شاخص کل بورس تهران امروز با رشد ۴۰۵۱ واحدی در کانال ۲۳۸ هزار واحد قرار گرفت.

بازوی پتروپالایشی جهش بورس تهران/ صعود چهارکانالی شاخص سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران معاملات امروز خود را درتعطیلی بازار جهانی پرقدرت آغاز کرد و در همان ساعات ابتدایی معاملات توانست با ثبت رشد حدود ۵۰۰۰ واحدی، در کانال ۲۳۹ هزار واحد قرار گیرد. در ادامه اما شناسایی سود از سوی معامله‌گران به سنگین شدن صف‌های عرضه و عقب‌نشینی محدود این نماگر انجامید. در نهایت اما شاخص کل بورس تهران با رشد ۴۰۵۱ واحدی (معادل ۱.۷ درصد) در کانال ۲۳۸ هزار واحد آرام گرفت.

طی معاملات امروز پالایشی‌ها درخشنده‌ترین نمادهای بازار سهام بودند که عمدتا با صف‌های خرید طولانی و معامله در سقف مجاز قیمت روزانه همراه شدند. هر چند در ادامه تب خرید در نمادهای زیرمجموعه این گروه نیز تا حدودی فروکش کرد و معاملات شکلی متعادل به خود گرفت.

در میان نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل در معاملات امروز بورس تهران، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس به تنهایی تاثیری ۵۹۹ واحدی به جا گذاشت. سهام شرکت‌های ارتباطات سیار ایران، نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت اصفهان و گسترش نفت و گاز پارسیان در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص ایستادند. به این ترتیب همانند روز گذشته، رشد بیشتر قیمت سهام شرکت‌های بزرگ کالایی سبب سبقت شاخص کل از شاخص هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) شد. از نکات قابل توجه معاملات دیروز تغییر مسیر سهام خودرویی و بانکی در نیمه معاملات بود. به طوری که خروج سریع نقدینگی از دو گروه مذکور، قیمت‌ها را به دامنه‌های منفی سوق داد. خروج دسته‌جمعی سهامداران از سهام خودرویی سبب شد تا بسیاری از نمادهای در لحظات پایانی معاملات تا صف فروش عقب‌نشینی کند.

در فرابورس ایران نیز دیروز شاخص کل با رشد ۳۴ واحدی همراه شد. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، صنایع ماشین‌های اداری ایران و پالایش نفت شیراز بیشترین نقش در صعود آیفکس را در اختیار داشتند. در مقابل اما سهام شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند و سنگ آهن گهرزمین مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

بیشترین افزایش قیمت روزانه در این بازار نیز به سهام شرکت‌های صنایع ماشین‌های اداری ایران، پتروشیمی مارون، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و سیمان لار سبزوار رسید. در آنسوی بازار اما نماد معاملاتی شرکت‌های صنعت روی زنگان، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، کشتیرانی دریای خزر و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها