مازندران- طی ماه های گذشته شاهد کوتاه شدن قبوض در استان مازندران بودیم بطوریکه مازنی ها برای هر یک از خدمات بجای شش قبض در سال، ۱۰ تا ۱۲ قبض دریافت می کنند.

قبض ها در مازندران آب می روند

قدس آنلاین-گروه استان ها-حسین احمدی: تعدّد قبوض خدمات آب، برق و گاز در استان موجب سردرگمی و گلایه شهروندان شده و آنان ماهانه با قبض های زیادی در طول سال مواجه هستند.

در این راستا قبض های گاز حتی در بازه زمانی ۲۲ روزه صادر و دیگر قبوض از جمله آب از ۶۰ روزه به ۴۵ روز و برق از ۶۰ روز به ۳۰ روز کاهش یافته است.

خدمات گران شده است

حیدری یک شهروند مازنی از صدور قبض ها در بازه زمانی کوتاه گلایه دارد و می گوید: شرکت های خدمات رسان در پی افزایش تعرفه ها هستند و برای اینکه ارقام قبوض فراتر از دوره های قبلی نرود به کوتاه کردن زمان قبوض روی آورده اند.

وی می افزاید: آیتم هایی از جمله «مالیات و عوارض»، «عوارض برق» و «بیمه» در قبوض برق، «عوارض گازرسانی» و «بیمه» در قبوض گاز و «تکالیف قانون بودجه» در قبوض آب موجب بالارفتن هزینه های پرداختی از سوی مردم می شود.

حیدری اضافه می کند: در گذشته در قبض های دوماهه گاز یکبار عوارض گازرسانی دریافت می شد که با روند جدید صدور قبض، دوبار عوارض و بیمه دریافت می شود.

این شهروند ساروی ادامه می دهد: صدور متعدد قبوض موجب سردرگمی شهروندان شده و برای پرداخت ها با چالش مواجه هستیم.

سالانه ۱۰ قبض صادر می شود

در این راستا مدیرکل شرکت گاز مازندران در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه قبوض بیست و چند روزه تنها برای ایام پایانی سال صادر می شود، می گوید: در طول سال ۱۰ قبض ۳۶ روزه صادر می شود که در برخی مواقع از جمله روزهای پایانی سال امکان دارد قبض ها کوتاهتر صادر شود ولی بازه زمانی قبض در نحوه محاسبه تغییری ایجاد نمی کند.

احمدپور با اعلام اینکه شهرها به سه فرکانس تقسیم شده اند، خاطرنشان کرد: کنتورخوان ها روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کنتور می خوانند و برخی مواقع ممکن است علیرغم مراجعه مکرر، صاحبخانه در منزل نباشد و به ناچار بازه زمانی تغییر می کند.

پرمصرف ها، قبض های یک ماهه دریافت می کنند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران نیز در  رابطه با صدور قبض های یک ماهه در ماه جاری می گوید: از ابتدای خرداد تا پایان شهریورماه برای مشترکین پُرمصرف مازندرانی قبض های یک ماهه صادر می شود.

رضا غفاری توضیح می دهد: این طرح برای مشترکین خانگی اجرا می شود و از تصاعدی محاسبه شدن مصرف جلوگیری و پرداخت را آسان تر می کند.

وی خاطرنشان می کند: پس از شهریور قبوض به حالت گذشته برمی گردد و دوماهه صادر خواهد شد.

پُرمصرف ها شناسایی می شوند

همچنین معاون خدمات و مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در گفتگو با قدس آنلاین از صدور قبوض یک ماهه برای مشترکین پُرمصرف خانگی خبر می دهد و می گوید: دستوری مبنی بر قرائت زودتر از دوماهه نداریم اما برای مشترکین خانگی بیش از ۴۰ مترمکعب که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند، ماهانه قرائت انجام می شود.

مهدی لطفی می افزاید: با این اقدام، پُرمصرف ها را شناسایی و درصدد رفع مشکل برمی آییم.

در پاسخ به این سوال که چرا اخطار قطع پس از ارائه تنها یک قبض، صادر می شود؟ توضیح می دهد: قطع آب با هماهنگی مشترکین صورت می گیرد و سعی می کنیم آب مشترکین را قطع نکنیم اما شرکت حق دارد برای وصول مطالباتش این اقدام را انجام دهد.

برچسب‌ها