معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بارش‌های عصر جمعه گذشته خسارت جانی نداشت و فقط برق ۲۰ روستا را قطع کرد.

غافلگیری خراسان از بارش تابستان

یاوری در تشریح میزان بارش‌ها و خسارت‌هایی که به واسطه بارش باران دوساعته در استان خراسان به وقوع پیوست به خبرنگار ما گفت: بیشترین میزان بارش‌ها را در مشهد داشتیم که میزان آن ۱۵/۴ میلیمتر بود.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه در پی بارش باران در استان تا به این لحظه خسارت جانی گزارش نشده و عمده خسارت‌ها مالی بوده که آن هم به دلیل بارش تگرگ در باغ‌ها و مزارع کشاورزی ایجاد شد.

 تخلیه برخی مناطق از گردشگر

وی در مورد اقدامات پیشگیرانه پیش از ورود این سامانه بارشی به استان هم عنوان کرد: یکی از دلایل کاهش برخی خسارت‌ها این بود که ما از روز پیش از ورود این سامانه بارشی و طبق اعلام سازمان هواشناسی استان، مناطقی که مستعد ایجاد خسارت‌های جانی و... بودند، مانند منطقه باجگیران (شمال شهر قوچان) را تخلیه کردیم و گردشگران حاضر در منطقه را به مناطق امن منتقل و آن‌ها را اسکان موقت دادیم.

یاوری بیان داشت: دو منطقه دره «شمخال» و «بردر» را هم به همین صورت تخلیه و از حضور گردشگر در محل جلوگیری به عمل آمد.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با فعالیت سامانه بارشی یادشده، بیشترین حجم بارش‌ها متعلق به مشهد و میزان آن در مناطق مختلف نیز متغیر بود. به عنوان مثال در منطقه آب‌وبرق ۱۸ و در قاسم آباد ۹ میلیمتر بارندگی به ثبت رسید، اما معیار و شاخص برای ما ثبت میزان بارندگی در مرکز فرودگاه است که میزان آن میلیمتر گزارش شده بود. رتبه‌های بعدی بالاترین میزان بارندگی‌ها مربوط به منطقه گلمکان با ۴/۱ و شهر قوچان با ۲/۹ میلیمتر بود.

 برق ۲۵ روستا قطع شد

یاوری بیان داشت: در پی بارش‌های عصر جمعه برخی تأسیسات شهری مانند پست برق بولوار پیروزی دچار آسیب و برای مدتی از مدار خارج شد. خسارت‌های مالی هنوز در این زمینه به صورت دقیق مشخص نشده است.

از سوی دیگر به دلیل فعالیت سامانه بارشی مذکور برق پنج روستا در اطراف طرقبه و حدود ۲۰ روستا در چناران قطع شد که تیم‌های عملیاتی بسرعت دست به کار شدند و این مشکل همان شب حل و برق روستاها وصل شد. وی در پایان تصریح کرد که در این زمینه هیچ یک از مسیرهای روستایی مسدود نشد.

 آتش‌نشانی مشهد: ۱۱۱ عملیات پس از بارش باران

در همین زمینه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد هم گفت: در پی وقوع بارش باران عصر جمعه گذشته، تعداد ۱۸۵۲ مورد تماس در بازه زمانی ساعت ۱۷ تا ۲۱ در سامانه ۱۲۵ به ثبت رسید که ۱۱۱ مورد آن منجر به اعزام نیروهای عملیاتی به محل شد. از میان این تعداد عملیات ۱۱ مورد آن حریق و ۱۰۰ مورد هم مربوط به حوادث مختلف بود.

عزیزی تصریح کرد: تعداد ۵۴ مورد از آمار یادشده متعلق به آب افتادگی در منازل شهری بود. به صورت دقیق‌تر شامل ۳۱مورد آب افتادگی منازل که بیشترین آن‌ها مربوط به مناطق قاسم آباد، هاشمیه، فکوری، آب و برق و سیدی بود، ۱۳مورد سقوط درخت روی خودرو، ۶ مورد سقوط درخت روی دیوار، یک مورد نجات خودرو از سیلاب و  ۳ مورد هم نجات فرد از سیلاب بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین تعداد ۳۸ مورد عملیات مرتبط با قطع و نوسانات برق نیز در شهر به وقوع پیوست.

  قطار شهری هم از بارش‌ها بی نصیب نماند

میثم زارع، مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد اظهار داشت: چند مورد آب گرفتگی سطحی داشتیم که به دلیل شدت بارندگی‌ها طبیعی است. وی بیان کرد: درایستگاه‌های هفت تیر، بسیج، ۱۷ شهریور و حدفاصل ایستگاه فرودگاه و پارک ریحانه آبگرفتگی اتفاق افتاد و این اتفاق خللی در روند سرویس‌دهی ایجاد نکرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها