و با ارائه طرح تحول سلامت، خدمات شایانی ارائه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: طرح تحول نظام سلامت با رهنمودهای مقام معظم رهبری دنبال شد و در جهت کاهش پرداختی از جیب مردم طرح‌ریزی شد؛ در کنار آن 10 میلیون نفر در این طرح بیمه شدند و هتلینگ ارتقاء یافت و در خراسان رضوی در مدت این شش سال اجرایی شدن طرح، بیش از 330 هزار مترمربع بازسازی و 320 هزار مترمربع نوسازی داشتیم.

دارابی با اشاره به اینکه منکر کمبودها و مشکلات و نواقص نیستیم اظهار داشت: دوست داریم بهترین خدمات را ارائه کنیم؛ اکنون نیز در طرح تحول سلامت، دستورات دیگری نیز را دنبال می‌کنیم و آن اجرای پرونده الکترونیک سلامت برای همه مردم کشور است که یکی از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت وزارت بهداشت است؛ در خراسان رضوی تمام مردم پرونده سلامت الکترونیک دارند و با شماره کارت ملی خود پرونده سلامت الکترونیک خود را بارگذاری می‌کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها