رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاری فقط این نیست که هتل بسازیم؛ ابتدا باید سرمایه‌گذاری در زمینه‌های موردنیاز گردشگری انجام شود.

سرمایه‌گذاری گردشگری محدود به ساخت هتل نیست
به گزارش قدس آنلاین، امیر سزاوار در پنل تخصصی بررسی سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و هتل‌داری که شب گذشته در هتل توریست توس برگزار شد، اظهار کرد: هر بنایی که بخواهد ساخته شود، ابتدا باید فنداسیون این بنا را درست بگذارید. اگر فنداسیون این بنا و زیرساخت‌های آن درست گذاشته نشده باشد، مطمئن باشید این بنا نیمه‌کاره می‌ماند یا فرو می‌ریزد.
وی در خصوص سرمایه‌گذاری بیان کرد: باید این زیرساخت‌ها درست شود؛ این‌که سرمایه‌گذار چه داخلی و چه خارجی را جذب و تشویق کنیم، بسیار خوب است؛ ولی واقعا زیر ساخت‌های این بنا درست بنا شده است؟ 
رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی گفت: آیا در خصوص سرمایه‌گذاری درست برنامه‌ریزی شده است؟ وقتی زیرساخت‌های لازم فراهم نشده، مشکلاتی به وجود آمده که فکر می‌کنم از این سرمایه‌گذاری نتیجه مطلوب گرفته نشود؛ زیرا در تمام دنیا وقتی سرمایه‌گذار می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، به یکی از شرکت‌های تحقیقاتی که کار آن طراحی و تهیه طرح توجیهی است، هدایتش می‌کنند و آن سرمایه‌گذار را راهنمایی می‌کند که بهتر است در کجا سرمایه‌گذاری کند و چه نوع سرمایه‌گذاری انجام شود.
سزاوار ادامه داد: امروز سرمایه‌گذاری از یک خیابان تا خیابان بعدی فرق می‌کند. آیا واقعا چنین موسسات علمی و تحقیقاتی مناسبی را داریم؟ در حال حاضر اکثر طرح‌ها کلیشه‌ای است و فقط ارقام، آدرس‌ها و اسامی تغییر دارد. چنین کاری که سرمایه‌گذار به یک شرکت خصوصی ارجاع داده شود که در یک زمینه تحقیق و بررسی کند تا طرح توجیهی‌اش را درست آماده کند، نداریم.
وی افزود: علی‌رغم این‌که مشهد شهر گردشگری هست‌؛ اما فاقد طرح جامع گردشگری است. این خود معضل بوده و باید تشکلی وارد این قضیه شود و این معضل را حل کند و نیاز سنجی شود.
سزاوار  در خصوص این‌که سوالاتی در ارتباط با نیازسنجی مطرح است، ادامه داد: در 10 سال و 20 سال آینده چه تعداد هتل نیاز داریم؟ چه تعداد مسافر قرار است به این شهر وارد شود؟ آیا زیرساخت‌هایمان کشش این قضیه را دارد؟ آیا فرودگاه و راه آهن و پایانه‌ها گنجایش اضافه کردن دارد؟ اگر ندارد در آن زمینه سرمایه‌گذاری انجام شود نه این‌که سرمایه‌گذاری در گردشگری ساخت هتل و نهایتا ورود به مسائل آژانس و تورگردانی انجام شود؛ پس سرمایه‌گذار باید به سمت درست هدایت شود.
وی اشاره کرد: اگر این اتفاق بیفتد، مجوز صدها هتل پنج ستاره دیگر هم صادر شود، ایرادی ندارد و اتفاقا بسیار خوب است؛ به شرطی که با یک تحقیق و برنامه علمی و نیازسنجی درست این کار انجام شود. 
سزاوار عنوان کرد: بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها در توان بخش خصوصی نیست؛ زیرا زیرساخت نه وظیفه بخش خصوصی و نه توان بخش خصوصی است. 
وی اظهار کرد: وقتی سیستم ریلی و فرودگاهی برای اضافه کردن خط گنجایش ندارند و اضافه نمی‌شود و هتل‌هایمان در حال افزایش است، در 10 سال دیگر چه کسی می‌خواهد هتل‌ها را پر کند؟ این‌ها باید برنامه‌ریزی شود و سرمایه‌گذاری به آن سمت سوق داده شود.
رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی در ارتباط با استارتاپ‌ها اشاره کرد: آیا واقعا استارتاپ‌هایمان موفق بوده‌اند؟ شنیده‌ام که به یک استارتاپ 50 میلیون تومان وام پرداخت می‎شود، درحالی که با 50 میلیون تومان هیچ استارتاپی در دنیا راه نمی‌افتد.
وی بیان کرد: در همه جای دنیا باید میزان عرضه و تقاضا با هم برابری پیدا کند؛ آن موقع سرمایه‌گذار ورود پیدا خواهد کرد. 
سزاوار ادامه داد: در جایی که سیستم گردشگری‌مان بیشتر به دست ارگان‌های دولتی هست و هر ارگان دولتی زائرسرا و هتل به تعداد بسیار دارد، چطور بخش خصوصی می‌تواند موفق شود؟ چطور سرمایه می‌تواند بازدهی داشته باشد؟
وی یادآور شد: کار سیستم‌های دولتی هدایت و نظارت بر سرمایه‌گذاری است. اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم راه آن خروج ارگان‌های دولتی از حوزه‌هایی است که بخش خصوصی قرار دارد؛ اما متاسفانه اکثر ارگان‌های دولتی تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند و این بنگاه اقتصادی وقتی می‌خواهد فعالیت کند به منافع خود بیشتر فکر می‌کند. 
رئیس جامعه هتل‌داران خراسان عنوان کرد: از هیچ جامعه‌ای انتظار معجزه نداشته باشید، جامعه هتل‌داران در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها در خصوص مسائلی که می‌تواند قانونا وارد شود، کمک می‌کند، البته که ما هم تلاش می‌کنیم.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها