کرم الخزرجی گفت: جنگ نفتکش‌ها در منطقه بخشی از جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورهای مهم از جمله چین، ایران و روسیه است و این انفجارها طراحی می‌شود تا طرف‌های متعدد متهم شوند.

جنگ نفتکش‌ها بخشی از جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است/پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به آبه، مایه عزتمندی همه مسلمانان شد

«کرم الخزرجی» کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه مقیم در لندن در ارتباط با حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان و اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران گفت: در ارتباط با اتفاقات اخیر در منطقه باید بگویم که کشورهایی در منطقه وجود دارند که وجود تنش و جنگ در منطقه را به نفع خود می‌دانند و می‌خواهند که تنش میان ایران و آمریکا تا حد جنگ بالا گرفته شود که تنها طرفی که از این وضعیت بهره‌مند خواهد شد رژیم صهیونیستی و نه کشورهای عربی خواهد بود.

کرم الخزرجی افزود: تنش در منطقه به نفع هیچ کشوری نیست، بلکه منافع شخصی افرادی مانند نتانیاهو و جان بولتون را تأمین می‌کند. جان بولتون از جنگ حمایت می‌کند، برای تأمین منافع شخصی خود و نه تأمین منافع مردم آمریکا. بنابراین اتهام ایران به دست داشتن در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان، طرح شرورانه شخصی است. کسی که اتهامی را مطرح می کند، باید دلیل بیاورد؛ تا این لحظه هیچ دلیل قانع کننده‌ای وجود نداشته است و تمام تلاش جنگ طلب‌ها در شورای امنیت برای متهم کردن ایران بی نتیجه بود. ایران به دنبال تنش نیست و طرحی را برای عدم تعدی به کشورهای همسایه ارائه کرده است که این یعنی حسن همجوای و حسن نیت، اما برخی از کشورهای خلیجی این را نمی‌خواهند و مانند برده به دنبال اجرای خواسته‌های آمریکا و اسرائیل هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه گروه «ب» متشکل از بنیامین نتانیاهو، بولتون، بن سلمان و بن زاید به دنبال جنگ افروزی در منطقه هستند گفت: جمهوری اسلامی ایران در هر جنگی که علیه آن راه اندازی و به آن تجاوزشود، توان بازدارندگی بالایی دارد و بارها اعلام کرده است که آغازگر جنگی نخواهد بود ولی اگر طرفی آغازگر آن باشد، پایان دهنده آن نیز نخواهد بود و این بدان معناست که جمهوری اسلامی برای دفاع از خود آمادگی کامل دارد.

کرم الخزرجی تصریح کرد: درست است که آمریکا و غرب پیشرفته ترین تسلیحات را در اختیار دارند و ممکن است در این جنگ مناطقی را در ایران تخریب کنند اما ایران نیز قدرتمند است و در مقابل آن دست بسته نخواهد بود. پاسخ ایران به آنها به گونه‌ای خواهد بود که منافع آمریکا در منطقه پایان خواهد یافت، کشورهای عربی خلیج فارس از بین خواهند رفت و رژیم صهیونیستی از نقشه زمین محو خواهد شد. بنابراین چه کسی بیشتر زیان خواهد دید؟ روشن است که آمریکا و متحدان آن در منطقه زیان بیشتری را متحمل خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش انفجار و ایجاد حادثه برای نفتکش ها در ماه‌های اخیر تأکید کرد که جنگ نفتکش‌ها در منطقه جزئی از جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورهای مهم از جمله چین، ایران و روسیه است و این انفجارها طراحی می شود تا طرف‌های متعدد متهم شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با سخنان مقام معظم رهبری در دیدار نخست وزیر ژاپن گفت: سخنان آیت الله خامنه ای در این دیدار، مایه افتخار، عزتمندی و شرافت مسلمانان و انسانیت بود؛ ایشان شخصیت سخیفی مانند ترامپ را نادیده گرفت و با عبور از او گفت هیچی پاسخی برای این شخص ندارد. این سخنان مظهر قدرت واقعی نه یک قدرت پوشالی از همه جهات بود.

الخزرجی در پایان به تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران پرداخت و تصریح کرد: عراق تبادل تجاری گسترده ای با ایران دارد و به ویژه در فصل تابستان نیازمند انرژی و برق ایران است؛ در نتیجه آمریکا ملزم است که این کشور را از تحریم ها معاف کند و گزینه دیگری ندارد و اگر این کار را نکند منافع خود در عراق را در معرض خطر قرار می دهد. مبادلات تجاری ایران و عراق تنها به دولت‌ها محدود نیست و روابط بسیار گسترده تر و رابطه لازم و ملزومی است وکسی نمی‌تواند این روابط را محدود کند. موضوع تحریم های اقتصادی آمریکا در روابط ایران و عراق قابل تطبیق و اجرا نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها