عضو دفتر سیاسی حماس ضمن قدردانی از حمایت‌های ویژه رئیس‌جمهور سوریه قبل از آغاز جنگ این کشور، بر احیای روابط با دمشق، و تقویت آن با لبنان و ایران تأکید کرد.

تأکید الزهار بر روابط با دمشق؛ «شایسته بود حماس سوریه را رها نمی‌کرد»

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی به تلاش‌های این جنبش برای احیای روابط با سوریه پرداخت و بر رابطه با تمام کسانی که در کنار فلسطین ایستاده‌اند، تأکید کرد.

الزهار به وب‌سایت «النهضه نیوز» گفت: به نفع مقاومت است که روابط خوبی داشته باشد با تمام کشورهایی که اسرائیل را دشمن می‌دانند و موضعی واضح در قبال اشغالگر دارند؛ کشورهایی مانند جمهوری سوریه، جمهوری لبنان و جمهوری اسلامی ایران.  

وی ادامه داد: فکر می‌کنم تلاش‌هایی برای ازسرگیری روابط میان حماس و سوریه در جریان است، اما عده‌ای زخم خورده‌اند (در اشاره به سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار)؛ «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه قبل از بحران درِ تمام دنیا را به روی ما باز کرد، در سوریه رفت و آمد داشتیم همانگونه که در فلسطین می‌آمدیم و می‌رفتیم ناگهان در پی بحران سوریه این رابطه فروپاشید، معتقدم شایسته این بود که سوریه را رها نمی‌کردیم و له یا علیه او وارد جریان بحران نمی‌شدیم.

 الزهار سپس تأکید کرد، روابط میان حماس و سوریه با ریاست‌جمهوری اسد به مرحله واقعا پیشرفته‌ای رسیده بود. وی افزود، زمانی که در سال 2006 وزیر خارجه فلسطین (دولت حماس در غزه) را بر عهده داشته در داخل دفتر اسد (طی دیدار با او) تصمیم‌های مهمی گرفته شده که از جمله آنها استقبال از آوارگان سوریه در مرزهای اردن و عراق بوده است و بشار اسد لحظه‌ای در برآورده کردن درخواست وی تردید نکرده است.

این عضو حماس گفت: سوریه درهایش را تنها به روی حماس باز نکرده بود بلکه درهای سوریه برای تمام گروه‌های فلسطینی باز بود و ما باید حرف حق و راست را بگوییم حتی اگر به مذاق عده‌ای خوش نیاید.

الزهار ادامه داد: ما باید روابطی قوی با تمام کشورهایی که روابطی بد با اشغالگر اسرائیلی دارند و اسرائیل بخشی از خاک آنها را اشغال کرده مانند سوریه و لبنان، داشته باشیم. در زمانی که برخی کشورهای خلیج (فارس) اسرائیل را تأیید می‌کنند چه چیزی مانع همکاری کشورهای اشغال شده (فلسطین، سوریه و لبنان) می‌شود؟

سوریه پس از اخراج برخی رهبران حماس از اردن در سال 1999 از آنها استقبال و میزبانی کرد اما با آغاز جنگ سوریه در سال 2011 برخی از این رهبران، سوریه را ترک کردند و دفتر حماس در دمشق بسته شد. این موضوع منجر به نارضایتی مقامات دمشق شد.

اخیرا برخی رهبران حماس بر عزم این جنبش برای ازسرگیری روابط با سوریه تاکید کرده‌اند؛ «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در ژوئن 2018 اعلام کرد «حماس روابط خود با دمشق را قطع نکرده است».

روزنامه لبنانی «الاخبار » ماه گذشته (خردادماه) در گزارشی نوشت، پس از پیروزی‌های میدانی سوریه، روابط این کشور با حماس جزر و مد دارد و یخ رابطه بویژه از سوی حماس در حال شکستن است؛ خصوصا اینکه پس از خالد مشعل، رهبری جدید حماس هدایت این جنبش را در اختیار گرفته و از بین بردن اختلافات با محور مقاومت و تقویت این روابط را بر عهده خود می‌داند. این موضوع به زمان آغاز اختلافات میان قطر و دیگر کشورهای خلیج (فارس) برمی‌گردد زمانی که قطر رسما از برخی رهبران حماس بویژه «صالح العاروری» معاون هنیه خواست این کشور را ترک کنند.

الاخبار ادامه  داد: از زمان استقرار العاروری در لبنان از دو سال پیش تا کنون پرونده رابطه با سوریه در رأس اولویت‌ها قرار گرفته و ماه‌های اخیر شاهد تحرکات چشم‌گیر بوده است. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها