طی هفته های گذشته شورای پروانه نمایش با صدور مجوز برای بسیاری از آثار آنها را وارد ماراتن اکران کرده است و با ثبت قرارداد فیلم‌های مجوزدار شاهد صف طویلی خواهیم بود که این تراکم، نمایش آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صف طویل فیلم‌ها پشت درهای شورای پروانه نمایش

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در یک دو هفته اخیر شورای پروانه نمایش روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته و طی روزهای متوالی پروانه نمایش فیلم های بسیاری را صادر کرده است. 

بر این اساس مجوز نمایش برای فیلم های «ماجرای نیمروز ۲» به تهیه کنندگی محمود رضوی مجد و کارگردانی محمد حسین مهدویان و نویسندگی حسین تراب نژاد با درجه بندی سنی ۱۲+، «مسخره باز» به تهیه کنندگی علی مصفا، کارگردانی و نویسندگی همایون غنی زاده با درجه بندی سنی ۱۲+، «درخونگاه» به تهیه کنندگی منصور سهراب پور، کارگردانی و نویسندگی سیاوش اسعدی با درجه بندی سنی ۱۲+ صادر شده است.

همچنین فیلم‌های «خداحافظ دختر شیرازی» به تهیه‌کنندگی فرشته طائر پور، کارگردانی و نویسندگی افشین هاشمی، «تصویرم در آیینه نیست» به تهیه کنندگی ناهید دل آگاه، کارگردانی محمدرضا خاکی و نویسندگی مهرنوش عبدی منفرد با درجه بندی سنی ۹+، « برنده‌ها» به تهیه کنندگی محسن مسافرچی، کارگردانی حسن ناظر و نویسندگی محمد امید، «جمشیدیه» به تهیه کنندگی محمد صادق آذین و کارگردانی و نویسندگی یلدا جبلی با درجه بندی سنی ۱۲+ نیز صادر شده  است.

علاوه بر مواردی که ذکر شد مجوز نمایش فیلم‌های «مشت آخر» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی، کارگردانی و نویسندگی مهدی فخیم زاده و «سمفونی نهم» به تهیه کنندگی زینب تقوایی، کارگردانی و نویسندگی محمدرضا هنرمند نیز صادر شد.

از سویی دیگر طی همین روزها قرارداد اکران دو فیلم سینمایی «قسم» و «تپلی و من» بسته شده که به ترتیب قرارداد «قسم» کارگردانی محسن تنابنده در گروه زندگی بعد از فیلم «زهرمار» جواد رضویان و فیلم سینمایی «تپلی و من» به کارگردانی حسین قناعت در گروه سینمایی فرهنگ بعد از فیلم «کار کثیف» خسرو معصومی ثبت شده و اکران خواهد شد.

از طرفی دیگر این روزها در شورای پروانه ساخت هم فیلمنامه های بسیاری موفق به اخذ این پروانه شدند و کم کم خودشان را برای مراحل پیش تولید و تولید آماده می کنند و بسیاری از این فیلم ها برای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دورخیز کرده اند.

اما واقعیت ماجرا اینجاست که سینمای ایران همواره از عدم تعادل میان میزان فیلم های تولیدی و بخش سخت افزاری این صنعت که یکی از آنها تعداد سالن های سینماست رنج برده است. در این شرایط تعداد محدود سالن های سینما را در مقابل صف طولانی از فیلم هایی می بینیم که منتظر اکران هستند و ترجیح می دهند تا پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر روی پرده بروند تا مجبور نشوند در صف دیگری قرار بگیرند که قطعاً آنجا ناچار به رقابت برای اکران با تولیدات جدید سینما در سال آینده خواهند بود. از سویی دیگر توازنی میان ورودی تولید تا خروجی اکران وجود ندارد و بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های سینمای ایران به ویژه در حوزه پخش و فراهم کردن امکان اکران برای همه فیلم‌ها صرف نظر از مباحث فنی، محتوایی و کیفی با یک آشفته بازار مواجه خواهیم بود.

علاوه بر این یکی از انتقاداتی که همواره از سوی اهالی سینما و کارشناسان این حوزه نسبت به مقوله اکران وجود داشته بحث اکران فشرده و تعدد فیلم‌ها برای قرار گرفتن در نوبت نمایش است که برخی مواقع حتی می تواند منجر به پدیده فیلم سوزی شود و اکران بی موقع و یا شرایط نامساعد نمایش به راحتی می‌تواند باعث شود یک فیلم آن طور که باید خوب دیده نشده و به بیانی دیگر فرصت اکران را در زمان مناسب از دست دهد.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره روند صدور پروانه نمایش فیلم ها می گوید: واقعیت این است که صاحبان فیلم ها برای اخذ پروانه نمایش درخواست خود را ارائه می‌کنند و براساس درخواستی که به وزارت ارشاد داده شده، ارشاد هم طبعاً موظف است نسبت به صدور پروانه نمایش این آثار اقدام کند.

وی در ادامه می‌افزاید: زمانی هم که پروانه نمایش صادر شد تهیه کننده، سرمایه گذار و یا توزیع کننده قطعاً برای نمایش فیلم و این که سرمایه شان راکد نماند درخواست اکران کرده و با سرگروهی قرارداد می بندند و فیلمشان را وارد چرخه اکران می کنند. همین هفته هم قرارداد فیلم «تپلی و من» و «قسم» ثبت شد. البته هنوز قرارداد اکران سه فیلم «مسخره باز»، «ماجرای نیمروز، رد خون» و «درخونگاه» ثبت نشده و فقط پروانه نمایش را اخذ کرده‌اند.

فرجی در ادامه می گوید: وقتی کارگردانی فیلمی می سازد طبیعی است که منتظر اکران آن هم باشد و دنبال این هم می‌رود که پروانه نمایشش را بگیرد و این که تهیه کننده و سرمایه گذار پیگیر اکران فیلمشان باشند روندی عادی است، اما مسئله دیگر وارد شدن این فیلم به چرخه اکران است و بحث این که به چه پخشی واگذار شود که آن هم یک قاعده طبیعی است که روال عادی خود را سپری می‌کند.

وی درباره تأثیرات اکران‌های فشرده و امکان فیلم‌سوزی و یا اکران ناموفق و شتاب زده فیلم‌ها می‌افزاید: تاکنون در چرخه اکران فیلم آزاد هم اکران نکرده‌ایم و در چارچوب آیین‌نامه شورای صنفی نمایش تنها فیلم‌هایی اکران می‌شود که قرارداد آنها توسط سرگروه‌ها ارائه و ثبت شده است، بنابراین فکر نمی‌کنم مشکلی ایجاد شود.

با توجه به گفته های فوق و با نگاهی به روند اخیر شورای پروانه نمایش به نظر می‌رسد طی روزهای آتی نیز شاهد صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های بیشتری هم باشیم و در نتیجه در مدت زمان کوتاهی با تراکم اکران فیلم‌های سینمایی روبه‌رو خواهیم بود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها