ایلام- با وجود اینکه خودرو های عمومی با رنگ و پلاک مشخص و با راننده هایی گزینش شده به انضمام قوانین تاکسی رانی در هر شهر و پایانه ای فعالیت دارند اما در مرز مهران مدتی است که این قوانین جای خود را به مناقشه بین مسافران و مسافرکش ها و حتی تاکسی ها مبدل شده است.

نظارت بر تاکسی های پایانه مرزی ایلام ضروری است/تعیین ضرب الاجل توسط دادستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: مرز مهران به دلیل نزدیکی که به عتبات عالیات و شهرهای بزرگ خصوصاً بغداد پایتخت عراق دارد، مقصد ۷۰ درصد سفر زائران و مسافران عراقی و ایرانی برای تردد بین دو کشور است از طرفی تحصیل تعدادی از دانشجویان عراقی در شهر ایلام موجب شده تا این پایانه در تمامی شبانه روز میزبان دانشجویان و مسافران بی شماری باشد.

مشکلات حمل و نقل

وجود مسافر در این پایانه مرزی موجب شده تا در این بین بسیاری از خودرو های شخصی برای مسافرکشی به این پایانه هجوم بیاورند.

حضور خودرو های شخصی که هویت آن ها برای هیچ یک از مسئولان و مسافران مشخص نیست همواره یکی از گلایه های رانندگان تاکسی عمومی است که معتقدند باید در صف انتظار بنشینند تا مسافری را سوار کنند اما برخی افراد به صورت شخصی مسافر ها را با خود می برند.

امام‌جمعه مهران از وضعیت کرایه‌ها و بی‌احترامی به مسافران و زائران عراقی در مرز مهران انتقاد کرد و خواهان ساماندهی این اوضاع نامطلوب شد فرج الله قمر یکی از راننده ها در این رابطه می گوید: البته در این راستا سعی شده تا با خودرو های شخصی برخورد شود اما متاسفانه برخی از رانندگان تاکسی ها خود آتش بیار معرکه شده اند.

وی با بیان اینکه برخی راننده ها مسافران را سوار کرده و پس از دور شدن از پایانه مسافر را به خودرو های شخصی متعلق به اقوامشان تحویل می دهند و با سرعت برای مسافرگیری مجدد به پایانه باز می گردند ادامه می دهد: از آنجا که متاسفانه این افراد متخلف کرایه غیر متعارفی را از مسافران خارجی دریافت می کنند لذا این کار برای ان ها صرفه اقتصادی دارد.

وی بیان می کند: دو سال پیش هم به دلیل همین اقدام زشت مسافر فروشی بیش از ۲۰۰ راننده تاکسی با سابقه بالا از کار در مرز محروم شدند اما ظاهرا باز هم این مشکل دامن همه را گرفته است.

قمر عنوان می کند: متاسفانه یک زائر و مسافر خارجی در بدو ورود به ایران با صحنه عجیبی روبرو می شود زیرا عده ای از راننده ها آن ها را دوره کرده و هر شخصی سعی دارد تا مسافر را به سمت خودروی خودش هدایت کند و این موضوع در شان ما به عنوان میزبان نیست.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از زائران عراقی در بدو ورود نسبت به دربست خودرو برای شهر مقدس قم اقدام می کنند بیان می کند: متاسفانه حتی از این افراد کرایه هایی به میزان یک میلیون تومان هم اخذ شده است که خارج از عرف است.

صدای اعتراض مسئولان

این وضعیت تا جایی پیش رفته است که امام‌جمعه مهران چند روز پیش به شدت از وضعیت کرایه‌ها و بی‌احترامی به مسافران و زائران عراقی در مرز مهران انتقاد کرد و خواهان ساماندهی این اوضاع نامطلوب شد.  

هر ج و مرج در وضعیت حمل و نقل عمومی در این  پایانه مرزی موجب شده تا علی حاجیان دادستان ایلام نیز اعلام کند: «متاسفانه مدیران یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که مشکلات حل شوند لذا فقط ۱۰ روز برای حل این مشکل فرصت دارند.»

مسافران شکایت کنند

دریافت وجه اضافی از مسافران تخلف است این جمله ای است که معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام با تاکید عنوان می کند و می افزاید: مسافران عراقی یا دانشجویان در صورت دریافت وجه بیشتر رانندگان با یادداشت کردن شماره پلاک خودرو شکایت خود را ثبت کنند.

محمد حسنی با بیان اینکه در صورت ثبت هر گونه شکایات و یا مشاهده تخلف دراسرع وقت به شکایات رسیدگی می شود ادامه می دهد: در همین رابطه و در سال گذشته ۵۰۰ مورد پرونده تخلفات در سطح استان رسیدگی و احکام آن‌ها صادر شد.

وی با بیان اینکه ۶ شرکت سواری به همراه  ۲۳ اتوبوس  و تعداد ۱۵۰ دستگاه سواری مسئولیت حمل و نقل مسافر در مهران را بر عهده دارند اظهار می کند: عدم رعایت شرایط مقررات صورت وضعیت مسافری، سوء استفاده از کارت هوشمند، عدم پرداخت به‌موقع کرایه، صدور جابه‌جایی بار یا مسافر بدون استفاده از سند حمل و اضافه تناژ از جمله تخلفاتی بوده که در سال گذشته توسط این سازمان رسیدگی شده است.

وی ابراز می کند: اگر شرکت‌ها یا رانندگان مسافربری در خصوص کرایه مصوب تخلف کنند، مسافران می‌توانند با تلفن گویای ۱۴۱ یا ۰۸۴۳۳۳۳۱۸۲۲ اداره کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای استان ایلام تماس بگیرند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکایت آنها رسیدگی شود.

برچسب‌ها