محمدحسین فرهنگی گفت: اگر تلقی اروپایی‌ها از اینستکس همانی باشد که در ابتدا اعلام کردند، مسلم است که این سازوکار مالی مانع جدّی را از تحریم‌های سخت برنخواهد داشت. اینستکس باید کارکردی متناسب با آنچه که در برجام آمده، داشته باشد نه آنکه اروپایی‌ها اموال خودمان را با صلاحدیدشان بصورت کالا برگردانند.

کارکرد اینستکس باید متناسب با موارد قید شده در برجام باشد/ موفقیت اروپایی‌ها در عمل به تعهداتشان محل تأمل جدی است

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «قدس آنلاین»،  درباره تصمیمات برجامی جمهوری اسلامی ایران و عملکرد اروپایی ها در عمل به تعهداتشان در قبال کشورمان، اظهار داشت: مسیر گام به گام و منطقی که جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام چه درخصوص صبر یکساله چه ضرب الاجل ۶۰ روزه‌ای که درپیش گرفت، به نوعی اروپایی ها را وادار کرده برای اینکه دستاوردهایشان در توافق برجام از بین نرود تدابیر عملی و جدی درنظر بگیرند. اینکه اروپایی‌ها تا چه حد در عمل به تعهداتشان موفق باشند، محل تأمل جدی است و ما امیدواریم که اقدامات آنان به نتیجه مثبت برسد اما با توجه به عملکردی که در این مدت از اروپایی‌ها شاهد بودیم چندان خوشبین نیستیم.

محمدحسین فرهنگی درباره عملیاتی شدن اینستکس نیز تصریح کرد: اجرای اینستکس بسته به این است که اروپایی‌ها چه تلقی از تعریف آن داشته باشند. اگر تلقی آنها همانی باشد که در ابتدا درباره این سازوکار مالی اعلام کردند، مسلم است که اینستکس به درد ما نمی‌خورد و مانع جدّی را از تحریم‌های سخت برنخواهد داشت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: ایران باید در جریان تبادلات مالی خود امکان فروش نفت، جابجایی ارز و سرمایه را داشته باشد. در حال حاضر مبالغ هنگفتی در برخی از کشورها متمرکز شده که اگر آن مبالغ به داخل کشور بیاید تحولات بزرگی در ارتباط با شرایط ارزی و نوسانات ارزی به نفع عامه مردم بوجود می‌آورد. این سازوکار مالی باید کارکردی متناسب با آنچه که در برجام آمده و قید شده داشته باشد نه آنکه اروپایی ها اموال خودمان را با تشخیص و صلاحدیدشان بصورت کالا برگردانند، کالاهایی که چه بسا نیاز کنونی کشور نباشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها