تحلیلگر سرشناس عرب با انتقاد از نشست اقتصادی بحرین علیه فلسطین اعلام کرد از جمله خوش‌بینی‌های امروز این است که پهپاد آمریکا سرنگون می‌شود اما این کشور نمی‌تواند حتی یک گلوله به سمت ایران شلیک کند.

عطوان: نشست اقتصادی بحرین علیه فلسطین، ماسک‌ها را کنار زد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالباری عطوان» رئیس روزنامه «رأی‌الیوم» (که از لندن بروزرسانی می‌شود) در گفت‌وگویی با شبکه لبنانی «الجدید» اعلام کرد، نشست اقتصادی بحرین «ماسک‌ها» را کنار زده و چهره‌های حقیقی را آشکار کرده است.

 وی ادامه داد: اما ملت فلسطین قدرتمندی وجود دارد که علی‌رغم محاصره و گرسنگی، حامی مقاومت است، به هیچ وجه تسلیم نمی‌شود و به آمریکا «نه» می‌گوید. تشکیلات خودگردان هم هر گفت‌وگویی با آمریکایی‌ها را رد می‌کند و «معامله قرن » را مردود می‌داند.

عطوان تأکید کرد: ملت فلسطین توطئه جاری را قبول نمی‌کند، حضور در این نشست، توطئه است و کاستن سطح هیأت شرکت‌کننده، طرف‌هایی که نماینده‌هایشان را به این نشست فرستادند تبرئه نمی‌کند؛ این طرف‌ها تسلیم آمریکایی شدند که مانند گله آنها را می‌راند (هدایت می‌کند).

وی در ادامه گفت، نشست بحرین، علنی کردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است اما سلاح مقاومت که در سال 2006 بر «اسرائیل» پیروز شد مایه خوش‌بینی است؛ خوش‌بینی دیگر از آنجا ناشی می‌شود که حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی سه میلیون «اسرائیلی» را در تل‌آویو به پناهگاه فرستادند.

عطوان تصریح کرد: مسأله دیگری که مایه خوش بینی است این است که پهپاد دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) ساقط می‌شود و وی نمی‌تواند یک گلوله به سمت ایران شلیک کند، همچنین باعث خوش‌بینی است که اسرئیل نمی‌تواند حتی یک قدم به سمت غزه و لبنان بردارد.

پنجشنبه 30 خرداد روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «در نخستین ساعات بامداد یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک"  آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».

ساقط کردن این پهپاد بر توان پدافندی ایران تأکید کرد و حتی رسانه‌های خارجی نیز به آن اذعان کردند (جزئیات بیشتر).

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در ادامه گفت: جنگ حقیقی میان عرب‌ها (گروه‌های مقاومتی) و رژیم اشغالگر اسرائیل آغاز شده زیرا عرب‌ها از قدرت بازدارندگی بی‌سابقه‌ای برخوردارند و دستکم 150 هزار موشک نقطه‌زن با کلاهک‌های هجومی به وزن 500 کیلوگرم در اختیار دارند.

وی تصریح کرد؛ اکنون گروه‌های مقاومت موشک‌هایی در اختیار دارند که سه میلیون اسرائیلی را را به پناهگاه می‌فرستد و اکنون محور مقاومتی وجود دارد که از مسأله فلسطین دفاع می کند آنهم در زمانی که برخی در حال توطئه علیه این مسأله در بحرین و غیر بحرین هستند.

عطوان در ادامه موضع لبنان در رد معالمه قرن و هر سرمایه‌گذاری دیگری به مسأله فلسطین را ستود و از مواضع عراق و کویت نیز در این زمینه قدردانی کرد. وی گفت: این مواضع نشان می‌دهد ما در برابر سپیده‌دم جدیدی قرار داریم و افکار عمومی عرب در حال حاضر به معالمه قرن «نه» می‌گوید.

معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

در همین راستا نشست اقتصادی بحرین به عنوان اولین گام  اجرایی معامله قرن از سه شنبه (دیروز/ 4 تیرماه) در منامه آغاز شده وتا امروز نیز ادامه دارد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها