کرمان-اگر گذری به اطراف کرمان داشته باشید در ۵۵ کیلومتری این شهر و در شهرستان بردسیر روستاهایی را مشاهده می‌کنید که باوجود خانه‌های محقر و بناشده از خشت و گل اما همگی از پنل های خورشیدی و تکنولوژی روز برخوردار هستند و لذا وجود نیروگاه‌های خورشیدی با ترکیب ساده روستا تعجب همگان را در نگاه نخست به خود معطوف می‌کند.

روستائیان  کرمانی از نور خورشید نان درمی‌آورند

قدس انلاین-گروه استان ها: روستاها  گلزار ، نگار و یا ده‌زیار ازجمله مناطقی است که بر بلندای بام خود صفحات شیشه‌ای بزرگی را بناکرده‌اند تا علاوه بر مشارکت در تولید برق و کمک به این صنعت از این انرژی نانی برای خانواده فراهم کنند.

استان کرمان به دلیل داشتن حدود ۳۳۰ روز آفتابی، یکی از استان‌های مستعد برای تولید انرژی از خورشید در کشور به‌حساب می‌آید و حتی نام پایتخت انرژی‌های تجدید پذیر را هم به خود اختصاص داده است.

طرح احداث نیروگاه‌های خورشیدی از دو سال پیش توسط کمیته امداد در استان کرمان آغاز و در مرحله نخست ۲۰۰ پنل خورشیدی مددجویان وارد مدار تولید برق شد.

با افتتاح رسمی ۵۲۰ نیروگاه جدید که به‌تازگی وارد مدار شده است، درمجموع ۷۲۰ خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان کرمان هم‌اکنون تولیدکننده برق هستند.

برق تولیدی خانواده‌های مددجو بر اساس قراردادی ۲۰ ساله به‌صورت تضمینی از سوی شرکت برق خریداری می‌شود و این خانواده‌ها به‌طور میانگین ماهیانه به ارزش یک‌میلیون تومان، برق به دولت می‌فروشند.

تضمین خرید برق

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان در این رابطه می‌گوید: کمیته امداد برای افرادی که توانایی انجام هیچ شغلی را ندارند، ابتکاری ایجاد کرده تا با وام قرض‌الحسنه ۴ درصدی بدون ضامن، نیروگاه خورشیدی را روی پشت‌بام یا حیاط خانه خود ایجاد کنند و از آن ۵ مگاوات برق تولید کنند.  

یحیی صادقی ابراز می‌کند: برق تولیدی خانواده‌های مددجو بر اساس قراردادی ۲۰ ساله به‌صورت تضمینی از سوی شرکت برق خریداری می‌شود و این خانواده‌ها به‌طور میانگین ماهیانه به ارزش یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، برق به دولت می‌فروشند.

وی بابیان اینکه برای ساخت هر واحد نیروگاهی ۵ کیلوواتی ۴۲۰میلیون ریال وام قرض‌الحسنه به مدد جویان کمیته امداد پرداخت‌شده است ادامه می‌دهد: احداث این نیروگاه‌ها کمک می‌کند که مددجویان ما خودشان بتوانند از محل درآمد این نیروگاه‌ها اقساط تسهیلات دریافتی را بپردازند افزود: از سوی دیگر این مددجویان در تولید برق ملی کشور نیز مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که تاکنون ۷۰۰ خانوار در شهرهای راور، زرند، کوهبنان، ارزوئیه، بردسیر، جیرفت، اسماعیلی، هلیل، عنبرآباد، جبالبارز جنوبی و کهنوج نیروگاه خورشیدی ایجاد کرده‌اند ادامه می‌دهد: کمیته امداد تنها دستگاه دولتی است که برای درآمدزایی مددجویان از نیروگاه خورشیدی استفاده کرده، اما بخش خصوصی نیروگاه‌های بزرگی در ماهان و رفسنجان هم ایجاد کرده است.

وی بابیان اینکه نگاه کمیته امداد نگاه توانمندسازی خانواده‌هاست یادآور می‌شود: خوشبختانه این طرح موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها علاوهِ بر تأمین برق موردنیاز از درآمد قابل‌توجهی برای گذران زندگی برخوردار شوند.

برچسب‌ها