سرویس اطلاعات خارجی انگلیس اسناد دولتی درباره حمایت از کودتای ۲۸ مرداد و همکاری با رژیم صهیونیستی علیه ایران را از حالت محرمانه خارج کرد.

افشای عملیات مخفیانه ام‌آی۶: از نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد تا همکاری با اسرائیل علیه ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مارک کورتیس، مورخ و تحلیلگر سیاست خارجی انگلیس، در رشته توئیت‌هایی به اسناد دولتی این کشور که از حالت محرمانه خارج شده است، پرداخت. این اسناد عملیات مخفی ام‌آی ۶ (سرویس اطلاعات خارجی انگلیس) در نپال، حمایت انگلیس از جنگ نیجریه در جمهوری بیافرا، آزمایش‌های شیمیایی روی بریتون‌ها/نیجریه‌ای‌ها و حمایت انگلیس از آل سعود را فاش می‌سازد.

در بخش ایران این اسناد، نقش انگلیس در کودتای ۱۹۵۳ (کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) و حمایت آن از ساواک، سرویس امنیتی مخوف شاه، در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ و همکاری مخفی اخیر آن با رژیم صهیونیستی علیه ایران فاش شده است.

مارک کورتیس نوشت: اسناد از طبقه‌بندی خارج شده انگلیس در خصوص نیجریه نشان می‌دهد چطور دولت کارگر در ۱۹۷۰-۱۹۶۷ از جنگ خونین علیه بیافرا حمایت کرد و مخفیانه دولت نیجریه را مسلح کرد، به پارلمان درباره تامین گسترده منابع اسلحه که عمدتا برای «دسترسی به نفت» صورت گرفت، دروغ گفت. بیافراها افرادی نبودند که حقوق آن‌ها نزد انگلیس از احترام برخوردار باشد.:

او افزود: «در سال ۲۰۱۵ یک مورخ فاش کرد که دولت انگلیس هزاران نفر را در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در معرض آزمایش‌های شیمیایی مخفی قرار داد و مواد شیمیایی بر سر مردم انگلیس ریخت و در نیجریه آزمایش جنگ‌افزارهای شیمیایی انجام داد تا تاثیر گاز اعصاب را بر آن‌ها بسنجد.»

 تحلیلگر سیاست خارجی انگلیس انگلیس اضافه کرد: اسناد از طبقه‌بندی خارج شده انگلیس در خصوص عربستان سعودی، معاملات تسلیحاتی و سیاست انگلیس را در نگه داشتن سعودی‌ها در قدرت و نقش آن در شکل گیری عربستان و نقش مخفی انگلیس در کودتا در کاخ آل سعود را فاش می‌سازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها