گیلان- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار گفت:سوسن چلچراغ در رودبار امروز شکوفا شد.

نادرترین گل جهان در رودبار شکوفه داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از محیط زیست گیلان ، رامین حسین زاده با بیان اینکه سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گل های جهان است که امروز غنچه‌های آن در داماش رودبار و ونستان رودسر شکوفا شد، گفت: سوسن چلچراغ در حدود یک هکتار از زمین‌های کوهستانی و حفاظت شده منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار می‌روید و زمان گلدهی آن ۲ تا ۳ هفته است.

وی با اعلام برگزاری جشنواره سوسن چلچراغ در ۳۰ خرداد در منطقه داماش عمارلو افزود: بازدید از این گل زیبا فقط در این روز برای گردشگران امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: محیط بانان به صورت شبانه روزی از این گونه گیاهی کمیاب و ارزشمند حراست می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار با بیان اینکه آفت، گل سوسن چلچراغ نوعی حشره شبیه کفشدوزک است گفت: محیط بانان همه روزه به صورت بیولوژیک و دستی این حشره‌ها را جمع کرده و به مناطق دور دست منتقل می‌کنند.

وی افزود: در حالیکه تا چند سال پیش منطقه داماش رودبار و لنکران جمهوری آذربایجان تنها رویشگاه سوسن چلچراغ در جهان بود، اما رویش این گل سه سال پیش در منطقه کوهستانی ونستان رحیم رودسر گزارش شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر گفت: رویش سوسن چلچراغ بصورت پراکنده در حدود ۵ هکتار از این منطقه ییلاقی مشاهده می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین ، سال۱۳۵۴ لدبوری، گیاه شناس فرانسوی سوسن چلچراغ را در طبیعت داماش گیلان کشف کرد . این گل در سال ۱۳۵۵ با شماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی و ملی به ثبت رسید.

سوسن چلچراغ گلی به رنگ روشن است . این گل ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی قد دارد و نام علمی آن لیلیوم لدبوری است.

برچسب‌ها