عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: طبق آخرین آماری که معاون حقوقی وزارت بهداشت اعلام کرده است در حدود ۲۰ تا ۲۵ قلم دارو در کشور کمیاب است.

تنها ۳ درصد داروی کشور  واردات  می شود

بهروز بنیادی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: ۹۷درصد داروی مورد نیاز کشور تولید داخل است و تنها ۳ درصد داروی کشور  از طریق واردات صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: از طرفی بخشی از مواد اولیه برخی داروهای تولید داخل، به صورت واردات تهیه می شوند و علی رغم اینکه آمریکا در اعمال تحریم های ظالمانه اعلام کرده است که دارو و مواد غذایی تحریم نشده اند، اما در حوزه مبادلات بانکی مشکلات همچنان پابرجاهستند که تامین ارز توسط بانک مرکزی باعث شده است مشکلات حوزه دارو همچنان خودنمایی کنند و کمبودهای مقطعی ایجاد شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: طبق آخرین آماری که معاون حقوقی وزارت بهداشت اعلام کرده است در حدود ۲۰ تا ۲۵ قلم دارو در کشور کمیاب است که این امار در قبل از اعمال تحریم ها و در شرایط ایده آل نیز در حدود ۵۰ قلم بوده است.

بنیادی با اشاره به اینکه کمبود دارویی که منجر به لطمه وارد شدن به سلامت جامعه باشد در کشور وجود ندارد،  ادامه داد: همچنین به پزشکان توصیه می شود در نسخه نویسی از ارائه آمار و اعداد زیاد برای یک دارو اجتناب کنند و به صورت مدیریت شده نسبت به نوشتن یک نسخه اقدام کنند .

 وی با اشاره به اینکه پرونده سلامت الکترونیک در حال حاضر تکمیل شده است و از نیمه دوم سال نظام ارجاع اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: توزیع دارو یکی از محورهای اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد که برخی سوئ مدیریت ها در این زمینه باعث افزایش قیمت برخی قلم های دارویی شده است که اجرایی شدن نظام ارجاع، توزیع و دسترسی به دارو را تسهیل خواهد کرد. بنیادی افزود: همچنین پرتال جامع دارویی در مرحله راه اندازی است که سازمان غذا و دارو باید هرچه سریعتر آن را اجرایی کند و سامانه جامع تجارت نیز که از زمان وارد شدن یک کالا به کشور تا زمانی که به دست مصرف کننده و اقعی برسد را قابل ردیابی می کند، که مجموعه این عوامل در توزیع دارو تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین درحال حاضر در  وزارت بهداشت برای بیماری های خاص سامانه هایی تعبیه شده است که دسترسی آنها را به داروهای مورد نیاز تسهیل کرده است و دست دلالان و قاچاقچیان را در این زمینه کوتاه کرده است.

وی ادامه داد: اگرچه در بودجه سال ۹۸ افزایش قیمت دارو درحدود ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است اما برخی از داروها تا ۴۰ درصد نیز افزایش قیمت داشته اند، از طرفی برخلاف برنامه ششم توسعه   برخی داروهای خارجی که نمونه مشابه داخلی دارند وارد کشور شده اند که  بیمه این نوع داروهای خارجی را پوشش نمی دهد  وبه افزایش قیمت انها در بازار منجر شده است.  

بنیادی بیان داشت: دارو و تجهیزات پزشکی نیاز اساسی کشوراست و ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تا حد امکان به این بخش تخصیص یابد .

برچسب‌ها