سید حجت طباطبایی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد و دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی با پیشینه‌ای از تجربه در بازیگری و کارگردانی و کسب رتبه کارشناسی در این حوزه، سال‌هاست در سمت‌های مختلف کارشناسی تئاتر مشهد، مدیر امورهنری فرهنگ و ارشاد مشهد و هم اکنون هم در سمت ریاست امور سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عهده‌دار رسیدگی به امور سینمایی استان است.

۱۰ شهر استان هنوز سینما ندارد

رودرروی او نشسته‌ایم و پیرامون مسائل سینمایی گپ و گفتی انجام داده‌ایم که با هم می‌خوانیم.

 در حال حاضر چه برنامه‌ای در حوزه سینمایی استان در دست اقدام دارید؟

 در حال برنامه‌ریزی برای افتتاح یک مجموعه سینمایی با پنج سالن نمایش فیلم در بولوار جانباز مشهد هستیم که می‌تواند پوششی مناسب برای اوقات فراغت مردم آن منطقه از شهر فراهم سازد و تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه هم با بنیاد سینمایی فارابی در تهران و مؤسسه فرهنگی اکو بسته شده که با همکاری ۱۰ کشور عضو سازمان اکو در زمینه‌های تولید فیلم، آموزش و برگزاری جشنواره‌ها، همیاری سه‌جانبه‌ای را به انجام رسانیم.

 چه شهرستان‌هایی در استان هنوز سینما ندارند؟

 در استان با کمبود سالن سینما مواجه هستیم و هم‌اکنون ۱۰ شهر استان سینما ندارند و بعضی از شهرستان‌ها که پیش از این سینما داشته‌اند هم متأسفانه هم اکنون سالن سینما ندارند از جمله در شهرهای خواف، فریمان، بردسکن، درگز و تربت جام که سینما داشته‌اند، هنوز فاقد سینما هستند.

 حال که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتازگی در گفت‌وگویی به این مهم توجه نشان داده‌اند که حدود ۷۰ درصد مردم به سینما نمی‌روند، این گفته را چگونه باید مورد ارزیابی قرار داد آیا مردم علاقه‌ای به رفتن سینما ندارند یا اینکه دسترسی به سینما وجود ندارد؟

 مشهدی‌ها با جمعیت چند میلیونی به تعداد بیشتری از سینما نیازمند هستند. براساس استاندارد جهانی به ازای هر ۱۰۰ نفر یک صندلی در نظر گرفته شده که با توجه به نسبت جمعیت مشهد هم اکنون ۶۶۰۰ صندلی در مشهد دایر است که باید حداقل ۱۰ هزار صندلی را برای استفاده دوستداران سینما فراهم سازیم.

 البته در مشهد تعداد سینماهای ۴۰ سال پیش از این، ۱۲ سالن سینما به تعداد حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ صندلی با جمعیتی حدود یک میلیون بوده است و اکنون براساس آمار در مشهد تعداد سالن‌ها اضافه اما از تعداد صندلی‌ها کاسته شده است.

 آمار سینما در مشهد نشانگر این حقیقت است که دچار کمبود صندلی سینما هستیم اما از نظر سالن سینما با افتتاح سه مجموعه سینمایی اطلس، ویلاژتوریست و گلشن جمعاً با احتساب سالن‌های مجموعه‌های سیمرغ، هویزه، قدس، آفریقا و پیروزی، ۳۴ سالن سینما در هشت مکان فعال هستند.

 و در شهرستان‌ها؟

 ۹ سینما در شهرهای نیشابور، سبزوار، قوچان، تربت حیدریه، تایباد، کاشمر، گناباد و طرقبه دایر است که جمعاً ۴۱۰۰ صندلی دارند.

 از اینکه در چند سال اخیر چند مجموعه سینمایی در مشهد افتتاح و سالن‌های دیگری هم در دست ساخت است گذر کنیم، می‌رسیم به اینکه آیا ذائقه تماشاگر با فیلم‌هایی که در سالن‌های سینما به نمایش درمی‌آید، سازگاری دارد؟

 با تنوعی که در اکران سینماها ایجاد شده، تماشاگر حق انتخاب دارد و از نظر درآمدزایی هم سینما تفریحی ارزان و در عین حال پرطرفدار است و رونق تولید فیلم در ایران گویای استقبالی است که از فیلم‌های سینمایی به عمل می‌آید. اما آنچه از نظر ما مورد تأیید است محتوای تولیدات سینمایی است که می‌تواند عمده‌ای از نیاز تماشاگران خاص سینما را تأمین کند و این فیلم‌ها در حال تولید و پخش است و تماشاگر خودش را دارد.

 برای جبران کمبود سینما در مناطق کم برخوردار و شهرستان‌هایی که سینما ندارند چه فکری کرده‌اید؟

 یکی از اقدامات عملی انجام شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه‌اندازی سینمای سیار برای شهرهایی است که سینما ندارند.

 در استان خراسان رضوی سینمای سیار فعال است؟

 بله ۶ دستگاه سینمای سیار در اختیار دفاتر سینمای جوانان استان قرار گرفته که قابلیت نمایش فیلم‌های روز سینما را دارد و در نظر داریم با همکاری سینمای جوانان تا پایان سال، دو نمایندگی دیگر هم در شهرستان‌هایی که سینما ندارند دایر کنیم.

 در استان چندین آموزشگاه آزاد سینمایی یا به عبارتی شرکت‌های سینمایی فعالیت می‌کنند. از نظر آماری آیا این آموزشگاه‌ها کافی است یا با مشکلاتی مواجه‌اند که قادر به ادامه کار نیستند و فقط دایرند؟

 در استان حدود ۴۰ شرکت سینمایی و ۳۰ آموزشگاه آزاد سینمایی دایر هستند و از این تعداد ۱۹ آموزشگاه در مشهد است و هر کدام از این مراکز، در حوزه آموزش فعالیت خوبی دارند اما اینکه چه مشکلاتی دارند را باید در یک فرصت دیگر کارشناسانه پاسخ داد.

  بسیاری از تولیدکنندگان فیلم دل پری از کپی غیرمجاز فیلم در کشور دارندبرای جلوگیری از هدر رفت سرمایه سرمایه‌گذاران در تولید فیلم چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

 ما راهکاری پیشنهاد نمی‌کنیم بلکه با راه‌اندازی ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری به طور جدی و میدانی مانع از کپی تولیدات سینمایی در مراکز تحت پوشش هستیم و بدون هیچ ملاحظه‌ای با کسانی که مبادرت به کپی غیرمجاز می‌کنند، برخورد می‌کنیم.

 از جشنواره‌ها چه خبر؟

 در سال ۹۸ به صورت همزمان با اصفهان فیلم‌های کودک را که جشنواره‌ای بین‌المللی به شمار می‌آید در مردادماه برگزار خواهیم کرد. جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه را همزمان با تهران در آبان ماه و جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت را در آذرماه و در نهایت جشنواره فیلم فجر را در بهمن ماه برگزار می‌کنیم و هفته فیلم و عکس و برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تسنیم، همه در سال ۹۸ در مشهد برگزار خواهد شد. نمایش جشنواره‌ای پویانمایی هم از جمله برنامه‌های پیش روی حوزه سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی است.

 چه راهکاری برای اکران همزمان فیلم با تهران دارید؟

 کارگروه سینماداران استان می‌تواند موجب انسجام و هماهنگی بین پخش‌کنندگان فیلم و اکران همزمان با تهران باشد که رونق تولید را به دنبال خواهد داشت و باید این کارگروه را جدی گرفت. ما در حال حاضر در ۱۰ شهر استان سینما نداریم و سینماهای فریمان، خواف، بردسکن، تربت جام و درگز که سال‌ها دایر بوده‌اند، مدت‌هاست که کرکره هایشان پایین کشیده شده و باید برای بازسازی و یا ساخت سینما در شهرستان‌ها برنامه‌ریزی کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها