رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رفتار و فرهنگ رضوی به ما می آموزد که باید روحیه گفت و گو و تعامل و سیاست همزیستی مسالمت آمیز با دیگران را آموخته و آن را به صورت عملی در زندگی اجرا کنیم.

خاموش شدن شعله های جنگ با ترویج فرهنگ رضوی

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا رئیسیان در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: ائمه اطهار علیهمالسلام همه نور واحدند و ویژگی های یکسانی دارند. اما هر امامی به لحاظ موقعیت اجتماعی و شرایطی که در دوره زندگانی اش وجود داشته بهترین سیاست را اتخاذ می کرده است. امام رضا(ع) با توجه به شرایط زمانه خودشان، سیاست گفت و گو با ادیان و مذاهب مختلف و تبیین حق و حقیقت از طریق مناظره را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: بررسی زمان و اقتضائات سیاسی و اجتماعی و نیز دلایل مسافرت امام(ع) به خراسان حاوی نکات و درسهای فراوانی است و شیعیان باید از این آموزه ها بهره های کافی را ببرند.

وی با اشاره به بروز شرایط ویژه در دوره حکمرانی مامون تصریح کرد: آن زمان مامون شرایطی را پیش آورده بود که بسیاری آن دوره را عصر ترجمه نامیده اند. بسیاری از کتب یونانی و دیگر ملل مختلف به زبان عربی ترجمه شده بود. در واقع جامعه اسلامی با موجی از افکار و اعتقادات جدید و بیگانه مواجه شده بود.

وی افزود: درعین حال حضور علمای مسیحیت و یهودیت و سایر مذاهب در خراسان قدیم، شرایطی را پیش آورده بود که وجود مرجعی علمی و محورگونه الزامی می نمود که او بتواند برای شبهات و سئوالات مختلف و جدید که با ورود این علوم به خراسان بوجود آمده بود، پاسخی در خور و شایسته داشته باشد.

وی ابراز داشت: باید در مورد روحیات مامون در نظر داشت، علیرغم تفکرات خبیث سیاسی که در این زمینه با دیگر حاکمان حکومت عباسی مشترک بود از نظر داشتن دغدغه های فکری و علمی و تحقیق و بررسی در علوم مختلف تفاوت عمده ای با هم کیشان خود داشت. مامون اهل تفکر و مطالعه بود. از سووالاتی که مامون از امام پرسیده، کاملا واضح و نمایان است که هم سواد و تحقیق داشته و هم برای برپایی مراسم گفت و گوی بین ادیان بسیار راغب بوده است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شرایط و وضعیت آن عصر اقتضا می کرد که یک مرجع علمی بلامنازع و معصوم در این مراسمات حضور داشته باشد تا بتواند جوابی درخور و شایسته داشته و از آموزه های دینی و اسلامی دفاعی عقلانی انجام دهد. امام رضا(ع) به خوبی توانستند مخاطرات عصر ترجمه را به محسنات تبدیل کنند.

وی تاکید کرد: رفتار و فرهنگ رضوی به ما می آموزد که باید روحیه گفت و گو و تعامل و سیاست همزیستی مسالمت آمیز با دیگران را آموخته و آن را به صورت عملی در زندگی اجرا کنیم. این موضوع یکی از کاربردی ترین موضوعاتی است که امروزه بشر به آن نیاز دارد.  

وی بیان داشت: در عصر حاضر به دو ویژگی رفتاری نیازمندیم. یکی تبیین درست و صحیح از آموزه های دینی براساس منابع اصیل، که باعث می شود افراط گری های که به نام دین و به دنبال پیروی از تفکرات وهابیت و سلفی گری پدید آمده و چهره اسلام را به مردم دنیا خشن نشان داده است جلوگیری کنیم. همینجا باید گفت که خشونت های صورت گرفته توسط این گروه ها نشان دهنده این است که آنها فهم درستی از مبانی دینی ندارند.

دکتر رئیسیان اضافه کرد: دیگر ویژگی رفتاری که باید کسب شود، موضوع داشتن زندگی مسالمت آمیز با دیگر فرق و مذاهب است. امروزه مسلمانان و شیعیان زیادی در سراسر دنیا در حال زندگی هستند و همچنین ادیان و مذاهب مختلفی در کشور خودمان حضور دارند. تمام گروهها و تفکرات برای دوری جستن از خشونت، نیازمند درس گرفتن از سیره رضوی هستند.

 وی اظهار کرد: باید روحیه تعامل و تساهل و همزیستی مسالمت آمیز را از ائمه اطهار علیهم السلام بیاموزیم. به تعبیر امیرالمومنین علی(ع)، مردم یا هم کیش ما هستند یا هم خلقت و هم آفرینش ما و مانند ما آدم هستند.

وی تصریح کرد: باید پیروان همه ادیان و بخصوص شیعیان با تاسی از ائمه اطهار علیهماالسلام بتوانند آرا و اعتقادات متفاوت را تحمل کنند و صدای تفکرات مخالف را بشنوند. چه بهتر که توانایی علمی کافی نیز برای گفت و گو آرام و منطقی وجود داشته باشد. اما اگر هم توانایی پاسخگویی ندارند به لحاظ اخلاق علوی و رضوی باید با سایر ادیان تعامل داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های مهم دهه کرامت این است که آموزه های اصیل چه در مبانی نظری و علمی و چه از لحاظ عملی و تعامل با دیگر فرق، را تمرین و به نمایش بگذاریم. دهه کرامت بهترین فرصت برای آموختن و عملی کردن این موضوع است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها