سقوط قیمت دلار به کانال 11هزارتومانی و خالی شدن بخش بزرگی از حباب قیمت سکه وطلا ، امروز تاثیر خود را بر سایر بازارها گذاشت و در اولین قدم این بورس بود که باکاهش بیش از 7هزار واحدی شاخصهایش سقوطی چشمگیر را تجربه کرد.شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه با ریزش 7035 واحد به رقم 246 هزار و 268 واحد رسید.

همزمانی کاهش قیمت دلار باسقوط شاخصهای بورس/ سرمایه گذاران بازار طلا ، نقره داغ شدند/ خودرو به جاده ارزانی بازگشت

البته به گفته کارشناسان خیلی نباید و نمیتوان میان کاهش دو هزارتومانی قیمت دلار و سقوط شاخصهای بازار بورس ارتباط برقرار کرد اما این همزمانی باعث شده تا خواسته وناخواسته و باتوجیه و بی توجیه این تاثیر به ثبت برسد.

این درحالی است که از تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار طلا و سایر بازارها که قیمتهای کاذبی را تحمل میکردند نمیتوان چشم پوشیدو درصورت تداوم کاهش قیمت دلار یا حداقل باقی ماندن در کانال 11هزارتومانی باید شاهد کاهش قیمت دربخشی دیگر از بازارهایی باشیم که با واردات کالا یامواد اولیه سروکار داشته اند.

***دلار فروشی در روز باخت

ریزش ادامه دار قیمت دلار در بازار ارز موجب شده تا مردم نسبت به فروش ارزهای خانگی اقدام کنند؛ با افزایش عرضه در بازار، قیمت دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد.ریزش قیمت‌ها موجب افزایش میزان فروشنده‌ در بازار شده است؛ جمع زیادی از مردمی که به دارندگان دلارهای خانگی شهرت دارند، امروز وارد بازار شده و نسبت به فروش ارزهای خانگی اقدام کرده اند.

یکی از فعالان بازار ارز می گوید: مردم زیادی در یکی دو روز گذشته برای فروش دلار به بازار می آیند و قصد فروش سریع دلارهای خود را دارند. او ادامه میدهد: صراف‌ها نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و فقط خریدار دلارهای ارزان هستند.گروهی از بازاری‌ها معتقدند: دشواری و محدود شدن تراکنش روزانه ریالی از طریق دستگاه‌های پوز و حاکم شدن فضای جدید بر بازار آزاد ارز که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده، تعداد و سرعت معاملات عمده بازار آزاد را کاهش داده است.

اقدامات انجام گرفته از سوی بانک مرکزی در ماه های گذشته توانسته با تأثیر گذاری سریع در کنار استفاده از سایر ابزارهای بازارساز، سهم فعالیت‌های سوداگرانه در بازار و التهابات قیمتی را بسیار کمرنگ کند.البته نباید از تأثیر افزایش نظارت بر فعالیت صرافی‌ها و رصد دلالان در بازار ارز که موجب خروج تقاضای سفته بازی از این بازار و برقراری ثبات نسبی شده، غافل شد.

یکی از دیگر عوامل تأثیر گذار در بازار ارز که موجب ادامه روند ریزشی قیمت دلار شده است، کاهش فاصله قیمتی بین بازار آزاد و بازار نیمایی در آستانه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی است.پیش از آغاز سال 98، فاصله این دو نرخ بالای 40 درصد بود، ولی با ثبات نسبی دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ این ارز در سامانه نیما شکاف آنها به حدود 10 درصد رسیده است.

نزدیک شدن قیمت‌ها در دو بازار در کنار لزوم ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های صادراتی تا آخر تیرماه موجب شدت گرفتن واریز ارزهای صادراتی به این سامانه و همچنین کاهش تقاضای مازاد برای ارز شده است.ضمن آنکه اعلام برنامه های دولت برای دریافت مالیات از سکه و ارز و شناسایی تراکنش‌های بانکی  هم از دیگر دلایل مهم برای خروج سفته بازی از بازار است که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه خروج سفته‌بازی از بازار سکه و ارز را به دنبال داشته و از عوامل مهم کاهش قیمت دلار در هفته‌های گذشته به شمار می‌رود.

***فروشندگان سکه دربازار

خرید طلا و سکه از گذشته به عنوان یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری مطمئن برای مردم بوده و بسیاری از افراد به جای پس‌انداز پول خود به سراغ خرید طلا و سکه می‌رفتند تا ارزش پول خود را حفظ کنند.این موضوع همچنان نیز یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که مردم برای پس‌انداز پول خود استفاده می‌کنند؛ هرچند که از سال گذشته بسیاری از مردم به جای ورود به بازار طلا و سکه، به سوی خرید دلار رفتند، چرا که در زمانی اندک با ایجاد التهاب در بازار و تحت تأثیر روانی، قیمت دلار به یک‌باره افزایش یافت.

همزمان با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، قیمت طلا نیز رو به فزونی گذاشت و رفته رفته سکه بهار آزادی پنج میلیون تومان را نیز رد کرد، اما بار دیگر به زیر پنج میلیون تومان بازگشت.در این شرایط با توجه به شرایط ناپایدار بازار ارز، بسیاری از افراد که علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این بازار نداشتند، به سوی خرید طلا و سکه رفتند تا ارزش پول خود را حفظ کنند.

هرچند که پیش‌بینی می‌شد که سال جاری سال سختی برای ایرانیان باشد و برخی نیز از افزایش شدید قیمت دلار و سکه در سال ۱۳۹۸ خبر می‌دادند، اما آمارها نشان می‌دهد که قیمت سکه در سال جاری تاکنون کاهشی بوده است.در روزهای پایانی سال گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و هر سکه طرح قدیم با قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد؛ نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب، دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

با ورود به ماه دوم سال جاری، قیمت سکه با افزایش همراه بود و هر سکه طرح جدید چهار میلیون و ۸۵۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد.از سوی دیگر نیم سکه نیز به قیمت دو میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و ربع سکه هم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.قیمت سکه در روزهای نخستین ماه سوم سال، تغییر چندانی نسبت به اردیبهشت ماه نداشت؛ به طوریکه قیمت هر سکه طرح جدید چهار میلیون و ۸۱۰ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود؛ نیم سکه و ربع سکه نیز با نرخ‌های دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان خرید و فروش شدند.

از روزهای پایانی خردادماه قیمت دلار و سکه کاهش یافت و در نخستین روز تیر ماه، هر سکه طرح جدید به قیمت چهار میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و طرح قدیم چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.قیمت نیم سکه در این روز دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.اما آخرین قیمت‌ها از بازار سکه نشان می‌دهد که این بازار در این روزها به روند نزولی خود ادامه داده و قیمت سکه با کاهش قابل توجهی روبرو شده است؛

***ترکیدن حباب طلا

درهمین حال یک کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به تاثیر کاهش ارزش دلار بر بازار طلا و افزایش عرضه سکه از سوی صاحبان آن گفت: بعد از حدود دو سال قیمت طلای خام ۱۸ عیار به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلا به قیمت ۳۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است.

محمدرضا کشتی‌آرای ، اظهار کرد: در پی کاهش شدید قیمت دلار در بازار ایران، ارزش طلا و انواع سکه روند نزولی به خود گرفته است و این موضوع عاملی شده تا قیمت هر گرم طلا بعد از دو سال به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان برسد.این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این‌که حجم عرضه از تقاضا پیشی گرفته است، گفت: در چند روز اخیر میزان فروش و عرضه سکه در بازار به شدت افزایش یافته و این موضوع در کنار کاهش ارزش دلار، عامل کاهش قابل توجه قیمت طلا و سکه بوده است.

وی یادآور شد: صاحبان سکه در چند روز اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که نگهداری سکه سودی برای آنها ندارد و داشته‌های خود را در بازار عرضه کرده‌اند که در پی این اتفاقات، حباب سکه به ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافته و بررسی‌ها نشان از آن دارد که حباب سکه طی یک روز اخیر، ۹۰ هزار تومان کاهش یافته است که در نهایت منجر به کاهش ۱۸۰ هزار تومانی قیمت سکه طی یک روز اخیر شده است.

کشتی‌آرای با تاکید مجدد بر این‌که ارزش طلای خام ۱۸ عیار بعد از دو سال به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان رسیده است، یادآور شد: در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون تومان، سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، سکه گرمی ۹۶۰ هزار تومان، هر مثقال طلای خام ۱۷ عیار یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۳۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است.

***خودرو در جاده ارزانی

بنابرگزارشهای رسیده از بازار خودرو ، کاهش قیمت دلار طی روزهای اخیر براین  بازار نیز تاثیرگذار بوده و موجب پایین آمدن قیمت برخی خودروها به ویژه خودروهای وارداتی در بازار شده است.فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند این کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه داشته باشد. در این شرایط خریدار زیادی در بازار وجود ندارد و مشتریان منتظر کاهش دوباره قیمت‌ها هستند.

بررسی بازار خودروهای وارداتی نشان می دهد قیمت هر دستگاه النترا از ۵۲۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت سانتافه که تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود حالا در بازار به ۸۲۰ میلیون تومان رسیده است.در مورد چانگان نیز باید به کاهش قیمت ۱۰ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که هم اکنون با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

بررسی قیمت خودروهای مونتاژی نیز نشان می‌دهد قیمت سراتو سایپا با افت ۱۰ میلیون تومانی طی روزهای اخیر به ۲۹۷ میلیون تومان در بازار رسیده است. قیمت پژو ۲۰۰۸ نیز در بازار با افت ۱۵ میلیون تومانی به ۳۱۵ میلیون تومان رسیده است.

در کنار خبرهای مطرح شده مبنی بر تحویل خودروهای کف کارخانه‌های خودروساز به مشتریان، کاهش قیمت دلار بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیرگذار بوده به طوری که طی روزهای اخیر قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش 3.5 میلیون تومانی به 79.5 میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش 3 میلیون تومانی قیمت به ۹۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

هر دستگاه سمند نیز با افت قیمت 2.5 میلیون تومانی، این روزها در بازار ۷۹ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. در مورد پژو ۴۰۵ نیز باید به کاهش قیمت یک و نیم میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کنیم که حالا ۷۷ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V8 نیز با افت ۶ میلیون تومانی در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

***خریدار خودرو نداریم

در عین حال در مورد محصولات سایپا باید بگوییم که فاکتور شدن خودروهای این گروه خودروسازی باعث شده تا قیمت محصولات این شرکت در بازار تقریباً ثابت باقی بماند به طوری که سایپا ۱۱۱ با قیمت ۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت سایپا ۱۳۱ نیز در بازار ۴۵ میلیون تومان و قیمت هر دستگاه تیبا ۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

سعید مومنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در این خصوص گفت: قیمت دلار بر بازار خودرو به ویژه خودروهای وارداتی تأثیر گذار است به طوری که این اثر را طی یک هفته آینده با نمود بیشتری در بازار مشاهده خواهیم کرد.وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد و همه منتظرند تا قیمت‌ها باز هم کاهش یابد.

به گفته موتمنی، فشار وزارت صنعت برای تحویل خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز و همچنین تکمیل خودروهای ناقص موجود در پارکینگ کارخانه‌های خودروساز باعث شده تا قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی داشته باشد.

محمدی، یکی دیگر از فروشندگان خودرو می‌گوید: هرچند تحویل برخی خودروها از سوی شرکت‌های خودروساز با محدودیت روبرو است ولی طی روزهای اخیر عطش خرید در بازار فروکش کرده و کاهش تقاضای خرید باعث شده تا قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشند.وی پیش بینی کرد با ادامه روند کاهش قیمت دلار و بهبود تحویل خودرو به مشتریان، قیمت خودرو در بازار همچنان روندی نزولی را طی کند.

برچسب‌ها