معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اجرای طرح کنترل آلودگی هوا بجای طرح زوج و فرد در پایتخت از ابتدای تیر ماه امسال خبر داد و گفت: بر اساس طرح جدید افراد فارغ از این که خودروی‌شان زوج یا فرد است فقط می‌توانند در هر فصل ۲۰ روز در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنند.

طرح ترافیک پنجشنبه‌ها مشمول سهمیه ۲۰ روز مالکان خودروها خواهد بود/ طرح زوج و فرد دیگر تأثیری در کاهش آلایندگی نداشت

محسن پورسیدآقایی صبح امروز و در نشست با خبرنگاران رسانه‌های جمعی ابتدا به موضوع طرح ترافیک پرداخت و افزود: سال گذشته شاهد اجرای مرحله اول طرح ترافیک بودیم و ابتدا ابهامات و مخالفت‌ها در رابطه با این طرح بسیار بود اما با پیشرفت کار و نتایج مثبت آن همه را قانع کرد تا پس از ۳۰ سال یک طرح هوشمند را اجرایی کنیم و تداوم ببخشیم.  

وی با اشاره به این که سیستم هوشمند بکار گرفته در طرح ترافیک با بهترین شهرهای دنیا برابری می‌کند، تصریح کرد: در این طرح مؤلفه‌های زیادی از جمله نوع معاینه خودرو، میزان تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک رعایت می‌شود و بر اساس آنها از حساب شهروندان کسر خواهد شد.

او کاهش آلودگی هوا – از بُعد خودروهای- و همچنین کاهش حجم ترافیک را از عمده نتایج اجرای طرح ترافیک جدید در سال گذشته دانست و گفت: ورود خودرو در محدوده مرکزی پایتخت ۲۲ درصد کاهش داشته است.

پورسیدآقایی سپس به بحث طرح زوج و فرد اشاره کرد و گفت: این طرح طی ۱۴ سال اجرایی شد اما با توجه به دو برابر شدن تعداد خودروها در تهران دیگر عملاً در کاهش آلودگی هوا تأثیری ندارد یعنی دیگر کارایی خود را از دست داده است. بر این اساس طی مطالعات زیادی به این نتیجه رسیدیم که اجرای آن را متوقف کنیم و بجای آن طرح کنترل آلودگی را عملیاتی کنیم که بر اساس آن دارندگان خودروهای شماره پلاک تهران در هر فصل ۲۰ روز و دارندگان شماره پلاک‌های دیگر ۱۵ روز در هر فصل اجازه تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا را خواهند داشت. البته در صورت خرید طرح ترافیک آن روز مشمول سهمیه ۲۰ روزش نمی‌شود. ضمن این که طرح ترافیک مثل گذشته در روزهای پنجشنبه اعمال نمی‌شود اما مشمول سهمیه ۲۰ روز مالکان خودروها خواهد بود .

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص مزایای طرح جدید کنترل آلودگی هوا گفت: در طرح سابق اگر فرد نیاز داشت غیر از روز پلاک خود وارد محدوده زوج و فرد شود باید کل عوارض طرح ترافیک را پرداخت می‌کرد اما در طرح جدید تنها ۵۰ درصد عوارض طرح ترافیک را پرداخت می‌کند بر این اساس لازم است تا همه مالکان خودرو در سامانه تهران من ثبت نام کنند تا از تعداد ۲۰ روز در هر فصل مطلع شوند چون اگر بیش از آن وارد محدوده طرح کنترل آلودگی هوا شوند باید عوارض آن را بپردازند .

وی عدم بلوک شدن مبلغ حساب شهروندی را از دیگر محاسن طرح جدید کنترل آلودگی هوا خواند و گفت: اگر حساب افراد خالی باشد این فرصت را دارد تا ظرف یک ماه بدهی‌اش را پرداخت کند و اگر پرداخت نکند آن وقت مجبور خواهد بود تا ۲۵ درصد عوارض بیشتر پرداخت خواهد کند چرا که بخشودگی ۲۰ درصد لغو می‌شود و بعد شماره خودرو ی آنها برای پلیس هم ارسال می‌شود تا جریمه شوند چون پرداخت عوارض و جریمه دو موضوع جداست.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که صددرصد عوارض حاصله از اجرای طرح‌های مذکور  به حساب حمل و نقل عمومی‌واریز می‌شود، گفت: وضع عوارض برای کسب درآمد نیست بلکه برای کاهش میل مصرف به خودروی شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی‌است. در واقع می‌خواهیم از این طریق به مردم پیام بدهیم که برای کاهش آلودگی هوا از خودروهای عمومی‌استفاده کنند در غیر این صورت باید عوارض استفاده از خودروهای شخصی را باید بدهند .

وی از افزایش تخفیف معاینه فنی برتر  از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد در سال جاری خبر داد و افزود: این موضوع نشان می‌دهد که دنبال درآمد بیشتر از طریق اجرای طرح معاینه فنی نیستیم بلکه به فکر پاک شدن هوا هستیم .

پورسیدآقایی در باره تردد خودروهای دیزلی گفت: کامیون‌ها فقط از ۱۰ شب تا ۶ صبح مجاز به تردد در شهرند و کامیونت‌ها هم مکلف به رعایت محدوده طرح ترافیک هستند و معاینه فنی آنها کنترل می‌شود و امروز رینگ کامل تهران را در کنترل داریم و معاینه فنی همه خودروها چک می‌شود و برخی از خودروها تا ۳۰ هزار خودرو را توسط دوربین از نظر معاینه فنی رصد می‌کنیم و به پلیس معرفی می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال قدس مبنی بر این که حسب اظهارات شما عامل اصلی لغو اجرای طرح زوج و فرد افزایش دوبرابری خودرو در تهران است بنابراین راهکار اساسی حل مشکل ترافیک شماره گذاری خودروها متناسب با ظرفیت پایتخت است، در این صورت چندان نیازی به اجرای طرح کنترل آلودگی هوا که موجب محدود شدن تردد خودروها از ۱۵ روز در هر ماه به ۲۰ روز در هر فصل نیست که این به عدالت نزدیکتر است، اما چرا معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اقدام خاصی در این زمینه انجام نمی‌دهد یا حداقل اعمال فشار نمی‌کند؟ گفت: کنترل تولید خودروها  و شماره‌گذاری آنها در اختیار شهرداری نیست. این موضوع مربوط به قوانین بالادستی می‌شود ولی آرزوی ما هم این است که در قوانین بالادستی محدودیت‌هایی برای شماره گذاری خودروها در شهرها اعمال شود . البته ما هم در این زمینه طرحی را در دست بررسی داریم .

او در در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این که آیا اجرای طرح ترافیک جدید موجب محدود شدن بیشتر حق مالکیت مالکان خودرو  نمی‌شود؟ گفت: اشتباه است بگوییم هر کسی هر چیزی داشت هر طور خواست استفاده کند. احترام مالکیت سر جای خود، ولی اگر دیگران از استفاده او ضرر کنند باید عوارض را پرداخت کند. این ابداع ما در تهران نیست. بلکه در بسیاری از شهرهایی که شعار آزادی می‌دهند، این محدودیتها را وضع می‌کنند. اگر قرار است کسی از خودرو شخصی استفاده کند، باید عوارضی که برای دیگران به وجود می‌آورد، پرداخت کند. من شاید بخواهم روزانه صدها کیلومتر در شهر ویراژ دهم، ترافیک و آلودگی به وجود بیاورم، ما می‌گوییم منعی برای استفاده نیست ولی اگر قرار است مردم از تردد شما ضرر کند و مریض شوند، باید عوارض را بپردازی. حتی به نظر ما عوارض فعلی خیلی اندک است. طبق گزارش بانک جهانی ضرر ترافیک در تهران ۲.۶ میلیارد دلار در سال است. مردم تهران سالانه هزینه سلامتی و درمان به دلیل آلودگی هوا و ترافیک می‌پردازند. آزادانه اگر رفتار کنیم، باید آنهایی که آلودگی ایجاد می‌کنند باید ۲.۶ میلیارد دلار جبران کنند، چه کارخانه، نیروگاه یا خودرو سواری باشد.

 به گفته وی همزمان با اجرای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی‌هم در دستور کار است به طوری که در سال ۹۶ و ۹۷ ما ۱۳ قطار اضافه کردیم. امسال ۱۰ قطار جدید اضافه می‌کنیم. در اتوبوسرانی، ۱۳ اتوبوس جدید خریدیم. خطوط مینی بوس رانی با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی می‌شود. خوشبختانه مینی بوسهای مجهز به فیلتر که دود ایجاد نمی‌کند، خریداری شده است و فردا گروه اول این مینی بوسها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها