یک تولید کننده پوشاک گفت: در چندین سال گذشته نرخ ارز سرکوب و پایین نگه ‌داشته شد که این مسئله منجر به، صرفه‌دار بودن واردات و به‌ویژه واردات قاچاق شد.

وقتی سرکوب نرخ ارز، واردات قاچاق را به‌صرفه می‌کند

به‌گزارش قدس آنلاین، دولت‌ها همیشه با یکی از معضلات قاچاق یعنی بیکاری در جامعه مواجه هستند و به‌گفته کارشناسان هر ۱۰ هزار دلار قاچاق، سبب بیکاری یک نفر می‌شود.

چنانچه این گفته را بپذیریم، سالانه قاچاق پوشاک، سبب بیکار شدن حداقل چند صدهزار نفر می‌شود، از سویی بنا به‌ادعای مسوؤلان چنانچه فقط حوزه پوشاک از لوث وجود پوشاک قاچاق و وارداتی خالی شود، امکان ایجاد شغل برای چند صدهزار نفر در این حوزه وجود دارد.

برای پیگیری موضوع به‌چندین پاساژ و فروشگاه پوشاک در سطح شهر مشهد مراجعه کردیم.

بازدیدهای میدانی از چندین پاساژ در شهر مشهد نشان می‌دهد که محصولات بیشتر فروشگاه‌ها با تابلوی موجود در سردر آن یکی است و با نام همان تابلوی مربوط به بِرند، مغازه‌داران محصولاتشان را عرضه می‌کنند، اما بودند فروشگاه‌هایی که خلاف این امر رفتار کرده و یا اینکه یک کاغذ کوچک را بر روی شیشه خود نصب کرده و گفته‌اند که چنانچه به‌دنبال این برند خاص هستید، به‌آدرس قید شده مراجعه کنید.

با این شرایط این سوال به‌وجود می‌آید که چنانچه ادعا می‌شود با این فروشگاه‌های غیرمجاز برخورد صورت می‌گیرد، پس چگونه است که برخی فروشگاه‌های مشهد در حال پر شدن توسط برندهای خارجی، آن هم از نوع غیرمجاز و بدون نمایندگی هستند؟

در ادامه به‌سراغ چند تولیدکننده پوشاک در مشهد رفتیم و با آن‌ها به‌گفت‌وگو نشستیم.

بیات، پیرمرد امروز و جوان زمان انقلاب است، او می‌گوید: در سال‌های ابتدایی انقلاب با وجود مشکلات فراوان، صنعت پوشاک داخلی، تمام نیاز کشور را تامین می‌کرد و مازاد آن به‌کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شد.

کاهش بهره بانکی و افزایش تولید

یکی دیگر از تولیدکنندگان پوشاک، کاهش بهره بانکی را عامل رشد تولید دانست و بیان کرد: با کاهش بهره بانکی، تولیدکننده با آرامش کار می‌کرد و قیمت تمام شده کالا هم پایین بود و به‌همین دلیل تولید روزبه‌روز افزایش می‌یافت.

وی تصریح کرد: با افزایش تولید هم صادرات روزبه‌روز پررونق‌تر و ارز به‌کشور وارد می‌شد.

سرکوب نرخ ارز واردات را به‌صرفه کرد

علی تولیدکننده جوان پوشاک که به‌گفته خودش چندین سال است که به‌این حوزه وارد شده است، می‌گوید: در چندین سال گذشته نرخ ارز سرکوب و پایین نگه ‌داشته شد که این مسئله منجر به صرفه‌دار بودن واردات و به‌ویژه واردات قاچاق شد.

وی ادامه می‌دهد: به‌مرور زمان تولیدکننده بیشتر و بیشتر تحت فشار قرار گرفت و محصولش گران و گران‌تر شد و واردات به‌واسطه پایین بودن نرخ ارز، ارزان ماند و ثبت نشد و مالیات نداد و هزینه‌های گمرکی را پرداخت نکرد و دائما با این شرایط قاچاق رونق گرفت.

این تولیدکننده پوشاک بیان کرد: با وجود تمام این مشکلات تولیدکننده باید هزینه‌های مختلف از جمله مالیات و افزایش هزینه‌های کارگری را بپردازد و انرژی را هم گران خریداری کند.

در ادامه چند تولیدکننده از وضعیت کنونی بازار، از حضور برندهای مختلف تا تاثیر نوسانات قیمت دلار بر بازار پوشاک گفتند.

از چند فروشنده نیز در رابطه با وجود پوشاک قاچاق در بازار پرسیدم که تمام فروشندگان ضمن تایید این مطلب بیان کردند: پوشاک قاچاق از سال‌ها قبل و به‌دلیل به‌صرفه بودن واردات افزایش چشمگیری داشته است.

متاسفانه وجود پوشاک قاچاق به‌ویژه برندهای محرز قاچاق، علاوه بر تضعیف توان تولید صنعت پوشاک داخلی، انگیزه تولیدکنندگان را برای فعالیت در بسترهای قانونی از بین برده است، بنابراین انتظار می‌رود دولت ضمن برخورد با برندهای محرز قاچاق، قاطعیت خود را در اجرای قانون نشان داده و موجبات دلگرمی تولیدکنندگان و افزایش مشارکت آن‌ها در اجرای طرح‌های ملی را فراهم آورد.

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر به‌سراغ سعید سبزه محمدی، کارشناس مسؤول اقتصادی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

ارزان بودن هزینه تولید در خارج از کشور، قاچاق پوشاک را به‌صرفه کرده است

محمدی وجود صرفه اقتصادی بالا را علت افزایش میزان قاچاق پوشاک عنوان کرد و گفت: هزینه تمام شده پوشاک در خارج از مرزها آنقدر ارزان است که حتی با وجود هزینه‌های قضایی و اقتصادی، باز هم قاچاق پوشاک برای قاچاقچیان توجیه اقتصادی دارد.

وی همچنین در رابطه با اقدامات ستاد در خصوص مبارزه با قاچاق پوشاک، اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود پوشاک قاچاق به‌بازار به‌دو بخش قائل هستیم، بخشی از آن در حوزه پیشگیری است که قبل از اقدامات اجرایی و مقابله‌ای صورت می‌گیرد و از جمله آن می‌توان به‌سامانه‌های پیشگیری همچون شناسه کالا و رهگیری اشاره کرد و بخشی از آن در سطح عرضه صورت می‌گیرد.

کارشناس مسؤول اقتصادی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ۹۷ بیشترین میزان کشفیات مظنون به‌قاچاق، پوشاک بوده است.

پوشاک قاچاق مکشوفه به‌کلی منحدم می‌شود

سبزه محمدی در ادامه با تاکید بر نبود فروش هرگونه کالای مکشوفه قاچاق در بازار، گفت: در اواخر سال گذشته دستورالعملی مبنی بر صادرات برخی کالاهای مکشوفه  ابلاغ شد، اما پوشاک جزو این دسته نبود و پوشاک قاچاق مکشوفه به‌کلی منحدم می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: از بین رفتن مزیت‌های صنعت پوشاک در این سال‌ها، پیش از آنکه به‌قاچاق مربوط شود، به‌نوع حمایت‌ دولت‌ها از تولیدکنندگان داخلی بازمی‌گردد که باید در فضاهای دیگری برای آن، تدبیر اندیشیده شود.

سخن آخر

مطمئنا مهم‌ترین عامل امنیتی یک جامعه سلامت روانی و بدنی است که به‌راحتی با پوشاک قاچاق امکان ورود انواع بیماری‌ها به‌کشور وجود دارد.

از طرف دیگر قاچاق کالا بر افزایش نرخ بیکاری در جامعه اثرگذار است که این بیکاری به‌نوعی مادر بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی است.

موضوع قاچاق پوشاک یکی از سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «مقابله با قاچاق پوشاک در خراسان» است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها