طرح ترافیک پس از تهران در مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور چند سالی است اجرایی شده؛ طرحی که هدفش کنترل آلودگی هوا و ترغیب مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بود.

طرح ترافیک بدون پارکینگ به چه مانَد!؟

طرح ترافیک پس از تهران در مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور چند سالی است اجرایی شده؛ طرحی که هدفش کنترل آلودگی هوا و ترغیب مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بود. گرچه این طرح در مشهد هنوز که هنوز است در همان مرحله ابتدایی متوقف شده، اما در محدوده حرم مطهر امام رضا(ع) به صورت زوج و فرد با همه کاستی‌هایی که دارد اجرا می‌شود.

جدا از اینکه اطلاع‌رسانی کمی درباره اجرای طرح ترافیک به مسافرانی که از سایر نقاط کشور به مشهد برای زیارت سفر می‌کنند ارائه می‌شود و گاه خیلی از آن‌ها حتی واژه طرح‌ترافیک هم به گوششان نخورده و از آن خبر ندارند، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که از ابتدای اجرای طرح برای زائران و مجاوران امام‌هشتم(ع) وجود داشته مسئله نبود یا کمبود پارکینگ در حاشیه رینگ طرح ترافیک است. مسئله‌ای که هر بار از مسئولان شهری در مورد آن پرسیده شده، پاسخ آن‌ها تقریباً مشابه بوده و خبر از ساخت پارکینگ برای رفع این مشکل داده‌اند، ولی به نوعی این معضل هنوز باقی است و زائران و مجاوران گلایه‌مند از آن.

مشقتی برای زائران

زائر کرمانشاهی که به گفته خودش پس از حدود ۲۰ سال به مشهد سفر کرده، در مورد اطلاعش از طرح ترافیک شهر مشهد می‌گوید: تا جایی که من یادم می‌آید طرح ترافیک در آخرین سفر ما به مشهد وجود نداشت و ما براحتی می‌توانستیم با ماشین به محل اقامتمان در مجاورت حرم امام رضا(ع) رفت‌وآمد کنیم. امسال که برای زیارت به مشهد آمدیم می‌خواستیم با ماشین تا نزدیک حرم برویم. ابتدای شروع طرح به ما گفتند پلاک شما به طرح نمی خورد و نمی‌توانید از این محدوده عبور کنید، اگر هم رفتید حتماً جریمه خواهید شد.

وی در ادامه افزود: ما که تا پیش از این از وجود چنین طرحی خبر نداشتیم، مجبور شدیم به دنبال پارکینگی خارج از طرح ترافیک بگردیم تا وسایل نقلیه خود را آنجا بگذاریم، اما با وجود مشقت زیادی که متحمل شدیم روز اول جایی گیرمان نیامد و مجبور شدیم طرح ترافیک را رد کنیم و خودمان را به محل اقامتمان برسانیم.

وی می‌افزاید:  سفر ما چند روزی در مشهد به طول انجامید و روزهایی که پلاک ماشین ما به طرح نمی‌خورد زمان زیادی را معطل می‌شدیم. درنهایت هم که پارکینگی پیدا می‌شد، بیشتر خصوصی بود و هزینه‌های زیادی از ما می‌گرفتند.

در نظر گرفتن تمهیدات برای مسافران

زائر دیگری که اهل شیراز است، در این مورد می‌گوید: کاش حداقل پیش از رسیدن مسافران به محدوده طرح ترافیک به آن‌ها در مورد این طرح اطلاع‌رسانی می‌شد تا مردم این‌گونه مستأصل و گمراه نشوند.

وی می‌افزاید: آن‌هایی که این طرح را برنامه‌ریزی کردند دست‌کم برای خودرو مسافرانی که از راه دور به مشهد سفر می‌کنند تمهیداتی در نظر می‌گرفتند تا در محدوده‌ای خاص بتوانند داخل طرح شوند یا اینکه بتوانند بار و وسایلی را که به همراه آورده‌اند با وسیله نقلیه خودشان به محل اقامتشان منتقل کنند نه اینکه وقتی به مشهد می‌رسند با دردسری جدید روبه‌رو شوند.

او اظهار می‌دارد: دردسر کمبود پارکینگ در اطراف طرح ترافیک هم که خودش معضل بزرگ‌تری است. ما که حتی پیش از ورود به مشهد محل اقامتمان را با پارکینگ رزرو کرده بودیم، با وجود طرح ترافیک نتوانستیم بدرستی از پارکینگ آن استفاده کنیم و مجبور بودیم روزهایی که پلاک ماشینمان به طرح نمی‌خورد در به در دنبال پارکینگ برای ماشین باشیم و این موجب می‌شد زمان زیادی از وقتمان تلف شود. مسئولان شهر مشهد باید پیش از اجرایی کردن طرح ترافیک دنبال ایجاد پارکینگ برای این طرح بودند نه اینکه هنوز پس از چند سال این مشکل وجود دارد.

 طرح ترافیک بدون پارکینگ

زائر دیگری از شهر یزد با اشاره به این موضوع که مشکل پارکینگ طرح ترافیک مشهد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اجرای این طرح برای مسافران است، گفت: من و خانواده‌ام سالی حداقل دو بار برای زیارت به مشهد سفر می‌کنیم. همه خستگی عشق سفر به مشهد برای ما با گرفتاری در طرح ترافیک و معضلات آن بر تنمان می‌ماند.

وی ادامه می‌دهد: نکته جالب توجه این است که با وجود اجرای چندین ساله این طرح در مشهد انگار هیچ اقدامی برای ایجاد پارکینگ در محدوده طرح نشده است و حرکتی لاک‌پشتی دارد! برای مسئولان کلانشهری مثل مشهد مگر چقدر کار می‌برد که بخواهند پارکینگ‌هایی مناسب با اجرای طرح ایجاد کنند؟

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها