این‌روزها اگر قصد خرید هر وسیله یا محصولی را که داشته باشید آنقدر گران است که از پس خرید آن بر نمی‌آیید اما درحالی‌که تحریم‌ها اعمال می‌شود ولی چرا قیمت مواد مخدر همچنان پایین است؟

چرا همه محصولات گران شده است اما مواد مخدر ارزان؟

قدس آنلاین: مدت‌ها بود به عنوان یک خبرنگار سؤالی در ذهنم وجود داشت که با وجود این همه تحریم و این همه گرانی در جامعه که انتظار افزایش قیمت هر محصولی از نان گرفته تا جان آدمیزاد می‌رود، چطور قیمت انواع مواد مخدر و حتی سیگار با افزایش آن‌چنانی مواجه نشده است؟

چرا متادون به راحتی در دسترس عموم بخصوص معتادان قرار می‌گیرد یا قرص‌های اعتیادآور در تمامی عطاری‌ها و داروخانه‌ها به هر خریداری عرضه می‌شود و علت اینکه چرا بسیاری از معتادان پس از ترک، مجددا به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند، چیست؟

این سؤالات همیشه در ذهنم نقش می‌بست تا اینکه با حضور در یک مهمانی جشن پاکی معتادان پاسخ بسیاری از این سؤالات را گرفتم؛ در این مهمانی متوجه شدم علت بازگشت بسیاری از معتادان به سوی مواد مخدر همان بیکاری است و عدم اشتغال باعث می‌شود تا ذهن‌ها به سمت آنچه خود خواسته است برود.

یکی از افرادی که در این مراسم حضور داشت استاد دانشگاهی بود که به‌خاطر فرزندش به همراه همسر در این مراسم شرکت کرده و گلایه‌مند نبود اشتغال در جامعه بود؛ او معتقد بود اگر فرزند هنرمندش که طراح هست شغلی برای خودش داشت به بیراهه کشیده نمی‌شد. وی البته به واسطه اعتیاد فرزندش در این سال‌ها و نحوه برخورد با معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد کتابی به نام «ان‌ای» نوشته است. کتابی که درباره تمام افراد معتادی است که هرچه را که در دست دارند فقط به واسطه مواد مخدر فراموش می‌کنند و به دنبال یافت مواد می‌روند.

این استاد دانشگاه معتقد است که باید به جوانها در مورد اعتیاد آموزش داده شود یعنی از ابتدای مدارس تا اتمام دانشجویی، توسط معلمان و استادان کنترل شوند. در مدارس یا دانشگاه یا هنرستان به‌خصوص مدارس پسرانه هرماه یک آزمایش داشته باشند که متوجه شوند اعتیاد دارند یا خیر. کلاس‌های مشاوره روانی برای دانش‌آموزان و والدین بگذارند تا به راحتی با بیان احساساتشان گفتگوی صمیمانه‌ای در این رابطه داشته باشند.

این سخن یک پدر زخم خورده از اعتیاد است، اما مشکل فقط با بیکاری حل خواهد شد؟ در حقیقت یک همبستگی ملی می‌خواهد تا جلوی این سیل خانمان‌سوز (اعتیاد) گرفته شود چرا که همه چیز را در فرد خاکستر می‌کند و شاید یکی از دلایل معتاد شدن فرد، بیکاری باشد. به نظر باید برای پیشگیری از اعتیاد توانمندی‌های افراد را در هر زمینه‌ای که در آن تبحر و توانایی دارند سنجیده و به نوعی از آن استفاده کرد تا افراد به‌خصوص نوجوانانمان که به خاطر آگاهی نداشتن از عوارض ناشی از اعتیاد و یا دوستان ناباب به آن گرفتار نشوند.

* قیمت‌گذاری روی مواد مخدر نمی‌شود

در همین خصوص رئیس انجمن انسان‌شناسی ایران با بیان اینکه کاهش یا افزایش قیمت مواد مخدر، تابع دستورالعمل‌های خاصی است، گفت: مواد مخدر مافیا و سیستم خود را دارد.

مهرداد عربستانی گفت: قیمت مواد مخدر به دلیل قاچاق بودن سیستم خاص خود را دارد و منطق بازار آن این است که قیمت‌گذاری روی مواد مخدر نمی‌شود .

وی عنوان کرد: مواد مخدر عرضه و تقاضای خود را دارد و این بازار هرچقدر هم کشش داشته باشد خوب می‌فروشد و قابل مقایسه با اجناس و محصولات نیست.

رئیس انجمن انسان‌شناسی ایران البته شائبه برنامه‌ریزی کشورهای متخاصم در عدم افزایش قیمت مواد مخدر در ایران را رد نکرد و گفت: در این خصوص باید  نهادهای امنیتی و نظارتی بیشتر ورود کنند.

عربستانی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این برنامه‌ریزی از سوی استعمار جهانی است تا قیمت ماده مخدر در هیچ‌کدام از کشورها به‌خصوص ایران بالاتر نرود بلکه با قیمتی پایین‌تر از آنچه تصور می‌شود در دسترس افراد قرار بگیرد تا بتواند با این اوصاف سیاست‌های خود را اعمال کند.

متأسفانه افرادی که جوانان را به راحتی به اعتیاد گرفتار می‌کنند با کمترین هزینه و ارزانترین هزینه که به راحتی در دسترس‌شان باشد خرید و فروش را در برخی اماکن که شاید الان هم همه آن اماکن جایی به عنوان آسیب‌پذیرترین قسمت شهر عنوان شود، بیابند.

حال با اینکه بیشتر پدر و مادرانی که فرزندانشان گرفتار مواد افیونی شده‌اند باید به این نکته توجه کنند که نگرانی‌های شبانه روزی‌هایشان برای آنها کارساز نیست و با اینکه از دست آنها کاری برنمی‌آید اما باید بدانند که فرزندشان دچار بیماری شده و باید آن را بپذیرند و با آن مقابله نکنند بلکه با رفتارشان سعی کنند تا فرد به زندگی سالم برگردد.

در نتیجه باید نقش دولت را برای این پدیده خطر پذیری که در جهان، آن را زنگ خطری می‌دانند پررنگ دید چرا که برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها با یک هماهنگی و همبستگی سعی کنند تا اینگونه افرادی که دچار بیماری شدند با اشتغال و یا جلوگیری از افراد برای خرید و فروش آن جوانان دسته گلی که بخاطر ناآگاهی به سمت آن کشیده می شوند را به زندگی برگردانند.

برچسب‌ها