غلامرضا کحلکی گفت: خروج امارات از معرکه یمن، سیگنالی برای جامعه جهانی است که یک جای کار در یمن می‌لنگد از این رو عربستان باید هزینه بیشتری بدهد.

هزینه‌های بحران یمن برای امارات غیرقابل تحمل شده است/ آمریکا به سعودی‌ها اجازه خروج از مهلکه یمن را نمی‌دهد

غلامرضا کحلکی کارشناس امنیت بین‌الملل و مطالعات تروریسم در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص چرایی خروج امارات از یمن گفت: در تمام تحولات عرصه بین‌الملل ائتلاف‌ها و اتحادها با دو هدف اصلی مشروعیت بخشی و بالا بردن تعداد طرفین شکل می‌گیرد چرا که  ائتلاف‌ها و اتحادها برای مشروعیت بخشی به اقدام خود در عرصه بین‌الملل به دنبال وارد کردن طرفین بیشتری در ماجرا هستند از این رو عربستان سعودی، امارات را برای مشروعیت بخشیدن به تجاوز به یمن وارد چنین بحرانی نمود.

وی در این باره افزود: از سوی دیگر یکی از اهداف عربستان سعودی در باز کردن پای امارات به بحران یمن تقسیم هزینه‌های اقدامات نظامی و غیر نظامی در عرصه بین‌الملل بین خود و امارات بود. هنگامی که از جنگ صحبت می شود هزینه ها و کنترل آن بسیار حائز اهمیت است اساسا ورود امارات به بحران یمن از این باب نیز قابل ارزیابی است اما امروز آنچه منجر به ورود امارات به جنگ یمن شده بود اصلی ترین عامل در خروج این کشور از جنگ یمن است.

کارشناس امور بین الملل خاطر نشان کرد: اساساً مشروعیت اقدام علیه یمن برای ائتلاف زیر سؤال رفته است از یک سو افکار عمومی جهان به این موضوع واقفند که عربستان سعودی با هدف کنترل منطقه استراتژیک باب المندب  و خلیج عدن وارد جنگ یمن شد تا از این راه در جا به جایی انرژی نقش ویژه وتأثیرگذاری داشته باشد، قطعاً زمانی که با چنین قصد ونیتی وارد بحران و جنگی می‌شوید در برابر جامعه بشری قرار می‌گیرید که حقوق بشر را باید مورد توجه قرار دهید، از این رو بحران مشروعیت درائتلاف نمود بیشتری می‌یابد؛ همانگونه که عربستان سعودی نتوانست مانع  انتشار گزارشهایی شود که نقض فاحش حقوق کودکان در یمن یا نابود ساختن زیر ساخت‌های این کشور را برملا کرد.

غلامرضا کحلکی کارشناس امنیت بین الملل و مطالعات تروریسم گفت: از سوی دیگر هزینه ائتلاف برای اماراتی‌ها با عربستان سعودی بسیار گزاف و غیر قابل تحمل شده؛ ائتلافی که قرار بود موجب کنترل بیشتر مناطق استراتژیک یمن و حیات خلوت شدن این کشور برای عربستان شود نه تنها منجر به چنین موضوعی نشد بلکه امارات را که قرار بود در سفره سعودی ها شریک کند نیز در حجم سنگینی از هزینه‌ها فرو برد. یمنی‌ها در خلال جنگ از خود محافظت کردن را یاد گرفتند و موشک‌های یمنی نیروهای ائتلاف را با بحران و خطر مواجه کرد لذا در زمانی که دیگر مبارزه با یمنی‌ها از حداقل مشروعیت نیز برخوردار نیست و برای امارات توجیه اقتصادی هم ندارد یمن پای خود را از این معرکه بیرون کشید.

 وی بیان داشت: خروج امارات از معرکه یمن برای عربستان سعودی به این معناست که باید انرژی بیشتری صرف کند چرا که جامعه جهانی تداوم بحران در یمن را دیگرنمی پذیرد؛ قطعاً وقتی یک سوی مداخله از یک ائتلاف خارج می‌شود سیگنالی برای جامعه جهانی است که یک جای کار در یمن می‌لنگد از این رو عربستان باید هزینه بیشتری بدهد.

کارشناس امور بین الملل تصریح نمود: به عنوان مثال عربستانی‌ها باید باج بیشتری به آمریکایی ها بدهند تا اهداف خود را در یمن دنبال کنند.اگر چه به راحتی در یمن نمی‌توانند اهداف حیاتی خود را دنبال کنند فراموش نکنیم عربستان سعودی درمنطقه درگیر ماجراهای دیگری نیز هست بنابراین یمن در حال حاضر تبدیل به باتلاقی برای عربستان سعودی شده است. عربستان سعودی از یک سو با قدرت منطقه‌ای تأثیر گذاری نظیر جمهوری اسلامی ایران رو به روست و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران و متحدانش از یمن، یمن را به یک قدرت ویژه و خاص تبدیل کرده است که قبل از ورود عربستان به این بحران در این شکل از قدرت نبوده است.

غلامرضا کحلکی کارشناس امنیت بین الملل و مطالعات تروریسم گفت: قطعاً با خروج امارات از عربستان این کشور باید هزینه بیشتری صرف کند تا با هزینه کرد بیشتر دلار دهان مسؤولان بین‌المللی را درمقابل جنایتهای یمن ببندند همانگونه که توانست خود را از لیست سیاه ناقضان حقوق بشر و خریدن آقای «بانکی مون» نجات دهد. قطعاً آقای ترامپ نیز منتظر بهره بردن و دوشیدن عربستان است. ترامپ به زودی از عربستان بیشتر برداشت خواهد کرد چرا که امروز عربستان تنهاتر شده و بازار داغی برای خرید تسلیحات آمریکایی شده است؛ بنده براین باورم که آمریکا اجازه خروج سعودی‌ها را از مهلکه یمن به آنها نمی‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها