قم- بنا بر آمار منتشره شهر مقدس قم سالانه میزبان ۲۳ میلیون زائر است که تعداد نزدیک به ۳ میلیون نفر آنان نیز زائران غیر ایرانی هستند و از همین رو ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و میزبانی از این زائران سازوکار خاص خود را طلب می‌کند.

ناوگان حمل و نقل عمومی قم نیازمند نوسازی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: فرودگاه قم، منوریل، مترو، قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان ازجمله پروژه‌ها و رؤیاهایی است که سال‌ها مردمان استان در انتظار تحقق آن هستند و بنا بر گفته مسئولان این استان تحقق این‌رویاها فقط با ورود مراکز ملی قابل‌حل شدن بوده و از عهده مجموعه مدیریت شهری قم خارج است.

از رؤیاهای بزرگ که بگذریم و به کف خیابان‌ها بیاییم خودروهای زردرنگی به نام تاکسی و اتوبوس‌های دودزا و فرسوده در قالب ناوگان عمومی حمل‌ونقل کار جابجایی زائران ایرانی و خارجی را بر عهده‌دارند که درخورشان زائران و این شهر مقدس نیست.

خودروهایی خارج از شأن زائران

علی محمدی بابیان اینکه بسیاری از تاکسی‌های قم با چهره‌ای فرسوده و صندلی‌های مستعمل در حال جابجایی مسافر هستند اظهار می‌کند: متأسفانه باوجود گرمای بالای ۴۰ درجه اما این خودروها کولری برای روشن شدن ندارند و بوی گاز در فضای کابین خودروها مسافران را فراری می‌دهد.

وی بابیان اینکه برخی از اتوبوس‌های شهری نیز بیش از خودروهای فرسوده دود می‌کنند بیان می‌کند: طبیعی است وقتی شما خاطره خوشی از سفر با این وسایل و درون شهر نداشته باشی رغبتی برای استفاده از آن پیدا نمی‌کنی و وقتی کرایه تاکسی‌های فرسوده با خودروهای مدل‌بالای شخصی یکی باشد مسافران در این گرمای هوا خودروهای شخصی را انتخاب می‌کنند.

وی ابراز می‌کند: با توجه به این‌همه زائری که به قم سفر می‌کنند شایسته نیست با این خودروهای فرسوده میزبان آن‌ها باشیم و در این راستا باید فکری برای این موضوع برداشت.

موانع نوسازی ناوگان

افزایش قیمت تاکسی، عدم توجه به تعهدات در خصوص اعطای خودرو به شهرداری‌ها و کمبود بودجه ازجمله موانع بر سر راه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر مقدس قم است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری این شهر نیز از آن گلایه دارد.

عباس ذاکریان در این راستا می‌گوید: از آبان ماه سال ۹۶ سایت نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور اعلام کرد که خرید خودروی تاکسی فقط به‌صورت نقدی انجام می‌شود.

وی بیان می‌کند: تا قبل از این بخشنامه قیمت یک دستگاه تاکسی پژو ۳۰۵ میلیون ریال و قیمت یک دستگاه سمند ۳۱۰ میلیون ریال بود که مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال از این مبلغ با احتساب ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات و حدود ۵۰ میلیون ریال ارزش تاکسی فرسوده کسر و لذا رانندگان با آورده ۵۰ میلیون ریالی قادر بودند تا نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام کنند.

وی ادامه می‌دهد: اما متأسفانه با اعلام فروش نقدی و از طرفی افزایش قیمت خودرو این موضوع مشکل‌ساز شد و رانندگان موظف شدند برای خرید یک دستگاه پژو ۶۶۰ میلیون ریال و برای سمند ۶۸۰ میلیون ریال هزینه پرداخت کنند و ازآنجاکه هیچ‌گونه تسهیلاتی بابت نوسازی به رانندگان ارائه نشد لذا ناتوانی رانندگان در پرداخت این هزینه در این ۲ سال هیچ اقدامی برای نوسازی تاکسی‌ها نشد.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر از تعداد ۵۸۰۰ تاکسی فعال در قم تعداد۱۷۰۰ دستگاه عمر بالای۱۰ سال دارد که طبق قانون فرسوده محسوب شده و باید نوسازی شود.

وی در خصوص ناوگان اتوبوس‌رانی نیز بیان می‌کند: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری فعال است که ازاین‌بین، حدود ۱۷۰ دستگاه اتوبوس تا آبان ماه امسال از رده خارج می‌شود که نیازمند نوسازی است.

برچسب‌ها