قم- عملیات اجرایی ساخت خط یک مترو قم در نیمه دوم سال ۸۸ بااعتباری بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آغاز شد و با وجود اینکه مقرر بود تا ظرف مدت ۵ سال به بهره برداری برسد اما به دلایل متعدد از برنامه زمان بندی شده عقب افتاده است.

مترو قم به ایستگاه بهره‌برداری نزدیک‌تر شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:باوجوداینکه قرار بود فاز نخست مترو قم در پایان سال ۹۷ راه‌اندازی شود اما بنا بر گفته مسئولان شهری قم پیمانکار قرارداد که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا است با نوع قرارداد ارائه‌شده موافق نبود، چراکه اعتقاد داشت با اجرای آن حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ضرر می‌کند.

طبق طرح اولیه  قطار شهری قم از مسیر جنوب غربی به شمال غربی این شهر یعنی از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار است که دسترسی به آن از طریق ۱۴ ایستگاه میسر می‌شود و بنا بر گفته مسئولان شهری ظرفیت حمل‌ونقل آن بیش از ۲۲ هزار نفر در ساعت خواهد بود.

باوجود کلنگ زنی خط مترو قم اما به دلیل نبود دستگاه حفاری مکانیزه قریب به دو سال حفاری تونل مترو از مسیر مسجد مقدس جمکران به‌صورت دستی انجام شد که نتیجه مناسبی در برنداشت و شهریور ۹۲ بود که بالاخره دستگاه حفاری(TBM ) در مسیر تونل مترو قم از سمت قلعه کامکار مستقر شد و لذا وجود این مشکلات و هم چنین کمبود اعتبارات موجب شد این پروژه آن‌چنان‌که باید سرعت خوبی نداشته و از زمان‌بندی اولیه عقب بماند.

شرایط ناپایدار دلیل تأخیر

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در خصوص تأخیر این پروژه اظهار می‌کند: با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، امکان تعیین زمان برای بهره‌برداری از خط یک مترو قم ممکن نیست ولی تمام مجموعه مدیریتی قم در تلاش است تا مشکلات پیش پای این طرح برطرف شود و فاز اول آن به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

قطار شهری قم از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار است که و ظرفیت حمل‌ونقل آن بیش از ۲۲ هزار نفر در ساعت خواهد بودعلیرضا قاری قرآن بابیان اینکه در حال حاضر فاز نخست خط یک مترو قم ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تعداد ۶ ایستگاه این خط در حال تکمیل است ابراز می‌کند: فاز نخست خط یک مترو بنا بود تا پایان سال گذشته به پایان برسد که علاوه بر مشکلات اقتصادی داخلی، مسائل تحریم نیز بر تأخیر این پروژه تأثیرگذار بود.

وی در این رابطه توضیح می دهد: در بخش تجهیزات مترو، ۱۱ بسته تجهیزاتی مانند پله‌برقی، گیت ورودی، واگن و تهویه موردنیاز است که به‌نوعی همه این موارد به خارج از کشور وابستگی دارد.

وی با اشاره به تأمین ۳۱۵ واگن مترو برای سه شهر دیگر کشور و قراردادی که در این زمینه توسط دولت بسته‌شده بود ادامه می‌دهد: اعتبار آن توسط دولت برای مترو شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز تأمین‌شده بود که با رایزنی‌های صورت گرفته ، ۲۵ درصد به قرارداد مذکور اضافه شد که از این طریق واگن‌های موردنیاز مترو قم تأمین می‌شود.

امکان اجرای خط دو وجود ندارد

وی با اشاره به این موضوع که نوسانات اقتصادی فعال‌سازی خط یک مترو قم را با چالش مواجه کرده است یادآور می‌شود: با توجه به افزایش هزینه تکمیل این طرح بر پیمانکار به دلیل رشد چند برابری قیمت‌ها، امیدواریم با اصلاح قرارداد زمینه برای تسریع درراه اندازی این طرح فراهم شود.

قاری قرآن، با اشاره به تلاش مسئولان، رئیس مجلس و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار می کند: با مذاکره‌های انجام‌شده، هفت رام قطار برای مترو قم تصویب شد که این تعداد رام تا پنج سال پس از بهره‌برداری مترو قم کفایت می‌کند.

معاون فنی و عمرانی شهردار قم خاطرنشان می‌کند: امیدوار هستیم با مذاکرات، این تعداد رام افزایش و سهم بیشتری به مترو قم اختصاص پیدا کند.

قاری قرآن یادآور می‌شود: با تکمیل فاز اول خط یک مترو شهر قم؛ این مسیر به طول پنج کیلومتر و با ۲ ایستگاه از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری راه‌اندازی خواهد شد و فاز دوم خط یک مترو پس از فاز اول دنبال می‌شود.

وی بابیان این‌که برای خط دو مترو به میزان ۱۵ کیلومتر بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است می‌افزاید: وضعیت خط دو مترو نیز به همین شکل است و ابتدا باید برای این طرح تأمین بودجه و بعد وارد مرحله اجرایی شود و با شرایط موجود امکان اجرای خط دو مترو وجود ندارد.

برچسب‌ها