شاخص کل بورس که معاملات امروز خود را با قدرتنمایی معامله‌گران در سمت خرید سهام آغاز کرده و برای نخستین بار وارد کانال ۲۳۲ هزار واحدی شده بود، در ادامه با توجه به شناسایی سود از سوی سهامداران با توجه به رشدهای اخیر، تا حدودی اصلاح شد...

عطش خرید در بورس تهران کاهش یافت/ شاخص سهام فقط  ۴۵۹ واحد رشد کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران که معاملات امروز خود را با قدرتنمایی معامله‌گران در سمت خرید سهام آغاز کرده و برای نخستین بار وارد کانال ۲۳۲ هزار واحدی شده بود، در ادامه با توجه به شناسایی سود از سوی سهامداران با توجه به رشدهای اخیر، تا حدودی اصلاح شد و در پایان به رشد ۴۵۹ واحدی (معادل ۰.۲ درصد) بسنده کرد و در سطح ۲۳۰ هزار و ۲۶۸ واحد متوقف شد.

شاخص کل هم وزن با اثرگذاری یکسان نمادها اما همچنان متاثر از توجه به کوچکترهای بازار، پیشتاز معاملات است و امروز نیز با رشد ۱.۶ درصدی همراه شد. شدت و وسعت یافتن تقاضا در روزهای اخیر را می‌توان به عواملی مختلفی همچون کمرنگ‌شدن ریسک‌های سیستماتیک مرتبط با تنش‌های منطقه‌ای، تحریم‌ها و تلاطم بازار جهانی نسبت داد.

موضوع دیگری که امروز سیگنال مثبتی به بورس تهران ارسال کرد، بازگشایی مثبت بازار جهانی بود. جایی که هفته گذشته فلزات در پی سیگنال‌های منفی از جنگ تجاری افت‌های قابل توجهی را ثبت کردند. عملکرد ضعیف تولید و اشتغال آمریکا در ماه می نشان داد که جراحات جنگ تجاری جدی و رکود در کمین بازارهاست. علائم ترس را می‌شد در پناه گرفتن سرمایه‌ها در سایه امن طلا و جهش اونس جهانی به مجاورت سقف ۶ ساله و رسیدن نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به کف ۲۱ ماهه در هفته گذشته دید.

با وجود این، بازگشایی هفتگی بازار جهانی در صبح روز جاری نشانی از برقراری آرامش نسبی در شرق آسیا در خود نهفته داشت. عقب‌نشینی ترامپ از وضع تعرفه بر کالاهای مکزیکی و دفاع وی از توافق مهاجرتی با همسایه جنوبی خود در کنار تقویت چشم‌انداز کاهش بهره دلار و همچنین رشد غیرمنتظره صادرات چین در عمق صحنه نبرد تجاری در بازگشایی مثبت معاملات جهانی و رشد شاخص‌های سهام آسیایی و افزایش بهای نفت مهمترین نقش را ایفا کردند. کاهش دمای ریسک سبب خروج پول‌ها از بازارهای امن‌تر و در نتیجه، افت یک درصدی اونس طلا در کنار کاهش قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا شد. از طرف دیگر، افزایش ۱.۱ درصد صادرات چین برای ماه می در حالی که با افزایش ۱۰ تا ۱۵ واحد درصدی تعرفه‌های آمریکا، انتظار افت حدود چهار درصد وجود داشت، از فشار روانی ناشی از جنگ تجاری تا حدودی کاست.

در بازار نفت نیز پس از ریزش شدید طلای سیاه در دو هفته پیش، خبر احتمال تمدید طرح کاهشی اوپک پلاس تا انتهای سال ۲۰۱۹ منجر به رشد ۲ درصدی این ماده ارزشمند در آخرین معاملات پیش از تعطیلی بازار جهانی شد. با شروع مجدد معاملات هفته کاری میلادی و قوت گرفتن خبر مذکور نفت با روند افزایشی خود ادامه داد.

در این روز بیشترین افزایش قیمت سهام بورسی به نماد معاملاتی شرکت‌های پارس الکتریک، کیمیدارو، داروسازی اسوه و لعابیران رسید و در مقابل سهام شرکت‌های داروپخش، زغال‌سنگ نگین طبس، موتورسازان تراکتورسازی ایران و شیر پاستوریزه پگاه خراسان شاهد بیشترین کاهش قیمت روزانه بودند.

در فرابورس ایران نیز هر چند در ساعات ابتدای معاملات شاهد رشد حدود ۰.۵ درصدی شاخص کل بود، در ادامه رو به افول گذاشت و در محدوده منفی به کار خود پایان داد. به این ترتیب آیفکس با افت بیش از ۲ واحدی (معادل ۰.۲ درصد) در سطح ۲۹۲۲.۸ واحد قرار گرفت. در این روز سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین و پتروشیمی زاگرس بیشترین فشار را بر آیفکس تحمیل کردند. در مقابل گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان مانع از افت بیشتر این نماگر شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها