۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 659797

امنیت دریایی بازیچه بازیهای سیاسی

جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل بین الملل

هنوز مدت زمان زیادی از وقوع حادثه برای چهار تانکر نفتکش در نزدیکــی بندر الفجیره امارات نمیگذرد (22 اردیبهشت) که حمله دوباره به دو نفتکش در دریای عمان خبرساز شده و در صدر اخبار رسانه‌ای جهان قرار گرفت.

 موضعگیری منطقی ایــران در قبال این حمله اگرچه توطئه دشــمنان برای مقصر جلوه دادن کشــورمان در این حادثه را تا حد زیادی خنثی کرد، اما اکنون این پرســش مطرح اســت که واقعیت پشــت پرده این اتفاق چیســت و چه کسانی از ناامنی در منطقه سود می‌برند؟ هماکنون انگیزه‌های زیادی وجود دارد تا با دامن زدن به منازعات در خلیج فارس پای آمریکا را به رودررویی مستقیم با ایران باز کنند.

 از سوی دیگر تیم «ب» (جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در کنار محمد بــن زاید ولیعهد ابوظبی) که رد پای آنها را در بیشتر بحران‌های منطقه میتوان مشاهده کرد، امروز نیز دست به کار شده تا آشوبی دیگر علم کند.

در همین راستا برخی معتقد هستند رژیم صهیونیستی به عنوان آتش بیار حوادث منطقه در پــس این حملات قرار دارد تا با دامن زدن به اختلافات میان کشورهای اسلامی، ایران و اعراب را رودرروی هــم قرار داده و از آب گل آلود ایجاد شده، به نفع خود ماهی بگیرد.

دیگر تحلیلگران نیز دســت پنهان دستگاه اطلاعاتی عربستان و بویژه امارات را در پس این حمله جسته و معتقد هستند ریاض و ابوظبی در تلاش هستند با ناامن جلوه دادن خلیج فارس پای ناوهای آمریکایی را به منطقه باز کنند.

 ایالات متحده چند هفته پیش و همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه خبر داد، اما به منظور کاهش تقابل با ایران این ناو از ورود به خلیج فارس خودداری و در دریای عمان پهلو گرفت؛ حال این حمله را میتوان توطئه‌ای طراحی شده در راستای تنش‌زایی با هدف وادار کردن این ناو به تقابل بیشتر با ایران تعبیر کرد.

 این خط فکری افراطگرا که کشــورمان را محور شــرارت خوانده و تقابل‌جویی با ایران را دنبال میکند، درآمریکا نیز توســط جان بولتون اداره میشود. این در حالی است که این نوع تفکر در عمل به در بسته خورده؛ چراکه حتی کارشناسان دولت و وزارت دفاع آمریکا نیز هر گونه درگیری بــا ایران را رد و وقوع این حادثه را به معنی ورود آمریــکا به باتلاقی بزرگ قلمداد کرده‌اند.

 ضمن اینکه اینگونه اندیشه‌های جنگ سالارانه از سوی کنگره و خود ترامپ هم رد شده است. از سوی دیگر باید توجه داشت حمله به این دو نفتکش در شرایطی اتفاق میافتد که آمریکا بعد خروج از برجام به دنبال آن است با مقصر جلوه دادن کشورمان در نا امنی‌های منطقه پای ایران را به برجام موشکی و منطقه‌ای بکشاند.

 توطئه حمله به این دو نفتکش که حامل محموله نفتی به مقصد ژاپن بوده‌اند، در حالی که شــینزوآبه نخست وزیر سامورایی‌ها در حال رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی بود، نشان دهنده آن است که مثلث شوم غربی – عربی – عبری این بار امنیت دریایی را بازیچه بازیهای سیاسی خود قرار داده و در پس آن همچنان نقشه تحمیل برجام‌های بعدی بر کشورمان را دنبال میکند.

هدف نخست این ارتجاع براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هســت؛ اما در حالی که آنها در اجرای تمامی توطئه‌های خود با ناکامی مواجه شده اند، در گام بعدی اســتحاله نظام را با هدف گرفتن تمامی ابزارهای قدرت کشورمان دنبال می‌کنند.

 امروز نفوذ منطقه‌ای و قدرت موشکی عامل اقتدار و نقش آفرینی ما در جهان هستند و این محور شوم با هدف قرار دادن این ابزارها در تلاش است ما را به سازش وادار کرده و سپس با خلع سلاح به کشوری منفعل و فرمانبردار تبدیل کند.

 مقامات کشــورمان در راستای حل بحرانهای منطقه تاکنون هوشیاری کاملی از خود نشان داده و با مطرح کردن ایده «تشکیل مجمع گفتوگوی منطقه‌ای» و همینطور پیشنهاد امضای «معاهده عدم تعرض» با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فــارس توطئه هایی که در راســتای تنشزایی صورت میگیرد را خنثی کــرده اند.

اکنون نیز مقامات کشورمان میتوانند با پیشنهاد و مطرح کردن بحث ایجاد شــورای سیاســی و امنیتی با کشورهای منطقه حســن نیت خود را نشان داده و دســت به افشــاگری علیه جنگ‌طلبان بزنند. البته کمک‌رسانی فوری ایران برای نجات ملوانان گرفتار در این حادثه و همچنین همراهی در خاموش کردن این کشتی‌ها خود حسن نیت کشــورمان را در جامعه بین المللی به نمایش گذاشت.

با این وجود از گذشته گفته اند «کسی که خواب است را میتوان بیدار کرد اما کسی که خــود را به خواب زده نمی توان بیدار کرد»؛ این مثل مصداق بارز رابطه ما با حکم‌رانان کشورهای غربی – عربی است. اکنون ما در غرب و منطقه با حکمران‌هایی روبه‌رو هستیم که چشمان خود را بسته و خود را به خواب زده اند که مصداق بارز آن را در جریان پرونده هســته‌ای ایران می‌توان مشاهده کرد.

 حال نیز با وجود آنکه بخوبی آگاه هســتند در پس حمله اخیر به دو نفتکش چه دســت‌هایی قرار دارد، در تلاش هستند با متهم کردن دوباره کشورمان چهره سیاهشان را بزک کرده و خود را در صحنه بین‌المللی بیگناه جلوه دهند.

/انتهای پیام

برچسب‌ها