خراسان شمالی- معضل نگهداری دام و احشام در داخل شهر بارها مورد نقد قرار گرفته، وجود بوی نامطبوع فضولات دام در اطراف منازل موجب تخریب محیط زیست و انتقال بیمارهای ناشی از دام می شود و سلامت شهروندان را به خطر انداخته می اندازد که شهر پیش قلعه که باید در این زمینه مسئولان فکر اساسی داشته باشند.

روستاهایی که شهر شدند؛ دام هایی که شهر نشین شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها-سمانه محمدزاده ثانی: یکی از شهروندان پیش قلعه طی تماس تلفنی با این رسانه از نگهداری دام در برخی از مناطق این شهرگلایه می کند و می گوید: بوی تعفن نگهداری دام در منازل آنچنان آزار دهنده است که عده ای مجبور به ترک محل سکونت خود شده و به جایی دیگر از شهر نقل مکان می کنند اما برخی از افراد بی مسئولیت هیچگاه زیر بار پذیرش این موضوع نمی روند که حقوق دیگران را در این مسأله مهم رعایت کنند.

وی می افزاید: با گرم شدن هوا، بوی فضولات دام‌ها، همسایگان را آزار می‌دهد و حشرات زیادی به محل‌های نگهداری احشام می‌کشاند انتظار می رود مسئولان به این مسأله توجه داشته باشند

وی ادامه می دهد:برخی از این شهروندان زمین متروکه ی در کنار منزلشان دارند و چند رأس گوسفند نگهداری می کند،که این موضوع مشکلات متعددی را برای ساکنان محل به وجود می آوردند.

وی می افزاید: متاسفانه عده ای با قواعد زندگی در شهر آشنا نیستند و در هیچ شرایطی هم زیر بار نمی روند که در محل سکونت خود دام نگهداری نکنند.

این شهروند می گوید: نگهداری دام در فضاهای کوچک شهر باعث انتشار بسیاری از بیماری ها می شود، و برخی از افراد نگهداری گوسفند و مرغ را امر عادی می دانند  و گمان می کنند که می توانند در شهر همان کارهای رایج روستا را انجام دهند.

دامداران شهری

شهردار شهر پیش قلعه نیز می گوید: شهر پیش قلعه در سال ۱۳۸۲ به عنوان شهر انتخاب شد که اکنون بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و بسیاری از ساکنین این مناطق کشاورز و دامدار هستند.

روزخوش تعداد دام های سبک این شهر ها چهارهزار و ۵۰۰ و دام های سنگین را ۵۰ راس برمی شمرد و می افزاید: اکنون بالغ بر ۱۰۰ خانوار در این شهر در منازل خود دام های سبک و سنگین دارند که مایحتاج زندگی این شهروندان از این طریق است.

وی اظهار می دارد: بارها برای دریافت مجوز و احداث مجتمع دامداری باجهادکشاورزی صحبت شده  که متاسفانه هنوز این موضوع همچنان بی نتیجه مانده است.

وی می افزاید: طولانی شدن موضوع انتقال دام از داخل شهر به دلیل نبود امکانات است که باید این کار به صورت اساسی انجام شود زیرا انتقال امکانات به مکان دیگر بدون کمک دولت دشوار است.

مجوزی دریافت نشده است

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان هم درباره آخرین اقدامات انجام شده در این خصوص می گوید:اکنون مجوزی برای دریافت مجتمع دریافت نشده زیرا  براساس مصوبه هیات وزیران امکان صدور مجوز مجتمع دامپروری در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت وجود ندارد.

هادی قهرمانیان می افزاید: اکنون برخی از شهر های این شهرستان هنوز بافت روستایی خود را دارند و دامداری های سنتی در آنجا فعال است.

وی اظهار می دارد: هر سرمایه گذاری که در حوزه دام به جهادکشاورزی مراجعه کند این سازمان  زمین و تسهیلاتی به آنان ارائه خواهد داد.

معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در این زمینه می گوید: در شهر های تازه تاسیس شده وجود دامداری ها امری طبیعی است زیرا دامپروری شغل اصلی آنان بوده وسالیان سال باآن امرار و معاش می کنند .

علی مبارکی می افزاید : از قدیم پرورش دام در روستاهای این استان به صورت سنتی بوده و به علت اینکه زیر ساخت های نگهداری دام به این روش در استان وجود داشته است افراد تمایل به نگهداری دام به این شیوه هستند.

وی اظهار می کند: ‌دامداری ها و مرغداری های داخل محدوده شهرهای با بیش از پنجاه‌هزار (۰۰۰‌ر۵۰) نفرجمعیت، براساس طرحهای تفصیلی و اجرایی که طبق ضوابط زیرتهیه می‌گردند، به خارج از محدوده شهر انتقال ‌می‌یابند.

مبارکی ادامه می دهد: اکنون شهر پیش قلعه با داشتن دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت امکان دریافت مجوز مجتمع را ندارد و تنها جهادکشاورزی نسبت به بهداشتی بودن و بهسازی دام های این افراد اقداماتی انجام می دهد.

وی تعداد مجتمع های احداث شده در استان را ۴ مجتمع عنوان می کند و می افزاید: از این تعداد دو مجتمع در بجنورد و یک مجتمع در شیروان و یک مجتمع نیز در شهرستان اسفراین است.

وی در خصوص شناسایی دامداران در شهرهای تازه تاسیس شده نیز می گوید: این کار زمان بر است و تاکنون مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفته است.

برچسب‌ها