پس از بارندگی‌های ابتدای سال خیلی‌ها به این فکر افتادند که کاری باید کرد و برای جلوگیری از سیل و خطرات آن چاره‌ای باید اندیشید؛ بر همین اساس مسیل‌هایی که سابقه راه افتادن سیل در گذشته را داشتند مورد توجه واقع شدند و لایه‌روبی‌ها آغاز شد.

زرکش همچنان در مسیل نابسامانی!

یکی از این مسیل‌های اصلی در محدوده مشهد، کال زرکش بود که از دیرباز از سرشاخه‌های کشف‌رود به شمار می‌رفته و هر ساله میزان زیادی از آب حاصل از بارندگی‌های مشهد از این طریق به کشف‌رود هدایت می‌شود.

کال زرکش اما موضوعی داشت که شاید در موارد مشابه کمتر دیده می‌شد. عبور کال زرکش از آبادی‌هایی همچون روستاهای امیرآباد، چهل حجره و صیدآباد همه چیز را تحت تأثیر خود قرار می‌داد. لایه‌روبی و ریختن آنچه در کف کال وجود داشت در حاشیه آن برای ساختن دیواره‌های موقت نخستین اقدامی بود که می‌بایست صورت می‌گرفت تا از میزان خطرات احتمالی ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسای پیش رو بکاهد. همین اتفاق هم افتاد. مسیر کال از خاک و نخاله ساختمانی گرفته تا هر چیزی که فکرش را بکنید لایه‌روبی شد تا دیواره موقت ایجاد شود.

 استاندار آمد و رفت و دیگر هیچ!

همان روزها علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی نیز از نزدیک در جریان اقداماتی که در حال انجام بود قرار گرفت. آنجا بود بر موضوع ساماندهی کال زرکش که از مدت‌ها پیش مسئولان قولش را داده بودند مورد تأکید شد. حتی روزنامه قدس در گزارشی از زبان مسئولان مربوط، خبر از اختصاص بودجه ۸ میلیارد تومانی برای عملیاتی شدن بهسازی کال زرکش داد که حکایت از این داشت که پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار است و با انتخاب آن بزودی آغاز می‌شود. (هرچند موضوع انتخاب پیمانکار، سال گذشته هم مطرح بود.)

از ابتدای سال سه ماه سپری شده اما هنوز که هنوز است خبری از شروع به کار در حوزه کال زرکش نیست! اوضاع بهتر که نشده بماند، بدتر هم شده است.

سری به حاشیه کال زرکش بزنید همه چیز دستتان می‌آید. شرایط به همان شکلی رها شده که در زمان بارندگی‌ها دیده بودیم. دیواره‌هایی که از خاک، نخاله‌های ساختمانی و آشغال‌های داخل کال درست شده بود وضعیت را بدتر از گذشته کرده است! اوضاع بهداشت بشدت اسفبار و نگران کننده است. آب‌هایی که گاه در برخی از نقاط کال راکد مانده‌اند علاوه بر گندآبه شدن و بوی متعفنی که دارند محل تجمع انواع حشرات موزی و گاه خطرناک شده‌اند؛ این در حالی است که این گندآب‌ها با محل سکونت مردم شاید فاصله‌ای کمتر از ۲۰ متر داشته باشند.

 بیداد سالک در حاشیه زرکش

یکی از اهالی می‌گوید: شاید پیش از اینکه این دیواره‌ها با خاک درست شود شرایط بهتر از الآن بود، دست‌کم گرد و خاک نبود و کسی نمی‌توانست داخل کال نخاله‌های ساختمانی زیادی بریزد. به دلیل آب‌های گندیده‌ داخل کال، انواع و اقسام جانوران موذی در اطراف آن وجود دارد که عمده آن‌ها پشه‌های ناقل بیماری‌اند.

وی در ادامه می‌افزاید: در هر چند خانه‌ای که در این اطراف ساکن هستند می‌توانید براحتی اثر زخم سالک را روی صورت و بدن کودکان ببینید. یکی از همسایه‌های ما چند وقت است درگیر بیماری سالک دخترش شده که ناشی از وضعیت بد بهداشت اطراف کال زرکش است.

 همان شرایط گذشته بهتر بود

یکی دیگر از اهالی روستای چهل حجره با گلایه از رها شدن وضعیت کال زرکش به حال خودش پس از بارندگی‌های گذشته، گفت: آقایان آمدند و ابتدای سال این خاک و آشغال‌ها را از داخل کال بیرون ریختند و رفتند و دیگر نیامدند؛ در حالی که گفته بودند بودجه میلیاردی برای بهسازی کال درنظر می‌گیرند اما می‌بینید که جز بدتر شدن وضعیت بخصوص در بخش بهداشتی هیچ کاری نشده است. کاش اجازه می‌دادند شرایط مثل گذشته بود و اوضاع را بدتر نمی‌کردند. اکنون برخی از مردم هر چه آشغال و نخاله‌های ساختمانی دارند داخل کال می‌ریزند که این خیلی بد است.

وی افزود: اگر قرار است سنگ‌چینی انجام و وضعیت کال درست شود زودتر به داد ما برسند؛ باید هرچه زودتر برای اوضاع اینجا فکری برداشته شود. دختر ۱۷ ساله من در اثر شرایط بد بهداشتی دچار گزش پشه سالک شده که در ناحیه صورتش هم هست، این موجب شده علاوه بر مشکل جسمانی، مشکل روحی هم داشته باشد که نکند جای زخم‌های سالک باقی بماند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها