اعلام گام دوم برجامی ایران در پاسخ به بدعهدی کشورهای اروپایی با واکنش گسترده رسانه‌های خارجی مواجه شده است.

بازتاب گام دوم برجامی ایران در رسانه‌های خارجی/ شیطنت بی‌بی‌سی: ایران مورد جدیدی از نقض برجام را اعلام کرد!

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اعلام کردند که ایران در راستای اجرای گام دوم برجامی خود طی ساعات آینده از سطح مجاز ۳/۶۷ درصدی برای غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهد کرد.

وزارت امور خارجه کشورمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به شرکای اروپایی برجام و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که چنانچه کشورهای اروپایی در یک بازه ۶۰ روزه طبق تعهدات خود شرایط فروش نفت و انجام امور بانکی ایران را تسهیل نکنند، ایران گام دوم خود را برای کاهش تعهدات در برجام عملی خواهد کرد.

در همین راستا، با توجه به پایان مهلت ۶۰ روزه اروپا، عباس عراقچی امروز اعلام کرد که ایران در چارچوب برجام و به موجب حقی که در این توافق برای آن در نظر گرفته شده، تعهد خود در رابطه با سطح غنی‌سازی اورانیوم را کاهش خواهد داد که این مسئله از بازتاب سریع و گسترده‌ای در رسانه‌های خبری جهان برخوردار شد. 

با وجود آنکه ایران بر اساس مفاد ۲۶ و ۳۶ برجام حق دارد در پاسخ به بدعهدی سایر شرکای برجام، تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش دهد، برخی رسانه‌ها از جمله بی‌بی‌سی در یک شانتاژ رسانه‌ای، این اقدام ایران را نقض تعهدات برجامی آن عنوان کردند.

بی‌بی‌سی در این رابطه نوشت: ایران مورد جدیدی از "نقض برجام" (!) را اعلام و غنی‌سازی اورانیوم را به فراتر از سطح مجاز افزایش داد.

بازتاب گام دوم برجامی ایران در رسانه‌های خارجی

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز با ادبیاتی مشابه نوشت: «ایران در دومین نقض عامدانه برجام اعلام کرد از روز دوشنبه اورانیوم را با غلظتی فراتر از آنچه در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تعیین شده، غنی خواهد کرد.»

بازتاب گام دوم برجامی ایران در رسانه‌های خارجی

دیگر روزنامه آمریکایی یعنی بلومبرگ هم در خبر خود مدعی شد که "ایران محدودیت مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را نقض کرد.»

بازتاب گام دوم برجامی ایران در رسانه‌های خارجی

خبرگزاری روسیه اسپوتنیک نیز در این‌باره نوشت: ایران با انتقاد از ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات خود در برجام، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالای ۳/۶۷ درصد افزایش داد.

خبرگزاری رویترز هم اقدام برجامی تهران را بازتاب داد و نوشت: ایران تعهد خود به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را کاهش داد.

خبرگزاری فرانسه هم در مطلبی نوشت: ایران رسما اعلام کرد در چند ساعت آینده غنی‌سازی اورانیوم را فراتر از ۳/۶۷ درصد آغاز خواهد کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت: ایران اعلام کرد در حال افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود به بالاتر از سقف برجام است.

شبکه المیادین نیز با بازتاب اقدام اخیر تهران اعلام کرد: ایران ضمن اعلام افزایش سطح غنی‌سازی هشدار داد اگر در مهلت بعدی به راه‌حلی با اروپا دست پیدا نکند، گام سوم را برخواهد داشت.

شبکه الجزیره نیز اعلام کرد: ایران اعلام کرد از این پس در غنی‌سازی اورانیوم به سطحی فراتر از سقف تعیین‌شده در برجام خواهد رفت.

شبکه راشا تودی نیز اعلام کرد: ایران سطح غنی‌سازی خود را به سطحی فراتر از سقف مورد توافق در برجام افزایش داد.

شبکه العربیه با پوشش خبر اعلام افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران نوشت پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تنش‌ها میان دو کشور در هفته‌های گذشته افزایش یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها