محمد جواد ظریف گفت:آمریکایی ها نخست باید نشان بدهند که توافق با ایالات متحده فایده ای دارد سپس تقاضای گفت وگو برای توافق دیگر کنند.

جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران باید متوقف شود/ آمریکایی ها نخست باید نشان بدهند که توافق با ایالات متحده فایده ای دارد بعد تقاضای مذاکره بدهند

قدس آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه هدف ایران، اتحادیه اروپا و آلمان حفظ برجام و جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه است، اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که به تعهدات ایالات متحده علیه ایران اعلام جنگ اقتصادی کرده است و این جنگ برای منطقه و جهان خطرناک است. بین المللی خود پایبند است اما به همان میزان نیز باید از حقوق خودش و مردم ایران نیز دفاع کند.

محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با هایکو ماس میهمان آلمانی خود افزود: یکی از حقوق ایران مواردی است که در ماده ۳۶ برجام آمده و اقدامات ما در چارچوب ضرب الاجل تعیین شده کاملا منطبق با این بند از توافق هسته‌ایست و آمادگی داریم این اقدامات را به نسبیت که شرکای ما به تعهداتشان عمل کنند متوقف کرده با بازگردانیم.

ظریف با اشاره به مذاکراتش با وزیر خارجه آلمان درباره برجام و مسائل منطقه، خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا علیه ایران اعلام جنگ اقتصادی کرده و این برای منطقه و جهان خطر ناک است ضمن اینکه اقدامات آمریکا مردم ایران را هدف قرار داده است.

وی افزود: امیدواریم آلمان و دیگر شرکا ما در گروه ۱+۴ برای حفظ برجام به نتیجه برسند در آن صورت ما حتما با آنها در این زمینه همکاری می‌کنیم.

ظریف درباره ارزیابی‌اش از ملاقات با وزیرخارجه آلمان و مذاکرات صورت گرفته در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار داشت:گفت وگوی بسیار خوبی درباره نحوه کاهش تنش با جناب آقای هایکو ماس داشتیم. گفت وگوهای منطقه ای پیشنهاد همیشگی ما بود و ما خوشحالیم که آقای ماس به عنوان وزیر امور خارجه آلمان از این پیشنهاد ما حمایت می کند. پیشنهاد ما برای این گفت وگوهای منطقه ای همواره روی میز است. اما تنش جدید در منطقه ما نتیجه جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران است که شخص آقای ترامپ اعلام کرده است که در جنگ اقتصادی با ایران هستیم. تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است. نمی توان توقع داشت که جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ادامه داشته باشد و کسانی که این جنگ را هدایت می کنند در امان باشند. ما معتقدیم که آلمان و اتحادیه اروپایی باید  نقش مهمی در پایان دادن به این تنش ایفا کنند.

وزیر امور خارجه کشورما در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل که نظر او را در مورد درخواست های آمریکا برای پذیرش مذاکره در موارد غیر برجامی از سوی ایران پرسید، گفت: در این رابطه دو نکته مهم است. اول این که ما توافقی داریم که حاصل دو سال مذاکره فشرده و ۱۲ سال مذاکرات دیپلماتیک است. آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت وگو درباره موضوعات دیگر دارند؟ نخست باید نشان بدهند که توافق با ایالات متحده فایده ای دارد سپس تقاضای گفت وگو برای توافق دیگر کنند.

وی افزود: دومین نکته حائز توجه اینکه  چه کسی باعث بی ثباتی در این منطقه است؟، آیا ما بودیم که به صدام حسین سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ آیا ما بودیم که نخست وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ آیا ما هستیم که هر روز غیرنظامیان یمن را بمباران می کنیم. آیا ما از داعش و جبهه النصره حمایت کردیم یا این سلاح های امریکایی بود که از طریق عربستان در اختیار آنها قرار گرفت؟ آیا مناطق کشورهای اشغالی کشورهای دیگر را به دیگر بخشیدیم، قدس و جولان؟ آیا ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می کنیم؟ اگر قرار باشد درباره رفتار تشنج آفرین در منطقه صحبت شود دیگران هستند که باید پاسخ دهند. ضمنا ما یک تفاوت دیگری با دیگران داریم، ما ۷ هزار سال است که در این منطقه هستیم. دیگران از کجا آمده اند؟

ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار نشریه بیلد آلمان در مورد مناقشه میان ایران و اسرائیلو اینکه ایران اسرائیل را تهدید به نابودی کرده، پاسخی جالب داد و گفت: مشکل خاورمیانه جنایت های رژیم صهیونیستی و حمایت های بی حد و حصر ایالات متحده از این جنایت هاست. مشکل این است که بر خلاف همه قواعد حقوق بین الملل اشغال توسط ایالات متحده به رسمیت شناخته شده، اشغال قدس شریف، اشغال بلندی های جولان به رسمیت شناخته شده و جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به رسمیت شناخته شده است. مشکل منطقه ما این است که ایالات متحده تلاش کرده با یک جنایت جدید به اسم معامله قرن حقوق ملت فلسطین را زیر پا بگذارد، اینها هست که باعث خطر در منطقه شده است.

وزیر امور خارجه کشومان افزود: شما باید بپرسید از رژیمی که دارای سلاح هسته ای است، آقای نتانیاهو کنار نیروگاه هسته ای دیمونا که محل نگهداری سلاح های هسته‌ای است می‌ایستد و می گوید ما ایران را نابود خواهیم کرد، اوست که باید به این سوال پاسخ دهد. البته هیچ کس نمی تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر این که پاسخ قاطعی بشنود. ما شروع کننده هیچ جنگی نبودیم و نخواهیم بود. اما کسی با ما جنگی را شروع بکند آن کشور پایان دهنده اش نخواهد بود.

برچسب‌ها