رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: ۱۲ کمیته ویژه، برنامه‌های متنوعی را برای برگزاری دهه کرامت انجام می‌دهند.

اقتصاد هنر را جدی بگیریم

محمدجواد استادی که به مناسبت دهه کرامت در گفت‌وگو با قدس سخن می‌گفت، افزود: آستان قدس رضوی برنامه‌های شاخص خودش را در گستره حرم رضوی برگزار می‌کند و جشن‌محور است و شهرداری مشهد هم حضوری شایسته در کمک به ایستگاه‌های صلواتی و غیره دارد. وی با تأکید بر اینکه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برنامه ویژه‌ای دارد، گفت: جشنواره فرهنگی و هنری موضوعی رضوی در این ایام برنامه‌های خاصی را نظیر شب‌های فرهنگ رضوی و جشنواره آوای ارادت را به اجرا درمی‌آورد و ۳۰ برنامه هم توسط کمیته ویژه، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و شب شعر را ساماندهی می‌کنند. وی اعلام کرد: ۲۰۰ کانون مساجد، نمایشگاه‌های کتاب با موضوع امام رضا(ع) دایر کرده و مسابقه کتابخوانی سبک زندگی رضوی و نمایش‌های موضوعی را به اجرا درمی‌آورند.

استادی در پاسخ به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در این ایام چه برنامه‌ای در دستورکار قرار داده است، گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متصدی فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیست و این هنرمندان حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری و ادبی هستند که مجری برنامه‌ها شناخته می‌شوند.

وی نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را هدایت، حمایت و نظارت برشمرد و افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلگر است و کار هماهنگی بین دستگاه‌ها را برعهده دارد و اگر موانعی بر سر راه هنرمندان ایجاد شود با استفاده از امکانات و تعاملاتی که با دیگر دستگاه‌ها دارد، آن را برطرف می‌کند و هماهنگ‌کننده‌ای در جهت توسعه فرهنگی و هنری به شمار می‌آید. بر این باوریم که فعالیت‌های مردمی و خودجوش عملکرد بسیار چشمگیری دارد که باید این رویکرد مردمی در تمام رویدادها و مناسبت‌ها مورد توجه واقع شود و نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم براساس قانون و شرح وظایف، تسهیل و نظارت است نه دخالت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید به این نکته مهم توجه نشان داد که خود را خدمتگزار هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و ادب بدانیم و کمک کنیم که هنرمندان ایده‌ها، تولیدات و خدمات فرهنگی و هنری خود را براحتی در اختیار مردم قرار دهند و در همه حوزه‌ها از جمله هنرهای تجسمی، موسیقی نمایش و امثال آن باید شرایط خوبی را برای هنرمندان فراهم سازیم و بدانیم که ما تولیدکننده نیستیم، برگزار کننده هم نیستیم بلکه در جهتی حرکت می‌کنیم که امکانات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی در مورد صدور مجوزها هم گفت: در حوزه نمایش و کتاب، مجوزها از طرف اداره کل صادر می‌شود و اداره فرهنگ و ارشاد مشهد با کمترین زمان و کمترین حضور فیزیکی ارباب رجوع در پی آن است. استادی بر این باور است که رویکرد توسعه اقتصاد هنر را باید جدی گرفت و گفته رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی تحت عنوان مثلث توسعه اقتصاد فرهنگی را باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی و ارشاد اسلامی قرار داد و از هنر برای خلق ثروت استفاده کرد. وی گفت: فرهنگ نباید مصرف‌کننده باشد بلکه باید مولد و ثروت‌آفرین تلقی شود و با پشتوانه غنی فرهنگی باید کسب درآمد کرد. وی درباره زیرساخت‌ها و کمبودهای احتمالی در حوزه سخت‌افزاری هم گفت: در بخش نگارخانه‌ها، کمبودهایی وجود دارد و در جاهایی هم  که سالن‌های سینما، نمایش و زیرساخت‌ها کمتر با مشکل مواجه‌اند باید کیفیت را ارتقا دهیم و در این رابطه طرفیت بخش خصوصی بسیار ثمربخش است و در اولویت اداره فرهنگ و ارشاد مشهد  قرار دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها