۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 659192

اینکه دولت فرانسه در موضع گیری های خود تا این حد دنباله رو آمریکاست، نشان از وابستگی های اقتصادی و سیاسی این کشور به آمریکا دارد. وابستگی اروپایی ها به دلار آمریکا یکی از مهمترین دلایل وابستگی این کشورها به خصوص فرانسه است، موضوعی که خود ماکرون هم در اظهاراتش صراحتاً بر آن اعتراف دارد.

چهره بدون روتوش فرانسه/ مستعمره آمریکا در قاره اروپا

قدس آنلاین: اخیراً رئیس جمهور فرانسه «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، کاهش فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و استقرار صلح در منطقه» را به‌عنوان چهار اولویت مشترک فرانسه و آمریکا در مورد ایران برشمرده است

نه تنها امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بلکه دیگر مقامات اروپایی و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز بر این ادعای خود اصرار دارند. اما اظهارات درباره برنامه موشکی کشورمان به اینجا ختم نمی شود بلکه «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در ادعایی تازه با هدف نادیده گرفتن دستاوردهای کشورمان گفته که تهران دستاوردهای خود را «فتوشاپ» می‌کند.

اروپاییها به جای جوسازی علیه برنامه موشکی به تعهدات خود عمل کنند

سید حسین نقوی حسینی بر این باور است که اظهارات مقامات اروپایی برخلاف توافق برجام است و ایران بر سر موضوعات هسته ای در برجام توافق کرده و اروپایی ها نیز آن را پذیرفته اند، بنابراین سخنان آنها درباره فعالیت موشکی ایران خارج از موازین بین المللی محسوب است و اگر اروپایی ها بخواهند علیه برنامه موشکی جوسازی کنند و آن را به شورای امنیت بکشانند قطعا دیگر اعضای شورای امنیت همچون چین و روسیه طرح محکومیت ایران را وتو می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با قدس آنلاین تصریح کرد که پرداختن به مسائل دفاعی کشورمان برخلاف همه موازین بین المللی است و هیچ نهاد و مرجعی حق ندارد در مسائل دفاعی ایران دخالت کند. اروپایی ها به جای فرافکنی بهتر است به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند. استراتژی دستگاه دیپلماسی فعلاً بر این است که در برجام بمانیم و اقدامات خود را بصورت گام به گام پیش ببریم و فرصت مناسبی هم به اروپایی ها برای حفظ برجام داده شده است اما این به معنای کوتاه آمدن کشورمان از مواضع دفاعی و موشکی نیست.

همسویی فرانسه و آمریکا در برنامه موشکی ایران

 در این بین رفتار دوگانه و نقشی که فرانسه ایفا می کند قابل توجه است. گرچه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از سویی بر حفظ برجام تاکید دارد اما ازسوی دیگر صراحتاً بر بحث «توافق مکمل برجام» با ایران برای دائمی کردن محدودیت‌های ایران در حوزه موشکی و فعالیت های منطقه ای تاکید دارد. وی پنجشنبه گذشته در نشست خبری مشترک با «دونالد ترامپ» بر همسو بودن اهداف دو کشور در قبال ایران تأکید کرد و از تلاش های این کشور برای کاهش فعالیت های منطقه ای و موشکی ایران سخن به میان آورد.

اینکه دولت فرانسه در موضع گیری های خود تا این حد دنباله رو آمریکاست، نشان از وابستگی های اقتصادی و سیاسی این کشور به آمریکا دارد. وابستگی اروپایی ها به دلار آمریکا یکی از مهمترین دلایل وابستگی این کشورها به خصوص فرانسه است، موضوعی که خود ماکرون هم در اظهاراتش صراحتاً بر آن اعتراف دارد. فرانسه، آلمان و انگلیس در واقع بیشتر نقش مجری سیاست ها و برنامه های دولت آمریکا را برعهده دارند و با وجود تفاوت منافع با یکدیگر اما اختلافات شان با یکدیگر بنیادی نیست و بر سر مسائل دفاعی و امنیتی، مسائل خاورمیانه، برجام و فعالیت های موشکی به نقطه اشتراک در اهداف می رسند.

سیاست خارجی فرانسه زیر سایه آمریکا

نه تنها امانوئل ماکرون در دوران ریاست جمهوری خود رویه منفعلانه و وابسته ای را نسبت به دولت آمریکا پیش گرفته است بلکه فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین هم چنین رویه ای را پیش گرفته بود.

تاکید بر تکثرگرایی از سوی دولت های اروپایی باعث می شود که آموزه ها و فرهنگ حاکم بر آمریکا همچون وجود گروه ها و شرکت های چند ملیتی و نهادهای گوناگون آن مورد تایید قرار گرفته و همین عامل موجب پیوند و ارتباط بیشتر اروپا با آمریکا را فراهم کند.

بعد دیگر وابستگی دولت های اروپایی از جمله فرانسه به ارتباط با آمریکا و دنبال روی از سیاست های این کشور را می توان از حجم صادرات این کشورها فهمید. مطابق آخرین اطلاعات مرکز آمار اتحادیه اروپا، میزان صادرات کشورهای عضو این اتحادیه به آمریکا ۳۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ ثبت شده و ارزش واردات از این کشور به قاره سبز در همین سال نیز ۲۴۶ میلیارد یورو بود.

اما فرانسه دوران ژاک شیراک استقلال محسوسی در سیاست خارجی داشت و این کشور توانست در زمان ریاست جمهوری وی اقدامات مستقلی در برابر راهبردهای سیاست خارجی آمریکا داشت باشد که از آن جمله می توان به قضیه فلسطین و عدم همراهی فرانسه در دنباله روی سیاست های آمریکا دانست.

فرانسه در دوران شیراک تلاش کرد تا همراهی بیشتری با تشکیل دولت فلسطینی مستقل داشته باشد و حتی با بسیاری از اقدامات آمریکا و دولت های اروپایی در منطقه خاورمیانه به مخالفت برخاست که می توان آن را در زمان جنگ عراق و عدم ارسال نیروی نظامی این کشور به خاورمیانه مشاهده کرد.

با روی کار آمدن شیراک، وی صراحتاً اعلام کرد که نمی خواهد ایران را در انزوا نگه دارد و می خواهد به توافقات اقتصادی و سیاسی با ایران دست یابد. اما وابستگی دولت فرانسه و زیر سایه آمریکا قرار گرفتن آن در دوره های بعدی تشدید شد و این کشور را به مهره ای برای اجرای راهبردهای آمریکا در سیاست خارجی و خاورمیانه پیش برد و تقلیل داد.

گرچه دنباله روی از آمریکا و انفعال سیاست خارجی دولت فرانسه تنها مسئله این کشور نیست و فرانسه در بعد داخلی نیز با بحران های اجتماعی و اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کند که همین عامل نیز باعث شده وابستگی این کشور تشدید شود. شنبه های اعتراض به نظام سرمایه داری فرانسه یک نمونه از بحران های داخلی دولت فرانسه است.  اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه،  دیروز هشتم ژوئن (۱۸ خرداد) به هفته سی ام خود رسید و مخالفان پس از اینکه دولت ماکرون اعلام کرد که مالیات بر سوخت را افزایش می‌دهد، هر هفته در پاریس و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات می‌کنند. البته این جنبش ابتدا با عنوان جلیقه زردها با هدف اعتراض به افزایش قیمت سوخت و سیاست های اقتصادی ماکرون مطرح شد اما در ادامه دولت فرانسه  از پاسخگویی به اعتراضات مردم ناتوان ماند و همین عامل موجب گسترش اعتراضات و تداوم آن گردید. همچنین در پی این وقایع، وزیر دارایی فرانسه اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور تحت تاثیر اعتراضات خیابانی موسوم به جنبش جلیقه زرد ها ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها