وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به برای واردات نهاده‌های دامی پرداخت نمی‌شد قیمت لبنیات از این هم بیشتر می‌شد.

حجتی: دامدار نمی‌تواند محصول خود را زیر قیمت تولید بفروشد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین افزایش شدید قیمت محصولات لبنی در روزهای اخیر موجب نارضایتی و گلایه مردم شده است. خبرنگار قدس آنلاین امروز در حاشیه جلسه دولت با اشاره به این موضوع و تأثیر افزایش قیمت بر کاهش توان مصرف لبنیات در سبد خانوار که هم اکنون نیز کمتر از استانداردهای بین‌المللی است موضع وزیر جهاد کشاورزی را درباره این افزایش قیمت‌ها جویا شد. محمود حجتی اما در مقام دفاع از این اتفاق، با بیان اینکه هزینه تولید برای دامداران افزایش یافته است، گفت: آیا دامداران می‌توانند محصول خود را زیر قیمت تولید شده عرضه کنند؟.

وی تصریح کرد: ۲۶درصد هزینه‌های تولید شیر مختص به هزینه‌های نهاده‌هایی است که از خارج از کشور وارد می‌شود و ۷۴درصد هزینه‌ها نیز مربوط به مسائلی مانند حقوق کارگر و یا قیمت ذرت، علوفه یا یونجه است که وقتی این هزینه‌ها افزایش می‌یابد، هزینه دامدار هم بالا می‌رود. اگر برای نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰تومانی تخصیص نمی‌یافت، قیمت محصولات لبنی بالاتر می‌رفت.

حجتی اظهار داشت: تولید لبنیات افزایش یافته و دامداران نیز شیر را طبق قیمت "سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان" عرضه می‌کنند، ولی باید نظارت بیشتری در در بازار وجود داشته باشد. البته باید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز بررسی کند که قیمت تمام‌شده شیر چه میزان است و باید قیمت تعیین‌شده را ابلاغ کند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش مجدد قیمت سیب‌زمینی در پی آزاد شدن مجدد صادرات این محصول، با بیان اینکه مسئولیت این موضوع با توجه به تصمیم شورای سران قوا با وزارت سمت است. تمهیدی هم که ما داشتیم اینست که اگر قرار است کالایی صادر بشود یا نه بجای محدودیت ها و کمنوعیت های متغیر عوارض صادرات وضع کنیم. امیدواریم به همین شکل عمل شود تا جلوی نوسانات قیمتی گرفته شود.

حجتی افزود: البته بنا بر آماری که من از گمرکات گرفته ام سیب زمینی زیادی صادر نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها