معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: حداقل 100 هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری را تا مهرماه امضا خواهیم کرد. تعداد معین‌های اقتصادی از 100 عبور خواهد کرد و مشارکت جدی نیز وجود خواهد داشت.

امضای 100 هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‎گذاری تا مهرماه سال جاری
 
به گزارش قدس آنلاین ، علی رسولیان در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان در دفتر استاندار، اظهار کرد: موانع توسعه شامل تمرکزگرایی، بروکراسی، اختلافات موجود، قوانین مزاحم و عدم تناسب اختیارات و وظایف با مسئولیت‌ها در استان‌ها بیشتر وجود دارد که ما در استان اقداماتی را در این زمینه انجام دادیم.
وی با بیان اینکه هدف الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی ایجاد تعامل حداکثری و فایق آمدن بر مشکلات و موانع است، عنوان کرد: ما در استان 12 منطقه بر اساس حوزه انتخابیه ایجاد کردیم. بر اساس تفاهم‌نامه‌ها در استان که اولین آن برای شهر مشهد امضا شد، مشارکت همه ارکان حاکمیت را داشتیم. تفاهم‌نامه‌ها توسط ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، روسای دادگستری‌ها، فرمانداران و استاندار امضا می‌شد. استاندار 24 سفر شهرستانی داشتند که 62 تفاهم‌نامه معین اقتصاد مقاومتی امضا شد.
رسولیان افزود: نهادهایی در سطح ملی، بانک‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی در سطح استانی، محلی و ملی این تفاهم‌نامه‌ها را امضا کردند و مسئولیت توسعه مناطق مختلف استان را بر عهده گرفتند. همزمان با امضای این تفاهم‌نامه‌ها، طرح‌های سرمایه‌گذاری و در حال تکمیل بخش خصوصی را شناسایی کردیم. بیش از 3 هزار و 384 طرح اقتصادی در حال تکمیل توسط بخش خصوصی شناسایی شد. تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری همزمان با سفر استاندار در شهرستان‌ها امضا شد که در این تفاهم‌نامه‌ها بخش خصوصی محوریت داشتند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون 684 طرح امضا شده که 26 هزار میلیارد تومان ارزش ریالی و 712 میلیون یورو ارزش ارزی آن‌ها است. حداقل 100 هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری را تا مهرماه امضا خواهیم کرد. 40 شرکت دیگر آمادگی پذیرفتن توسعه این مناطق را برعهده دارند. این تعداد معین‌های اقتصادی از 100 عبور خواهد کرد و مشارکت جدی نیز وجود خواهد داشت.
وی بیان کرد: 6 گام برای وظایف معین‌های اقتصادی تعیین شده است. شورای فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار، مسئولان حاکمیتی و دستگاه‌های نظارتی، قضایی و اجرایی در سطح استان تشکیل شده، نهادی به عنوان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی که مسئولیت پیگیری و رصد معین‌های اقتصاد مقاومتی را برعهده دارد، شکل گرفته که در بخش خصوصی ایجاد شده و هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد و امور مربوط به معین‌ها را پیگیری می‌کند.
رسولیان با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی بسیاری را برگزار کردیم، تصریح کرد: 79 تسهیلگر آموزش کار خود را شروع کردند و بقیه در حال آموزش هستند. رصد ما از مجموعه معین‌ها نشان می‌دهد که 65 درصد در گام اول یعنی جمع‌آوری اطلاعات و مطالعات، 15 درصد در گام دوم یعنی زیرساخت‌های مثلث توسعه اقتصادی، آموزش و تعیین تسهیلگر، 10 درصد در گام سوم یعنی کار اجرایی و ایجاد شغل بوده و 10 درصد نیز تردید داشته و برخی تازه شروع به کار کردند. ممکن است برخی به دلایلی کار را شروع نکرده باشند که در حال مذاکره هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اقدامات اجرایی خوبی در این زمینه داشتیم. صندوق‌های توسعه روستایی را پیش‌بینی کردیم و کار انجام شده است. مجموعه اقدامات معین‌ها بیشتر کسب و کارهای خرد است و برای هر شغل حداکثر 60 میلیون تومان هزینه می‌کنند. در برنامه ششم استان، برنامه عملیاتی اقتصادی را پیش‌بینی کردیم که صادرات غیر نفتی را به 2 میلیارد و 262 ملیون دلار برسانیم که به دلیل افزایش، پیش بینی امسال ما 2 میلیارد و 300 میلیون دلار است و قصد داریم که 16 درصد رشد غیر نفتی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قصد داریم نرخ بیکاری را تا 8.5 درصد کاهش دهیم، عنوان کرد: محورهای اولویت‌داری را برای خود تدوین کردیم. پیش‌بینی می‌کنیم که امسال 67 هزار شغل در استان ایجاد کنیم. می‌خواهیم صندوق‌های خرد روستایی را به حدود 800 صندوق و تسهیلگران را به 140 نفر افزایش دهیم.
رسولیان در خصوص شاخص‌های عملکردی در حوزه سرمایه‌گذاری، گفت: پیش‌بینی کردیم که برای امسال 12 هزار و 258 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و حدود 180 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم. می‎خواهیم که 75 درصد واحدهای تملیکی بانک‌ها را برگردانیم. واحدهای غیر فعال رصد و شناسایی شده و امیدواریم بتوانیم 21 درصد از این واحدها را فعال کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته از محل منابع داخلی بانک‌های استان 8 هزار و 138 میلیارد تومان تسهیلات جدید پرداخت شد و امسال بانک‌ها تعهد کردند که 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید پرداخت کنند. نسبت پرداخت در بخش‌های مختلف را تغییر دادند.
وی خطاب به نوبخت، تصریح کرد: دو درخواست داریم. یکی اینکه کمک‌های فنی اعتباری در سال گذشته وجود داشت، معین‌های اقتصاد مقاومتی آمادگی دارند تا در ایجاد اشتغال در سطح استان مشارکت کنند، درخواست ما این است که 100 میلیارد تومان در غالب کمک‌های فنی اعتباری در اختیار استان قرار دهید تا بانک‌ها و معین‌ها به ازای هر 60 میلیون تومان یک شغل ایجاد کنند و آن‌ها بیان کردند که به ازای هر یک میلیارد تومان 50 شغل ایجاد خواهند کرد.
رسولیان افزود: ما در فصل برداشت گندم هستیم. فصل برداشت گندم در استان ما تاخیر دارد. نگرانی ما این است که نتوانیم پول گندمکاران را به موقع پرداخت کنیم، خواهش ما این است که بتوانیم تخصیص به موقع اعتبارات را داشته باشیم. 45 هزار تن گندم از کشاورزان خریدیم که تاکنون 12 درصد پرداخت شده است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها