ایلام-پژوهشگران بر این باورند که نادیده گرفتن بخش قابل‌توجهی از مناطق کشور در برنامه‌های توسعه باعث شد تا این مناطق ازنظر شاخص‌های کلان و ازجمله شاخص‌های اقتصادی از دیگر مناطق عقب بمانند. این موضوع باعث شده که امروزه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در پهنه جغرافیای توسعه ملی و منطقه‌ای، تفاوت در شاخص‌های کلان اقتصادی، بخصوص متوسط درآمد سرانه استان‌ها باشد.

چرا ایلام از توسعه بازماند؟

قدس آنلاین-گروه استان ها:استان ایلام از سال گذشته شاهد برگزاری و میزبانی بسیاری از مسئولان در قالب طرح آمایش سرزمینی و بررسی کمبودها و موانع توسعه قرارگرفته است.

گفتنی است سفر هیئت مدیران اقتصادی کشور به این استان  و در روزهای پایانی تیرماه موجب شد تا روزنه‌ای از امید برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد و مردم استان و مسئولان را در جبران کمبودها امیدوارتر کند.

استان ایلام باوجود برخورداری از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و برخورداری از منابع نفت و گاز یک از استان‌های دارای قابلیت‌های توسعه است که بنا بر گفته مدیران آن این ظرفیت‌ها نتوانسته به شکوفایی و تولید ثروت در آن منجر شود و این سؤالی است که استاندار ایلام در خصوص دلایل آن این‌گونه پاسخ می‌دهد.

چرا ایلام از توسعه جا ماند؟

استاندار ایلام  در همین رابطه بابیان اینکه حضور هیئت مدیران اقتصادی کشور به ایلام فرصتی مناسب و کم‌سابقه برای طرح مشکلات بود عنوان می‌کند: منابع نفت و گا، محور اربعین، مرز مهران و برخورداری از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق ازجمله شاخص‌های ملی استان ایلام است که می‌تواند درراستای توسعه این استان مهم واقع شود.

استان ایلام باوجود بهره‌مندی از مزیت‌های بالقوه نسبی در بخش‌های مختلف نفت و گاز، آب‌وخاک و گردشگری اما متأسفانه در ردیف مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور قرار داردقاسم دشتکی سلیمانی با اشاره به این ظرفیت‌های بالفعل اظهار می‌کند: ۳.۵ درصد مبادلات تجاری کشور از طریق مرز مهران انجام می‌گیرد و روزانه بیش از چهار هزار نفر زائر و تاجر از طریق همین مرز تردد می‌کنند و در اربعین نیز افزون بر ۶۵ درصد زائران استان ایلام را دررفت و برگشت انتخاب می‌کنند. از همین رو این قابلیت‌ها می‌طلبد تا نگاه به این استان یک نگاه ملی باشد.

وی با تکرار  این موضوع که در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور ازجمله طرح آمایش سرزمین باید نگاه مسئولان به استان ایلام یک نگاه ملی باشد می‌افزاید: با این اوصاف استان ایلام با مشکلاتی چون فقر، اختلاف سطح درآمدی اقشار، بیکاری، کمبود فرصت‌های شغلی، جمعیت زیاد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی، و سای مشکلات درگیر است.

وی تأکید کرد: اگر برای استان ایلام شاخص‌ها درست جانمایی و تعریف شود شاهد رشد و ارتقای همه‌جانبه این استان در زیر بخش‌های مختلف خواهیم بود و حتی ایلام در بعضی شاخص‌ها مثل کشاورزی استعداد تبدیل‌شدن به قطب و پیشران در کشور را دارد.

سایه جنگ

قاسم سلیمانی دشتکی در همین رابطه عنوان می‌کند: استان ایلام باوجود بهره‌مندی از مزیت‌های بالقوه نسبی در بخش‌های مختلف نفت و گاز، آب‌وخاک و گردشگری اما متأسفانه در ردیف مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور قرار دارد.

وی ابراز می‌کند: درست در دهه ۶۰ تا سال‌های میانی دهه ۷۰ که برنامه توسعه با شتابی تند در مناطق مختلف کشور پیگیری می‌شد اما ایلام به‌عنوان جبهه میانی دفاع مقدس هشت سال در جنگ تحمیلی و قریب همین نیز مدت نیز در حال بازسازی خرابی‌های جنگ بود.

وی یادآورمی‌شود: خرابی‌هایی که دامن آن از شهرها و روستاهای اشغال‌شده مهران و دهلران شروع می‌شد و تا دیگر مناطق شهری استان که در جریان ۳۶۰ موردحمله سنگین بمب‌افکن‌های دشمن بعثی کامل از بین رفته بود گسترش می‌یافت.

وی عنوان می‌کند: حاصل جنگ تحمیلی و دوران بازسازی بعد از جنگ برای ایلام ۱۵ سال عقب ماندن از قافله توسعه استان‌های مختلف کشور بود.

وی با تأکید بر اینکه مردم و مسئولان ایلام سال‌هاست که خواستارترمیم و جبران عقب‌ماندگی‌ها هستند یادآور می‌شود: پروژه‌های آزادراه پل زال – دهلران، بزرگراه مهران – دهلران – اندیمشک و حل مشکل دیون انباشته‌شده، بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام، تأمین مطالبات جاده ایلام - مهران و تونل کبیر کوه را ازجمله مواردی است که انتظار می‌رود با حل مشکلات آن‌ها و تسریع در اجرای آن‌ها کمی روند توسعه را شتاب دهد.

وی برق‌رسانی به صنایع و واحدهای صنعتی، تأمین ارز طرح ممبران و پتروشیمی مهران، رفع مشکلات برق ایستگاه‌های پمپاژ، تکمیل شبکه آبیاری و انتقال آب به اراضی کشاورزی و کاهش سود تسهیلات صندوق توسعه ملی برای مناطق محروم را ازجمله نیازهایی می‌داند که در حال حاضر باید با تخصیص اعتبارات به حل آن‌ها کمک کرد.

برچسب‌ها