کامران ندری -اقتصاددان- گفت:کاهش اختلاف بین بازار آزاد و سامانه نیما عامل مهمی در ایجاد انگیزه برای ورود ارز صادر کنندگان به بازار شده است لذا شاهد افزایش میزان ارز به سامانه نیما هستیم.

سیاست‌های بانک مرکزی عامل کاهش نرخ ارز است/ بار تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد خالی شده است

کامران ندری عضو پژوهشکده پولی و بانکی و اقتصاددان در گفتوگو با قدس آنلاین در خصوص چرایی کاهش نرخ دلار و ارز گفت: دو دسته از اقدامات بانک مرکزی درماههای اخیر در کاهش نرخ ارز بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد لذا عمدتاً نرخ ارز در خارج از ایران در دبی، سلیمانیه، هرات و ... تعیین می‌شود از این رو آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی با ایجاد محدودیت در تراکنش‌های بانکی دستگاه‌های کارتخوان در خارج از کشور به‌نحوی توانسته تأثیر محسوسی در کاهش تقاضای سفته بازان در بازار ایجاد کند.

وی دراین باره افزود: از سوی دیگر آزاد سازی های قیمت‌ها در سامانه نیما وکاهش فشارهای دولت در تعیین نرخ مشخص و الزام بانک مرکزی به قرار دادن مشوق هایی برای ورود ارز حاصل از واردات غیر نقتی از جمله  موضوعاتی است که در کاهش نرخ ارز بخصوص دلار تأثیر گذار بوده است. کاهش اختلاف بین بازار آزاد و سامانه نیما عامل مهمی در ایجاد انگیزه برای ورود ارز صادر کنندگان به بازار شده است لذا شاهد افزایش میزان ارز به سامانه نیما هستیم.

صف‌های طولانی فروش،عامل کاهش نرخ دلار است

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: در کنار تأثیرگذاری سیاست‌های بانک مرکزی بر نرخ ارز نمی‌توان جو روانی موضوعات مختلفی چون خالی شدن بار تحریم‌های آمریکا و اضطراب دارندگان ارز در کاهش بیشتر نرخ ارز را نادیده گرفت. جو روانی ایجاد شده منجر به تشکیل صف‌های طولانی شده؛ صف هایی که دارندگان ارز خانگی با ترس از کاهش بیشتر قیمت ارز؛ دلار بیشتری را به بازار تزریق می کنند؛ تعمیق رکود و کاهش تقاضا برای دریافت ارز در پی تورم ایجاد شده نیز از جمله دلایلی است که در نزولی شدن نرخ ارز مؤثر بوده است.  

 ندری در پایان گفت: نکته دیگری که در کل می‌تواند بر کاهش نرخ ارز تاثیر گذار باشد تخلیه بار منفی تحریم‌های نفتی آمریکاست که اثر خود را بر بازار پیاده کرده است بنابراین این تصور به واقعیت پیوسته که تحریم‌ها هر آنچه بوده اتفاق افتاده است و زین پس تأثیر قابل توجه دیگری به جای نمی‌گذارد مگر اینکه در آینده شاهد اتفاقات دیگری درعرصه سیاست بین‌الملل باشیم که بالطبع بر اقتصاد کشور نیز تأثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها