وزیر خارجه آلمان با هشدار درباره متشنج شدن اوضاع در منطقه خلیج‌فارس، بر لزوم همکاری و پیگیری دیپلماسی هوشمندانه برای تنش‌زدایی تاکید کرد.

ماس: باید کانال دیپلماسی با ایران را باز نگه داشت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به تحولات اخیر در خلیج‌فارس و توقیف نفتکش انگلیسی واکنش نشان داد.

وی در این مورد به نشریه آلمانی «بیلدام‌زونتاگ» گفت: «مهم است که از وقوع جنگ جلوگیری شود. به این منظور همه شرکای اروپایی و کشورهای منطقه در تلاش هستند.»

وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه اوضاع در منطقه خلیج فارس بسیار جدی و خطرناک شده، از ایران خواست که از آنچه او «لجاجت» خواند، دست بردارد.

وی افزود: «اکنون تهران باید مسئولیت‌پذیر باشد و به تنش دامن نزند. به منظور اینکه بحران از بین‌ برود، به دیپلماسی هوشمندانه نیاز است تا کانال مذاکره باز نگه داشته شود و راهی برای ایجاد اعتماد پیدا شود.»

ماس تاکید کرد: «در صورتی که دیپلماسی شکست بخورد و یک درگیری نظامی رخ دهد، هیچکس پیروز نخواهد بود بلکه [این وضعیت] فقط بازنده دارد.»

وزارت امور خارجه آلمان هم دیروز با انتشار بیانیه‌ای توقیف نفتکش انگلیسی را به شدت محکوم کرده و از از ایران خواسته بود که این نفتکش را آزاد کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم دیروز (شنبه) توقیف نفتکش انگلیسی را محکوم کرده بود. «اوآنا لونگسکو» سخنگوی ناتو بامداد یکشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن دروغ‌پراکنی مبنی بر توقیف دو کشتی توسط ایران، گفت: «ما توقیف دو کشتی تجاری در تنگه هرمز را محکوم می‌کنیم. این چالشی واقعی برای آزادی ناوبری بین‌المللی است.» (جزئیات بیشتر)

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای درباره توقیف یک نفتکش انگلیسی، اعلام کرد: «عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) این نفتکش  انگلیسی هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

دو هفته پیش نیروهای ویژه ارتش انگلیس با حمله به یک نفتکش حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک به منطقه «جبل طارق» در حال گذر بود، آن را توقیف کردند. بهانه توقیف این کشتی، حمل نفت به سوی سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آنها را تصویب نکرده است.

اقدام انگلستان در شرایطی صورت گرفته که بسیاری آن را همراستا با تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه تهران، پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ارزیابی می‌کنند. ایران با تاکید بر اینکه توقیف گریس ۱ به منزله دزدی دریایی است، اعلام کرده بود که این اقدام لندن بی‌پاسخ نخواهد ماند.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها