انتخابات سال آخر دوره دهم مجلس شکست اصلاح طلبان بود و اختلاف جبهه اصلاح طلبان را نمایان‌تر کرد.

پیشتازی اصولگرایان در نبرد درون کمیسیونی

قدس آنلاین: انتخابات اکثر کمیسیون های سال آخر دوره دهم مجلس برگزار شده و ترکیب اعضای منتخب هیئت رئیسه کمیسیون ها حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان در سال آخر نه تنها از تصاحب صندلی ریاست مجلس ناکام ماندند بلکه در رقابت درون کمیسیونی نیز بخت با اصلاح طلبان یار نبود.

عصر روز یکشنبه ( ۱۹ خرداد ماه) انتخابات ۹ هیئت رئیسه تخصصی برگزار شد و نتیجه آن با پیشتازی اصولگرایان همراه بود. در کمیسیون فرهنگی که یکی از کمیسیون های مهم و حساس مجلس می‌باشد، جمشید جعفرپور به عنوان رییس، احمد سالک به عنوان نایب رییس اول، سیدصادق طباطبایی‌نژاد به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند و بدین ترتیب اصلاح طلبان نه تنها دو کرسی نایب رئیسی بلکه کرسی ریاست کمیسیون را نیز از دست دادند و احمد مازنی از ریاست کمیسیون بازماند.

خطای محاسباتی مطهری درباره حمایت اصلاح طلبان

 البته علی مطهری نیز برای تصاحب کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی با کاندیدای اصولگرا به رقابت پرداخت اما با رای آوردن جعفرپور وی از کرسی ریاست جا ماند و بر ناکامی قبلی وی افزوده شد. شاید یکی از اتفاقات جالب در انتخابات سال آخر مجلس این بود که علی مطهری همزمان از دستیابی به نائب رئیسی مجلس و ریاست کمیسیون فرهنگی ناکام ماند و تمام محاسبات وی در این باره شکست خورد.

این اتفاق می تواند برای مطهری تلنگری باشد بدین معنی که گرچه ممکن است اصلاح طلبان در رقابت و حریف طلبی با اصولگرایان، مطهری را بدلیل چرخش از مواضع اصولگرایی اش و نزدیکی به اصلاح طلبان در بازی خود راه بدهند اما در عمل واقعیت چیز دیگری است و آنها ترجیح می دهند در کنار نام وی همچنان بر گزینه های اصیل اصلاح طلبی تاکید کنند.

انتخابات امسال هئیت رئیسه مجلس بار دیگر همانند انتخابات سال گذشته اختلافات و پراکندگی آرای اصلاح طلبان و امیدی ها را آشکار ساخت. عدم ائتلاف امیدی ها با سایر گروه ها و ارائه لیست مستقل باعث شد که آنها کرسی ریاست را از دست بدهند و اختلاف بر سر معرفی محمدرضا عارف و علی مطهری برای کاندیداتوری ریاست مجلس باعث شد که این اختلاف تا آخرین لحظه ادامه داشته باشد و همین موجب شکاف بیشتر امیدی ها شد. با این اتفاقات بسیاری از نمایندگان بر این باور بودند که اختلافات درون گروهی اصلاح طلبان بار دیگر خودش را در انتخابات کمیسیون ها نشان خواهد داد، موضوعی که نتیجه انتخابات ۹ کمیسیون عملاً بر آن صحه گذاشت.

اصلاح طلبان رقابت در ۹ کمیسیون را واگذار کردند

اما در دو کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی و کمیسیون انرژی مجلس نیز یکه تازی اصولگرایان تکرار شد و بدین ترتیب ریاست کمیسیون انرژی به فریدون حسنوند و ریاست کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی به غلامرضا کاتب رسید. همچنین اکثریت اعضای هیئت رئیسه این دو کمیسین نیز به دست اصولگرایان افتاد.

در کمیسیون های دیگر نیز اتفاق مشابهی رخ داد و اکثریت اعضای هئیت رئیسه از طیف اصولگرایان انتخاب شدند.

بدین ترتیب با بررسی ترکیب اعضای هیئت رئیسه کمیسیون ها مشاهده می شود که همچنان اصولگرایان پیشتازند و اگر تغییری هم رخ داده به گونه ای بوده که از تعداد اعضای نمانیدگان اصلاح طلب در کمیسیون ها کاهش یافته است.

در انتخابات هیات رییسه کمسیون برنامه و بودجه مجلس، غلامرضا تاجگردون به عنوان رییس، جهانبخش محبی نیا به عنوان نایب رییس اول، هادی قوامی به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند که با این تفاسیر گرچه تاجگردون نماینده اصلاح طلب محسوب می شود اما نواب رئیس اصولگرا هستند.

اما کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، کمیسیونی است که رئیس و نائب رئیسان آن از اصلاح طلبان هستند و اصلاح طلبان در این کمیسیون به هدف خود دست یافتند.

بدین ترتیب با نگاهی به اعضای هیئت رئیسه جدید کمیسیون ها می توان مشاهده کرد که اصلاح طلبان انتخابات هیات رییسه ۹ کمیسیون تخصصی مجلس را به رقیب خود واگذار کردند.

تشدید اختلافات بر سر کاندیداتوری کواکبیان

یکی از مباحث پر حاشیه ای پیرامون انتخابات هئیت رئیسه کمیسیون ها نیز موضوع انتخابات کمیسیون امنیت ملی است. علا الدین بروجردی رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی در حالی که قصد دارد برای این دوره از انتخابات نیز کاندید شود از تصمیم خود برای ائتلاف با ذوالنور خبر داده تا اصولگرایان گزینه واحدی را برای کرسی ریاست کمیسیون معرفی کنند و از این طریق شانس تصاحب کرسی ریاست از سوی این طیف بیشتر شود.

اما در جبهه اصلاح طلبان باز هم اختلافات درون گروهی بین اعضا خود را نمایان می کند زیرا از یکسو مصطفی کواکبیان اصرار دارد کاندید کرسی ریاست شود اما دیگر اصلاح طلبان کمیسیون بر این اصرار دارند فلاحت پیشه را که شانس بالایی برای آوردن رای دارد به عنوان کاندیدای خود معرفی کنند و استدلال شان این است که با این اقدام رای اصلاح طلبان بین کواکبیان و فلاحت پیشه تقسیم نمی شود و شانس رقابت در برابر ذوالنور که گزینه بسیار محتمل ریاست است، بالاتر می رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها