ورزش کوهنوردی همیشه با خطرهمره بوده است ، اما اخیرا خطری مضاعف این ورزشکاران را تهدید میکند و آن هم چیزی نیست جز حضور موتور سواران در مسیرهای تردد کوهنوردان .

فتح قله با موتورسیکلت به قیمت جان کوهنوردان/بازی موتوسوارها با جان کوهنوردان در مسیرهای مالرو/تخریب مسیر کوهنوردی و تهدید جان کوهنورد با موتورسیکلتهای تریل

به گزارش قدس آنلاین، امروزه ورزش کوهنوردی به عنوان یک ورزش رسمی مورد توجه قرارگرفته است وفدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران نیز دوره های آموزشی در رشته های مختلف را برای کوهنوردان برگزار می کند.اما هنگام کوهنوردی همیشه خطر در کمین است و از جمله خطرهای جدی که در چند هفته اخیر شاهد آن هستیم تاخت و تاز موتور سواران در پاکوب ها و مسیرهای تردد کوهنوردان است .

مهدی دولت آبادی کوهنوردی است که  به گزارشگر ما می گوید: مدت هاست کوهنوردی را به عنوان رشته ورزشی خود انتخاب کردم و از بودن در طبیعت لذت می برم چرا که سکوت و آرامش موجود در کوه باعث سرزندگی و نشاط در انسان می شود اما متاسفانه چندی است تردد موتورسوران با آن سر و صداهای زیاد در مسیر های پاکوب مانع حرکت و باعث افزایش خطر برای کوهنوردان شده است.

 وی می افزاید: معمولا این موتورسواران به صورت دستجمعی و در گروههای ۶الی ۱۰نفره و پشت سر هم و با سرعت حرکت می کنند یعنی اگر به موقع از سر راه آن ها خارج نشوی قطعا با تو برخورد می کنند.

 دولت آبادی تاکید می کند: در قسمت های پاکوب شاید فقط ۱۰سانتی متر فضا برای تردد وجود داشته باشد و یک طرف منتهی به دره می شود که در اثر سقوط در خیلی از موارد مرگ حتمی است ،من نمی دانم این موتور سواران می خواهند چه چیزی را ثابت کنند که در این مکان ها تردد می کنند و نه تنها جان ما که جان خودشان را هم به خطر می اندازند.

فرزاد افخمی از دیگر کوهنوردان جوان می گوید: شاید سالها و بلکه چند دهه طول کشیده تا مسیرهای پاکوب کوهنوردان برای صعود به قلل مختلف شکل گرفته است و کوهنوردان برای حفظ طبیعت و درست بودن مسیر فقط از پاکوب تردد می کنند اما این موتورسواران باعث بوجود آمدن راههای مختلف و مسیر های انحرافی در کوهستان می شوند که این امر می تواند موجب سرگردانی و گم شدن کوهنوردان شود.

وی تاکید می کند:مسیر های پاکوب در بعضی نقاط درست برای قرار دادن پا در آن محل بوجود آمده و گاهی بعضی نقاط با کلنگ کنده شده تا از سر خوردن کوهنوردان بخصوص در فصل بارندگی و زمستان جلوگیری شود اما تردد موتورسواران باعث فرسایش این نقاط و از بین رفتن این مسیر های پله کانی می شود.

عدالتی از دیگر کوهنوردان به گرارشگر ما می گوید: متاسفانه موتورسواران به صورت کاملا خطرناک در پاکوب ها تردد و موجب وحشت در بین کوهنوردان می شوند .از سویی کندن بوته ها و آتش زدن و آسیب رساندن به طبیعت توسط موتورسواران ازجمله مواردی است که اکنون در قله شیر باد شاهد آن هستیم.

وی تاکید می کند: باتوجه به بارندگی های فراوان امسال گیاهان و علف ها بیشتر از حد رویید و اکنون که این علف ها رو به خشک شدن هستند با کوچکترین بی احتیاطی خسارت های جبران ناپذیری به طبیعت و چه بسا کوهنوردانی که در مسیر تردد می کند وارد آورد.

خانم یار احمدی بانوی کوهنوردی است که به خبرنگار ما میگوید: با توجه به این که هر کوهنورد کوله ای به همراه دارد که وزن زیادی دارد و در برنامه های چند روزه وزن این کوله حتی ممکن است بیش از ۲۰کیلوگرم باشد لذا جابجا شدن ما از مسیر پاکوب به راحتی امکان پذیر نیست و احتمال سقوط برای کوهنورد بسیار بالاست.

*خسارت موتوری ها و آفرود ها به محیط زیست 

درهمین راستا ؛ رییس هیات کوهنوردی خراسان رضوی ضمن تایید وجود احتمال بوجود آمدن آسیب برای کوهنوردان از سوی موتورسواران می گوید: در سال قبل مکاتبات متعدد و تعاملاتی را با هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان داشتیم حتی در محل هایی از رشته کوه هزارمسجد تابلو های عبور آفرود ممنوع نصب کردیم ولی متاسفانه در خیلی از جاها موتوری ها و آفرود ها به محیط زیست خسارت وارد می کنند.

احمد زحمتکش تاکید می کند:  اداره ورزش و جوانان استان باید پای کار بیاید و با همکاری هیات موتورسواری و اتومبیلرانی و ما جلسه مشترکی برگزار کنیم تا مشکلات را حل کنیم از سویی گزارشات مستندی که می تواند از سوی هیات اتومبیلرانی و موتورسواری تهیه شود می تواند کمک کند تا دستگاه قضا نیزورود پیدا کند .

وی می افزاید: رسانه در این بین می تواند خیلی به ما کمک کند و با اطلاع رسانی و روشنگری باعث کاهش این رفتارها شود.

*برخورد با متخلفین

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان خراسان رضوی هم ضمن تایید تردد خارج از عرف برخی موتورسواران زیر نظر این کمیته و موتورسوارانی که به صورت آزاد و ناشناخته در مسیر های کوهنوردی تردد می کنند می گوید: بر اساس  گزارشات رسیده طی هفته های گذشته جلساتی را برگزار کردیم و نامه هایی را هم آماده و ارسال کردیم تااستانداری، ادارات و ارگانهایی که می توانند در این مورد ورود پیدا کنند به کمک ما بیایند .

مهدی سلاطین تاکید می کند: تمامی موتورسواران و آفرود سواران تحت پوشش هیات باید دارای پلاک و برچسب باشند و چنانچه عکس یا فیلمی از موارد تخلف به دست ما برسد قطعا  برخورد لازم انجام خواهد شد.

وی می افزاید : خیلی از افرادی که تخلف می کنند خارج از سیستم هیات ، موتورسواری می کنند و ما به تمامی پلیس راه ها و نیروی انتظامی در شهرستان ها در سراسر استان اطلاع رسانی کرده ایم که برخورد لازم با متخلفین داشته باشند و هر موتورسیکلت و اتومبیلی که ۳مولفه کارت عضویت،برچسب و پلاک نداشته باشد در صورت تردد  با آن ها برخورد جدی خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها