آلرژی بالای برخی از مسئولان دولتی در خصوص پخش این سریال تلویزیونی باعث شده تا مخاطبان نیز نسبت به چرایی این واکنش‌ها حساس شوند.

گاندو «آشنا» را به نقطه جوش رساند

قدس آنلاین: پخش سریال گاندو از شبکه سوم سیما حواشی بسیاری به دنبال داشته است. شاید علت اینهمه جنجال و حواشی را بایستی به نزدیک بودن داستان این مجموعه تلویزیونی با رخدادهای این سالهای سیاسی کشورمان دانست. گاندو درباره نفوذ یک جاسوس با پوشش رسانه‌ای به بخشی از سازمان‌های اجرایی کشورمان است که با هوشیاری ماموران امنیتی بازداشت می شود. 

آلرژی بالای برخی از مسئولان دولتی در خصوص پخش این سریال تلویزیونی باعث شده تا مخاطبان نیز نسبت به چرایی این واکنش‌ها حساس شوند. گاندو تیغ تیز سانسور را چندین بار احساس کرده و هر وقت این سریال دچار سانسور شده همان پلانی که حذف یا قلب شده بیشتر مورد توجه و کنکاش مخاطبان قرار گرفته است. 

در همین رابطه «حسام الدین آشنا» در توئیتی با حمله مستقیم به سریال گاندو در جمله‌ای که اتهام افکنی پایه و اساس آن بود مطرح کرد که « با گاندو گنده نمی شوید». این حساسیت آشنا برای بسیاری از کاربران فضای مجازی جای سئوال داشت که گاندو روی کدام بخش دست گذاشته که اینچنین مشاور فرهنگی رئیس جمهور به نقطه جوش رسیده است. 
 


یکی از کاربران شبکه اجتماعی سئوال محوری را از مشاور رئیس جمهور زیر این توئیت پرسیده است که چرا هر وقت موضوع جاسوسی می شود دولتی ها حساس می شوند. 

امروز نیز یکی از رسانه ها به طور کاملا جهت داری سئوال منفی را از«عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه درباره این سئوال پرسید. سئوالی که دستکم سخنگو را ترغیب می کرد تا موضع شدید الحنی نسبت به این مجموعه تلویزیونی اتخاذ کند.

خانم خبرنگار اینطور سئوال خود را مطرح کرد که « سریالی در حال پخش است که سازندگان آن مدعی هستند که فراجناحی است و صراحتا مدعی هستند که این مجموعه تلویزیونی بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده است ولی به نظر می رسد که هدف آن دولت و وزارتخارجه است و به طور خاص هم وزارتخارجه را یک ارگان خنثی و تا حدی غرب زده و بی اطلاع معرفی می کند. واکنش وزارتخارجه نسبت به این موضوع چیست؟»

موسوی نیز درباره این سریال بیان کرده است: «عجیب است. آنچه درباره وزارت و شخص وزیر و همکاران ما در سریال گاندو نشان داده می‌شود خیلی با واقعیت منطبق نیست. اگر به ما می‌گفتند اسناد را به آنها می‌دادیم که کمی فیلم‌شان واقعی‌تر باشد.»

وی افزود: «فیلم به لحاظ جلوه‌های هنری فیلم بدی نیست ولی ای کاش تقوا در آن رعایت می‌شد. ظریف وقت نگاه کردن تلویزیون ندارد، نه تلویویزن‌هایی که از خانه همسایه می‌شود گرفت و نه تلویزیون منزل خودشان.»

ظریف پیشتر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه "فردی در سریال گاندو به شما شبیه و در نقش منفی است"، گفت: «من بحمدالله نگاه نمی‌کنم بنابراین نگران نیستم.»

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که "این سریال را نگاه نمی‌کنید یا کلاً صدا و سیما را نگاه نمی‌کنید؟ "، نیز گفت: «من کلاً تلویزیون را نگاه نمی‌کنم.»


اما دستکم به نظر می رسد که رسانه‌هایی که طرفدار دولت هستند نگران چنین سریالی شده اند که به طور جهت دار از سخنگوی وزارت خارجه درباره مضمون این سریال سئوال می کنند و وی را به موضع منفی و شدید نسبت به آن ترغیب می کنند. این درحالی است که بسیاری از مخاطبان این سئوال اساسی را دارند که ارگان های مربوطه چرا به ادعاهایی که در سریال مطرح می‌شود پاسخ روشنی نمی دهند. البته سخنگوی وزارتخارجه مطرح می کند که کاش سازندگان سریال گاندو پیش از ساخت و پخش آن با وزارتخارجه مشورت می کردند و قطعا وزارتخارجه اسناد مربوط به این ماجرا را در اختیار آنان قرار می داد.


 اما سئوال جدی اینجاست که چرا وزارتخارجه همین اسنادی که آقای سخنگو از آن سخن گفته است را به رسانه ها نمی دهد تا درباره اقدامات وزیر خارجه در خصوص موضوع جیسون رضائیان روشنگری صورت گیرد و به سئوالات افکارعمومی در این جهت پاسخ داده شود. افکارعمومی با توجه به حساسیت های منفی که برخی از مسئولان همچون حسام الدین آشنا را به نقطه جوش رسانده، بسیار تشنه دانستن واقعیت است و در این میان حتی وقتی این سریال پخش می شود شاهد نوعی کنکاش رسانه ای از سوی کاربران فضای مجازی هستیم چراکه با اینکه سریال نزدیک به رخدادهای واقعی است اما در بسیاری از موارد به طور تلویحی مسائل را مطرح می کند و از این رو بسیاری از سئوالات در ذهن مخاطب بی سئوال می ماند. 



جالب اینجاست که برخی از کاربران شبکه اجتماعی هم به سراغ جیسون رضائیان و همسرش رفته اند و در یکی از شبکه های اجتماعی نسبت به این مسائل سئوال پرسیده اند که این دو نفر بخش نظرات صفحات مجازی خود را مسدود کرده اند. با این حال واکنش برخی از مسئولان همچون آشنا و برخی از رسانه های طرفدار دولت به این رسانه بیشتر از آنکه اقناع کننده باشد تنها اتهام افکنی و حاکی از عصبانیت بوده است و هیچ گونه روشنگری و حرکتی در این مسیر در آن دیده نمی شود. 

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها