۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
کد خبر: 662137
سیمای خواهر  در بیان برادر

"امام زادگان" تربیت شده در مکتب اهل بیت علیهم السلام همانند خود امامان اسوه حسنه اند و باید آنان را شناخت و از آنان پیروی نمود. بهترین گزارش درباره ابعاد شخصیت امام زادگان درون سخنان اهل بیت نهفته است.

حضرت فاطمه معصومه از امام زادگان تربیت یافته در خانه اهل بیت است. او در رفتار و گفتار به اخلاق اهل بیت و سیره امامان علیهم السلام آراسته شد و برای بشریت الگو و سرمشق است. لازم است زنان مسلمان پیروان اهل بیت، ازاو درس بگیرند و در راه سعادت و کمال گام بردارند. بهترین منبع برای بازشناسی شخصیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام کلام امام رضا علیه السلام در پیرامون این بزرگوار است. بی تردید بیان برادری که معصوم و پاک از اشتباه و گناه است منبع قطعی و نهایی داوری درباره شخصیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است.

از سخنان امام رضا علیه السلام درارتباط با شخصیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام می توان پی به رازهای پنهان و درجات و مقام دختر امام موسی بن جعفر علیها السلام برد. سعد قمی گفته است امام رضا علیه السلام به من فرمودند : یا سعد عندکم لنا قبر. در نزد شما قبری از آن ماست! عرض کردم: جانم فدای شما قبر فاطمه دختر امام موسی بن جعفر علیهما السلام را می فرمایید؟ امام فرمودند: نعم من زارها عارفا بحقها فله الجنه. آری! هرکس عارف به حق باشد و او را زیارت کند بهشت برای اوست. در ادامه این گفتگوی امام رضا علیه السلام و سعد، زیارت نامه معروف حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پدید آمد (بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۲۶۶).

در همین جمله آغاز زیارت نامه "آداب" و "پاداش" زیارت حضرت معصومه بیان شده است. زیارت با معرفت آن حضرت پاداش بهشت دارد. بنابراین شناخت شخصیت فاطمه معصومه علیها السلام برای رسیدن به پاداش زیارت لازم است. زائر عارف این زن نمونه در میان اهل بیت اهل بهشت است. باید با رفتار و گفتار حضرت فاطمه معصومه علیها السلام آشنا شد و او را سرمشق و اسوه قرار داد. گرچه آن حضرت از چهارده معصوم نبود ولی رشد و کمال ایشان نشان داد که غیر معصومین نیز می توانند با خود سازی و تربیت "انسان کامل" شوند. شناخت حضرت معصومه شناخت انسان اسوه و انسان با ایمان عالی و شناخت سیمای بانوی برتر جهان اسلام است.

حضرت فاطمه معصومه فردی است که امام رضا علیه السلام شناخت شخصیت وی را برای رشد و کمال لازم شمرده اند. معرفت و زیارت برتر، از هم جدایی ناپذیرند. حضرت فاطمه معصومه از نسل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود و مادرش را الگوی خویش قرار داد و با خودسازی به آن جا رسید که ولی معصوم خداوند، امام رضا علیه السلام معرفت حق او را لازم شمرده اند و برای زائر عارف به حق او پاداش بزرگ بهشت را بیان کرده اند. حضرت فاطمه معصومه در عمل نشان دهنده رفتار و گفتار فاطمی شد و شناخت او شناخت مادرش حضرت فاطمه زهرا علیها السلام است. زیارت خوبان و پاکان، دیدار با ابرار و صالحان است و راه رسم رستگاری و سعادت را می آموزد. زیارت حضرت معصومه علیها السلام مدرسه آموزش عفت، تقوی، زهد، صداقت، تلاش، ولایت مداری، حیا و فضایل و مکارم اخلاقی است و از ظرفیت سازندگی بالایی برخوردار است، باید از این ظرفیت بهره برد. امام رضا علیه السلام در پایان این زیارت نامه نیز فرموده اند: یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک عندالله شانا من الشان (بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۱۶۷) . ای فاطمه! برایم در بهشت شفاعت نما زیرا برای تو در پیشگاه خداوند شان عالی و جایگاه مهمی است!

از این بخش پایانی زیارت نامه ای که امام رضا علیه السلام برای زیارت خواهر خویش به سعد قمی آموزش داده اند می توان به شخصیت بزرگ الهی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پی برد. در این فراز زیارت نامه، امام رضا علیه السلام از خواهر بزرگوار خویش درخواست شفاعت در بهشت می نمایند. امام رضا علیه السلام که خود رکن و محور شفاعت در بهشت اند در این عبارت حضرت فاطمه معصومه را شایسته و اهل شفاعت  شمرده اند و آموزش توسل به اهل بیت داده اند. توانایی شفاعت ریشه در درجات معنوی افراد دارد و انسان ها با خودسازی و سیره و سلوک و کسب درجات عالی کمال، حق شفاعت را بدست می آورند.

جایگاه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در نگاه امام رضا علیه السلام آن قدر بالاست که او را واجد حق شفاعت می شمارند و آموزش تقاضای شفاعت از او را می دهند. براساس همین فراز از زیارت نامه، حضرت فاطمه معصومه در پیشگاه خداوند از شان و پایگاه و موقعیت ارزشمند و بزرگی برخوردار است. باید امتیازات این شخصیت و ویژگی های این جایگاه را شناخت و به آن آراسته شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها