همدان- در شهر همدان از هر شخصی که سراغ این بقعه را بگیری ناخودآگاه می‌گوید: «پشت ساختمان بانک ملی» و این واژه خود سرآغاز بسیاری از اختلافات و به قول همدانی‌ها عامل مهجوری و مانعی برای توسعه این بقعه متبرک است که از سال ۱۳۳۶ آغاز و تاکنون ادامه دارد.

شاهزاده سلطان(ع) از انزوا خارج شد/پایان شایعه تخریب ساختمان قدیم بانک ملی

قدس آنلاین-گروه استان ها: شاهزاده سلطان حسین(ع) از بقاع شاخص همدان به شمار می‌رود که به عموی امام زمان (عج) نیز شهرت دارد  و نامی آشنا  برای بسیاری زائران و هم‌چنین گردشگران است.

در شهر همدان از هر شخصی که سراغ این بقعه را بگیری ناخودآگاه می‌گوید: «پشت ساختمان بانک ملی» و این واژه خود سرآغاز بسیاری از اختلافات و به قول همدانی‌ها عامل مهجوری و مانعی برای توسعه این بقعه متبرک است که از سال ۱۳۳۶ آغاز و تاکنون ادامه دارد.

بنا بر شواهد موجود در سال ۱۳۳۶ در جوار این بقعه متبرکه بانک ملی ایران نیز نسبت به ایجاد ساختمان اقدام می‌کند که همین امر در طی ۶۰ سال گذشته مورد اختلافات جدی بین اداره کل اوقاف و هم‌چنین سرپرستی بانک ملی ایران بوده است.

متولیان اداره کل اوقاف و امور خیریه که وجود ساختمان بانک ملی را در حریم این بقعه مانعی برای رشد و توسعه شاهزاده سلطان حسین(ع) می‌دانستند در این سال‌ها معتقد بودند که ساختمان بانک و این اختلاف بر سر حریم این بقعه مانع جدی برای توسعه این فضای معنوی است.

هرچند که به قول بسیاری از همدانی‌ها یک ساختمان قدیمی بانام بانک نمی‌تواند از اعتبار و ارادت آن‌ها بکاهد اما در این راستا بسیاری از نمایندگان همدان، مسئولان اوقاف و سایر افرادی که خواهان توسعه این بقعه بودند در این سال‌ها تلاش کردند تا ساختمان بانک ملی را تملک و به حریم این بقعه بیفزایند و همین انگیزه باعث شد تا پرونده‌ای تشکیل و حتی پای معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد را به این کارزار بکشاند.

خبری خوش

روز هجدهم تیرماه ۱۳۹۸ در جلسه‌ای که برای تودیع و معارفه مدیرکل جدید استان همدان برگزار شد هرچند خبر رفتن حجت‌الاسلام محمد کاروند مدیرکل سابق اداره کل اوقاف در اذهان همکارانش تلخ جلوه کرد اما وی با اعلام خبری خوش سعی کرد تا حلاوت آخرین لحظه خدمت خود را به مردم همدان منتقل کند.

 حجت‌الاسلام محمد کاروند در این مراسم اعلام کرد:« بالاخره با کمک استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این پرونده به ثمر نشست».

وی نخستین مرحله بازگشایی این رقبه برای امام‌زاده را قبل از فرارسیدن ماه محرم اعلام کرد و از همکاری بانک ملی نیز قدردانی کرد.

به گفته مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه همدان احداث ساختمان بانک ملی، این حرم مطهر را در انزوا و مهجوری قرار داده بود و از همه مهم‌تر مانع گسترش و توسعه عمرانی و فرهنگی این بقعه شده است.

تکلیف بانک ملی چه می‌شود؟

وجود ساختمانی قدیمی و با قدمتی افزون بر نیم‌قرن با عنوان بانک در حریم این بقعه خود یکی دیگر از دغدغه‌ها و سوا لاتی است که هنوز در ذهن بسیاری از همدانی‌ها مطرح می‌شود که با تملک این ساختمان چه بلایی سر این ساختمان قدیمی بانک خواهد آمد؟

البته این سؤال در فضای مجازی و مابین برخی از کاربران پیش‌ازاین به‌عنوان خوراکی برای تبلیغات تبدیل‌شده بود تا عده‌ای با مطرح کردن تخریب ساختمان بانک ملی به‌عنوان میراث فرهنگی چهره فعالیت‌های مذهبی را تخریب کنند.

در همین راستا مدیرکل سابق اداره کل اوقاف در آخرین ثانیه‌های خدمت عنوان کرد: در این رابطه مقررشده است تا استانداری همدان زمین و یا ملکی را به‌عنوان جایگزین در اختیار بانک ملی قرار دهد و از طرفی چون ساختمان بانک ملی به لحاظ معماری و تاریخی بافت باارزشی برای شهر همدان محسوب می‌شود لذا تخریب و تغییر در بنای این ملک به هیچ وجهه در دستور کار نیست و مقررشده است این بنا با حفظ ظاهر کنونی به‌عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی به بقعه متبرکه الحاق شود.

حال باید به نظاره نشست که قول توسعه این بقعه متبرکه که افزون بر نیم‌قرن مسئولان اوقاف ساختمان بانک را سد راه  آن می‌دانستند با برداشتن این مانع به چه شکلی دنبال می‌کنند و مدیرکل جدید اوقاف استان همدان تا چه میزان و به چه شکلی برای ترویج شعائر اسلامی و مذهبی از این فضای ایجادشده بهره‌برداری خواهد کرد؟

برچسب‌ها