رئیس مجلس گفت: آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های مضاعف به دنبال تحت فشار قرار دادن ایران هستند، اما ایرانی‌ها در برابر این فشارها مقاومت می‌کنند.

در برابر فشار آمریکایی‌ها مقاومت می‌کنیم

به گزارش گروه سیاسی قدس انلاین، ژارکو ابرادوویچ رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان صربستان صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ خرداد) با حضور در ساختمان قوه مقننه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این نشست با بیان اینکه روحیه استقلال‌طلبی صربستان برای ایران جذاب است، گفت: کشورهایی که تحت سیطره آمریکا قرار گرفته‌اند، سرنوشت خوبی نداشته و در درازمدت هزینه زیادی پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران تحت فشارهای آمریکا قرار گرفته است، افزود: آمریکایی‌ها حتی برجام را که با توافق آنها امضا شده بود، زیرپا گذاشتند و با اعمال تحریم‌های مضاعف به دنبال تحت فشار قرار دادن ایران هستند، اما ایرانی‌ها در برابر این فشارها مقاومت می‌کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه روابط سیاسی ایران و صربستان در سطح بالایی قرار دارد، ادامه داد: متاسفانه روابط اقتصادی بین دو کشور گسترده نیست و در سطح نازلی قرار دارد، در حالی که می‌توانیم از توان یکدیگر در حوزه اقتصادی استفاده کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس با تاکید بر اینکه روحیه محافظه‌کاران صربستان در توسعه روابط اقتصادی به نفع آمریکایی‌ها است، تاکید کرد: اگر پیوندهای عمیقی بین کشورهای دوست برقرار شود، آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند این کشورها را تحت فشار قرار دهند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ایران و صربستان می‌توانند در حوزه صنعت، کشاورزی و نفت و گاز با یکدیگر همکاری کنند، افزود: ما می‌توانیم درحوزه کشت فراسرزمینی با صربستان همکاری داشته باشیم تا روابط اقتصادی دو کشور توسعه یابد.

ژارکو ابرادوویچ: بمباران صربستان توسط آمریکایی ها حدود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرد

ژارکو ابرادوویچ نیز در این دیدار با اشاره به توسعه روابط پارلمانی بین دو کشور ایران و صربستان گفت: همکاری‌های پارلمانی و سیاسی دو کشور در سطح بالایی قرار دارد، اما در حوزه اقتصادی سطح همکاری‌ها بالا نیست که باید توسعه یابد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سال ۱۹۹۹ حدود ۸۰ روز صربستان را به صورت شبانه روزی بمباران کردند، افزود: افراد زیادی در این بمباران جان خود را از دست دادند و این اقدام آمریکایی‌ها حدود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار به ما خسارت وارد کردند.

رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان صربستان ادامه داد: در این بمباران ۲۵۰ هزار صرب آواره شدند و اکنون که حدود ۲۰ سال از آن حادثه می‌گذرد، کمتر از ۲ درصد سکنه این مناطق باز گشته‌اند.

 ژارکو ابرادوویچ با اشاره به برخی اختلافات بین صربستان و کوزوو تاکید کرد: بیش از ۶ سال است که دو کشور تحت نظر اتحادیه اروپا گفت‌وگو می‌کنند و  در این راستا تفاهم نامه‌ای امضا شده است که ما تقریبا تمام مفاد آن را اجرایی کرده ایم.

صربستان نمی خواهد عضو ناتو شود

وی با بیان اینکه صربستان نمی خواهد عضو ناتو شود، افزود: تمام کشورهای اطراف صربستان عضو ناتو هستند، اما ۹۰ درصد مردم کشور ما در یک همه پرسی اعلام کردند که نمی‌خواهند عضو ناتو شوند.

رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان صربستان با تاکید بر اینکه صربستان به دنبال این است که همکاری اقتصادی خود را ایران را افزایش دهد، بیان کرد: می‌توان با تاسیس شرکت‌های مختلف در شرکت‌های ثالث روابط اقتصادی را در تمامی حوزه‌ها گسترش داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها