روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد احتمالا سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران نیز جزو تحریم‌های روز دوشنبه آمریکا علیه ایران باشد.

 ترامپ احتمالاً امروز اینستکس را تحریم می‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منبعی آگاه در وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد احتمالاً دولت ترامپ امروز دوشنبه سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران موسوم به «اینستکس» را نیز تحریم می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در پیامی توییتری  اعلام کرد به بهانه برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدید و «مهمی» را علیه ایران اعمال خواهد شد.

پایگاه روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی نوشت: «گرچه ترامپ و مشاوران او تاکنون جزئیات بیشتری درباره تحریم‌های روز دوشنبه علیه ایران اعلام نکرده‌اند، یک احتمال این است که تحریم‌های جدید، بانکها، بیمه‌ها، تاجران و شرکتهای خارج از ایران را هدف قرار می‌دهند که همچنان با این کشور در حال همکاری هستند».

این روزنامه در ادامه همچنین به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود احتمالاً سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران موسوم به INSTEX (اینستکس) نیز جزو تحریم‌های روز دوشنبه آمریکا علیه ایران باشد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و با بازگرداندن همه تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای تعلیق شده بودند، آشکارا اعلام کرد کارزار فشار  تحریم حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام بلافاصله پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند اما وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. بنابر ادعای آن‌ها، هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشورهای ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند و سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند. اما بنا بر گزارش مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها