تنش میان واشنگتن و آنکارا بر سر تصمیم ترکیه برای استفاده از سامانه موشکی «اس۴۰۰» ساخت روسیه بار دیگر بالا گرفته و بر تیرگی روابط این دو کشور افزوده است. پس از انکه طرف روسی از آماده شدن سفارش ترکیه برای تحویل خبر داده است، کاخ سفید این بار برای اردوغان ضرب‌الاجل تعیین کرد تا از این خرید منصرف شود در غیر این صورت با اقدامات تنبیهی از جمله لغو برخی قراردادهای نظامی مواجه خواهد شد.

ضرب‌الاجل پنتاگون برای لغو خرید اس۴۰۰ از سوی ترکیه/ واشنگتن آنکارا را به تحریم نظامی و اقتصادی تهدید کرد

این نخستین بار است که آمریکا برای ترکیه در این زمینه ضرب‌الاجل تعیین می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک امروز گزارش داد وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» تا ۳۱ جولای (نهم مردادماه) به به آنکارا زمان داده است تا از خرید موشک‌های مدل اس ۴۰۰ روسیه صرف نظر کند. ‌

اس۴۰۰‌ها در راه ترکیه

این درحالیست که شرکت «روس تک» اعلام کرده سامانه‌های «اس۴۰۰» مخصوص ترکیه ساخته و آماده شده و تا ۲ ماه دیگر به این کشور تحویل داده خواهد شد. شبکه الجزیره گزارش داد: «سرگئی چمزوف» رئیس روس‌تک همچنین اعلام کرده است که آموزش نظامیان ترکیه برای تحویل و بکارگیری سامانه موشکی «اس ۴۰۰» هم به پایان رسیده است.

نگرانی واشنگتن از شکست پروژه اف۳۵

نگرانی آمریکایی‌ها از خرید سامانه روسی اس۴۰۰ توسط ترکیه به دلیل آنست که ترکیه عضو ناتو است و در چارچوب همکاریهای نظامی اعضای ناتو به بسیاری از فناوری‌های نظامی و اطلاعات تاکتیکی و راهبردی نظامی این سازمان دسترسی دارد و واشنگتن نگران آنست که همکاری نظامی ترکیه و مسکو و بکارگیری و ورود سامانه راداری پیشرفته اس۴۰۰ به مجموعه ادوات نظامی ترکیه سبب نفوذ و دسترسی روسها به اطلاعات محرمانه و توانایی‌ها و سیستم‌های راداری و موشکی ناتو و آمریکا به ویژه پروژه جنگنده‌های فوق پیشرفته «اف۳۵» آمریکا شود.

پروژه جنگنده‌های فوق پیشرفته و عمودپرواز «اف۳۵» در حقیقت یک پروژه بسیار پرهزینه و غیر اقتصادی است که به لحاظ تجاری و نظامی شکست خورده به شمار می‌رود و دولت آمریکا تلاش دارد با ترغیب کشورهای عضو ناتو به خرید این هواپیما این شکست تجاری را جبران کرده و این پروژه را نجات دهد.

علاوه بر این  اسرائیل جزو اولین حکومت‌هایی است که سفارش خرید ۵۰ فروند از این هواپیمای گران قیمت را به آمریکا داد و اولین رژیمی بود که آن را دریافت کرد.  درست یک سال پیش در اوایل خردادماه در یک عملیات گسترده تبلیغاتی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اولین عملیات رزمی اف۳۵ را در جهان  بر فراز خاک سوریه انجام داده است. این رژیم مدعی شد که اهدافی متعلق به نیروهای ایران را در سوریه با این هواپیما هدف قرار داده است.

ترکیه نیز قرار است ۱۰۰ فروند از این هواپیما را خریداری کند اما پس از بروز اختلافات میان آنکارا و واشنگتن و گرایش ترکیه به سمت روسیه و خرید سامانه اس۴۰۰ که یک پیام سیاسی برای کاخ سفید بود، مقامات آمریکایی نیز تهدید کرده‌اند بودند که در صورت ادامه اصرار آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

سایه تحریم‌های آمریکایی بر سر ترکیه

چند روز پیش خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که آمریکا در حال بررسی تعلیق آموزش خلبانان ترکیه برای پرواز با جنگنده‌های اف۳۵ است.

دیروز نیز سرپرست وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در نامه‌ای به همتای ترک خود جزئیات طرح آمریکا برای خارج کردن آنکارا از پروژه جنگنده‌های اف۳۵ به دلیل مشارکت در پروژه روسی اس۴۰۰ را تشریح کرد.

به گزارش راشاتودی، «پاتریک شاناهان» در نامه‌ای به ژنرال «خلوصی آکار» اعلام کرده است که در پایان ضرب‌الاجل تعیین شده، خلبانان ترکیه از ورود به پایگاه‌های آمریکایی محل آموزش خود در ایالت‌های آریزونا و فلوریدا محروم خواهند شد.  شبکه راشاتودی گزارش کرد که در حال حاضر ۴۲ خلبان ترکیه‌ای در هرکدام از این پایگاهها مستقر شده‌اند و تحت آموزش هستند. بنا به گفته شاناهان، ترکیه به میزگرد سالانه مدیران اجرایی اف-۳۵ که قرار است ۱۲ ژوئن (۲۲ خردادماه) برگزار شود، دعوت نخواهد شد و برنامه زمانبندی تولید این جنگنده را دریافت نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا  تحویل مواد و تجهیزات مربوط به این پروژه را «برای مدت نامحدود برای ترکیه به حالت تعلیق درمی‌آورد».

حالا آمریکا نگران است تا روسها از مسیر همکاری نظامی با ترکیه و پیوست سامانه‌های پیشرفته راداری اس۴۰۰ به سامانه دفاعی ترکیه اطلاعات محرمانه و ذی‌قیمت این جنگنده‌ها را بدست آورده و به برتری که آمریکایی‌ها و اسرائیل‌ها با این هواپیما در منطقه مدعی آن هستند پایان دهند.

سرپرست پنتاگون پیش‌بینی کرد که شغل‌های زیادی از بین می‌رود، تولید ناخالص داخلی و تجارت بین‌المللی نیز دچار اختلال می‌شود.  شاناهان همچنین تصریح کرد که احتمال می‌رود آمریکا طبق قانون «مقابله با رقبای آمریکا از طریق تحریم»، تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کند.

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه پیشتر در واکنش به تهدیدهای واشنگتن قرارداد خرید اس۴۰۰ روسی را نهایی و تمام شده خوانده و گفته بود این موضوع تمام شده است. او افزود: طی ده سال گذشته تلاش کردیم تا سامانه پدافند موشکی آمریکایی پاتریوت را بخریم اما موفق نشدیم. یک سال و نیم پیش نیز پیامی برای آنها(آمریکایی‌ها) در این رابطه فرستادیم اما پاسخی دریافت نکردیم. روسیه اما پیشنهاد خوبی به ما داد و ما اس۴۰۰ را خریدیم.

با وجود ضرب‌الاجل تعیین شده و خط و نشان‌های پنتاگون و کاخ سفید اما نشانه‌ای از عقب نشینی ترکیه یا تحولی در بستر شرایط منتهی به این تنش میان آمریکا و آنکارا مشاهده نمی‌شود.

این اتفاق بازتاب میدانی ایجاد فاصله میان راهبردهای اردوغان و کاخ سفید به ویژه در مورد مسائل منطقه بود که کلید آن در ماجرای کودتای نافرجام  ۲۰۱۶ در ترکیه و ادعای اردوغان در مورد حمایت واشنگتن از این کودتا و رهبر آن فتح‌الله گولن که تابعیت آمریکا را داراست زده شد.

این کودتا منجر به یک پاکسازی گسترده و کم سابقه در داخل ترکیه شد اما واشنگتن هیچ گاه حاضر نشد گولن را برای محاکمه به ترکیه عودت دهد.  این ماجرا در کنار نارضایتی و خشم ترکیه از روابط نزدیک واشکتن با کردهای سوریه و حمایت مالی و نظامی از آنها و تلاش بای ایجاد یک منطقه خود مختار کردی در شمال سوریه سبب شد تا آنکارا با تغییر راهبردهای کلان خود به سمت روسیه و ایران گرایش یابد که یکی از نتایج آن شکل گیری محور آستانه در جریان حل بحران سوریه و دومی انعقاد قرارداد اس۴۰۰ و بازکردن پای تجهیزات فوق پیشرفته روسیه به ساختار همکاریهای نظامی ناتو بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها