عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اختلافات میان وزارت آموزش و پرورش با دولت را عامل استعفای بطحایی دانست.

اختلافات آموزش و پرورش با دولت عامل استعفای بطحایی

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در واکنش به استعفای ناگهانی بطحایی وزیر آموزش و پرورش و پذیرش آن توسط رئیس جمهور، گفت: در حالی که آموزش و پرورش در این مقطع زمانی نیاز جدی به حمایت ویژه بخش‌های مختلف دارد، متأسفانه حمایت که انجام نشده حتی وزیر هم استعفا می‌دهد.

وی ادامه داد: بطحایی سه هفته قبل برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور یافت و بعد از آن هم به دلیل عدم اقناع وکلای ملت در صحن علنی مجلس اخطار گرفت، تمام این مسائل نشان می‌دهد که این وزارتخانه دچار مشکلاتی اساسی بوده و نیازمند کمک مجموعه دولت است.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه معتقدم اختلافاتی میان بطحایی و دولت وجود داشته است، اظهار کرد: در تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۸ دولت مُصر بود که بخش وسیعی از آموزش و پرورش را خرید خدمات کند که این موضوع با مخالفت جدی مجلس روبرو شد، اما وزیر آموزش و پرورش نگاهی مانند دولت داشت.

کوچکی نژاد تاکید کرد: رئیس جمهور در بودجه سال ۹۸ بیشترین تلاش خود را بر روی بحث آموزش و پرورش قرار داد و اعلام کرد برای داشتن آموزش خوب باید آن را واگذار بخش خصوصی کرد که این موضوع مخالف اصول سوم و سی‌ام قانون اساسی است، لذا مجلس با ورود جدی این این مصوبه دولت را در بودجه حذف کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به موضوع سند ۲۰۳۰ هم بیان کرد: بحث‌های جدی و شدیدی بر روی سند ۲۰۳۰ وجود داشت و وزیر آموزش و پرورش به مسیری که دولت در این مورد تعیین کرده بود، اعتقادی نداشت.

وی افزود: همچنین در بحث انتصابات فشارهایی بر روی بطحایی وجود داشت و باید از برخی نیروهای سیاسی تند در بدنه آموزش و پرورش استفاده می‌کرد، لذا مجموع این عوامل به استعفای بطحایی سرعت بخشید.

نماینده مردم رشت در مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مجلس به بحث استعفای بطحایی ورود خواهد کرد، گفت: با پذیرش استعفای بطحایی توسط رئیس جمهور وی دیگر وزیر آموزش و پرورش محسوب نشده و مجلس نمی‌تواند به صورت رسمی به این موضوع ورود کند، اما حتما ما به صورت غیررسمی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه سخنگوی دولت در اظهاراتی تعجب‌برانگیز اعلام کرده که رتبه‌بندی معلمان تا دو ماه دیگر اجرایی می‌شود، تصریح کرد: این موضوع یکی از اختلافات جدی  دولت و بطحایی بود، براساس قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف بود طی دو سال اول اجرای این برنامه لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را به مجلس ارائه کند، اما اخیراٌ بطحایی اعلام کرد که هنوز خبری از این موضوع در دولت نیست و لایحه آن تدوین نشده است در صورتی که وی خواهان اجرای هر چه سریعتر این نظام در آموزش و پرورش بود.

نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد: نمی‌دانم براساس چه قانونی سخنگو اعلام کرده که تا دو ماه دیگر این قانون اجرا می‌شود در حالی که حتی اگر دولت اکنون هم لایحه آن را به مجلس ارائه کند بیش از چند ماه باید در کمیسیون‌ها بر روی آن کار انجام شود لذا اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را در سال ۹۸ بعید می‌دانم.

وی  با اشاره به اینکه دولت ۲ هزار میلیارد تومان در لایحه دوم بودجه برای بحث رتبه‌بندی معلمان قرار داده است، بیان کرد: یعنی باید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ بشکه نفت فروش برود تا بتوان بودجه آن را تأمین کرد، همچنین قرار بود شب عید دولت ۱۶۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های غیر حقوقی مطالبات فرهنگیان را پرداخت کند که دولت تنها توانست ۶۰۰ میلیارد تومان آن را بپردازد و به نوعی آموزش و پرورش را دچار چالش کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با تاکید براینکه دولت پاداش پایان خدمت بازنشستگان را هم که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است را پرداخت نکرده است، گفت: همچنین آموزش و پرورش برای مهر ماه نیاز به ۵۰۰ هزار معلم دارد که هیچ ردیف استخدامی برای نیروهای خرید خدمات و پیش دبستانی مشخص و ابلاغ نکرده است لذا آموزش و پرورش مطمئنا در مهر ماه امسال دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها